Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
scooterist

Kan en skadad propeller skada motorn?

Rekommendera Poster

Hej Jag provkörde en 4.7 m pulpetbåt i helgen med en 50Hk Yamaha från -91. Säljaren sade att propellern var lite skadad från en grundstötning i våras, men att den nog fungerade. Väl ut från bryggan drog jag på gas, men det kändes som om motorn slog slint. Varven och nosen steg men för att komma upp i plan tvingades min kompis gå till fören av båten. Väl upp i plan gick båten ok. När man drag av på gasen uppträdde dock otrevliga resonanser i motorn på vissa varvtal. Jag stannade motorn och tittade på propellern och den var nog ganska illa skadad. Alla blad var böjda i ytterkanten och ett blad ända från roten. Försäljaren har nu anlitat sin båtreparatör (som servat och vinterförvarat båten varje år) att titta och reparera propellern. Min fråga är hur stor skada den skadade propellern kan tänkas ha orsakat motorn och drevet med tanke på att båten körts i detta skick hela sommaren? H. Scooterist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Obalans i proppen ger ganska snabbt skada på proppaxeln (böjd) och lager tätningar i propp huset. Kan va så att motorn varvar för mycket(eller för lite) pga skadan, det e heller inge hitt. Svårt att veta utan man kan kolla axeln att den e rak, och kolla oljan i växelhuset o se om den e mjölkig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En autoriserad verkstad måste mäta att proppeleraxeln är rak. Om den är det är det ingen fara. Om inte köp en annan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren! Det visade sig senare då jag ringde reparatören att båten jag provkörde läckte och hade några hundra liter vatten i sig. Det var därför den inte riktigt gick i plan... Så det blev en annan båt för mig. 

Orsaken att jag hittade min snart 4 år gamla fråga vara att jag nu själv lyckats slå i en sten i låg fart som orsakat ett kanske 2mm djupt veck på ytterkanten av ett av bladen. Är det något man kan hamra ut själv, eller brister aluminiumet bara? Det har vikt sig kanske 90 grader. Skall man hetta upp bladet?

H.

Scooterist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör inga egna försök att rikta propellern, alu är skört, anlita en verkstad som kan! // Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gör inget eget försök... råkade ut för samma typ av skada och tänkte bocka tillbaks bladet lite för att minnimera ev. vibrationer på vägen in till hamn. tyckte jag var jävligt försiktig med polygripen med det sprack upp direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det beror lite på hur skadan ser ut. Jag har med framgång underhållit propellern genom att smida ut mindre skador och vässa lite med en fil. Att försöka böja tillbaka deformationer har jag aldrig givit mig på.

Motorn och båt är numera sålda, men växelhuset höll i vart fall tätt under de 26 år vi hade båten. Toppfart och övriga prestanda var för övrigt lika med ny trots att motorn gått ca 700 h. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren. Det rör sig alltså endast om en mycket liten skada. Jag märker ingen skillnad i hur båten går. Det är 2mm av propellerns ytterkant som fått sig en känga på låg fart. Har dock inte skruvat loss proppen än för att närmare inspektera skadan. Kanske även bladet böjts från roten? Säkrast är väl nog att gå till verkstaden.

4 år, jo. Min förvåning var ganska stor då jag sökte på forumet efter propeller reparation, och efter att ha läst inlägget såg att det var jag själv som skrivit det...

/Scooterist

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...