Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Förslag på medicin mm i ett sjöapotek

Rekommendera Poster

Jag tänkte få hjälp att samla ihop förslag till ett bra sjöapotek. Om vi hjälps åt att göra en lista tror jag det blir bra. Jag börjar lite, tänkte att man görjar med ett förstahjälpenkitt (kudde eller låda) som man kompletterar med saker bra att ha i ett sjöapotek;

Stor förstahjälpenkudde, exempelvis en sådan här http://www.safetystore.se/store/?pid=279 

Sjösjuketabletter
Fästingborttagare
Huvudvärkstabletter
Febertermometer
Alergimedicin (receptfri loratadin)
Hostmedicin
Näsdroppar
Solskydd (kraftigt och jättekraftigt)
Kylbalsam (när man redan bränt sig)
Något mot diaré
Recept på vätskeersättning (socker och salt i rätt proportioner)
Plåster
Kirurgtape
Några extra tabletter av normalbesättningens normalmedicin (ex.vis blodtryckstabletter)
Öronproppar (om man får snarkare ombord)
Handvärmare (kan användas även för att torka skor)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gärna flera varianter av värktabletter. Paracetamol (Alvedon, Panodil, Pamol m.fl) är farliga att kombinera med alkohol. Även olämpliga vid baksmälla. Här är Treo bättre. Vid inflammatoriska smärtor, t.ex. vrickningar, ledsmärtor muskelbristningar etc. fungerar Ibuprofen (Ipren, Brufen m.fl) och Diklofenak (Voltaren) bäst.

Tyvärr irriterar de magslemhinnan och om man är känslig och behöver ta hög dos under flera dagar kan man kombinera med Omeprazol (Losec) 20 mg/dag. Det fungerar också mot tillfällig magkatarr, sura uppstötningar och halsbränna.

Xylocainsalva är akut smärt- och klådstillande vid brännskador och insektsbett.

Hyrokortisonsalva fungerar mer lånsiktigt vid solsveda och klåda från myggbett.

Sist, men inte minst: Antimyggmedel.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En linda att använda om någon stukar sig är väldigt viktigt. Någon form av brännskadeplåster. Handsprit och lite vanlig tvätta-av-sår-vätska. Har man tid kan man koka vanligt vatten men för första akuta tvätten är det bra att ha en liten flaska sterilt vatten.



Senast ändrad av ciaraud | 29 mars 2011 | 06:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två av sakerna jag alltid har med mig i neccesären:

Compeed Den-där-hudfärade-vävtejpen. Suveränt vid sårskador. Compeed innesluter såret och tejpen skyddar compeeden så du kan använda kroppsdelen...
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=214128
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=102898

Inotyol. Supersalva bl.a mot hudirritation och mindre brännskador. Är man magsjuk ett tag kan man ju bli lite sliten där bak av allt torkande. Då är denna suverän.  
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=50008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett rör med Resorb förr att återställa vätskebalansen i kroppen vid för mycket solande och litet vätskeintag, eller av annan anledning finns alltid med på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill varna för TREO då den är blodförtunnande. Skulle något mer allvarligt hända än en baksmällehuvudvärk så är TREO inte att rekommender då vid vården har svårt att operera osv på patienter som tagit tre pga. högre risker att man förblöder. Snarare så är det så att man i regel inte opererar personer alls...

Värt en tanke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver inget preventivmedel själva pga utgånget datum men det kan vara bra att ha med för de som inte vill utöka familjen. Blå piller för äldre som vill men inte kan passar också i båtapoteket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salubrin, om myggmedlet inte funkat.

Tigerbalsam

sax och pnisett.

En flaska hojtarolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt sjöapotek så finns inget ovan skrivet, uten en flaska 12-årig Macallan och en cubansk cigarr. Den medicinen får mig alltid att må bättre smiley

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit facebook hade jag tryckt Gilla!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat:

Sjösjuketabletter
Fästingborttagare
Huvudvärkstabletter
Febertermometer
Alergimedicin (receptfri loratadin)
Hostmedicin
Näsdroppar
Solskydd (kraftigt och jättekraftigt)
Kylbalsam (när man redan bränt sig)
Något mot diaré
Recept på vätskeersättning (socker och salt i rätt proportioner)
Plåster
Kirurgtape
Några extra tabletter av normalbesättningens normalmedicin (ex.vis blodtryckstabletter)
Öronproppar (om man får snarkare ombord)
Handvärmare (kan användas även för att torka skor)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Trygghetsnarkomani?? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant att Treo är blodförtunnande och kan ge blödningskomplikationer vid operation. Anledningen till att preparatet säljs utan varning för detta är antgligen att man bedömer risken för att behöva opereras efter en eller annan Treo är liten. Så tänkte jag när jag rekommenderade Treo vid baksmälla, men det är klart att om man har baksmälla dagligen ökar ju risken betydligtwink. Men OK Ipren fungerar också bra mot baksmälla för många så jag backar på min rekommendation för den kategorin. En annan sak jag glömde skriva är att acetylsalicylsyra (Treo, Magnecyl, Bamyl m.fl) inte skall ges till barn och ungdomar under 18 år. Finns risk för en allvarlig komplikation som heter Reyes syndrom.

Ju mer jag tänker på saken: Glöm Treo! Men fortfarande gäller: Aldrig Paracetamol i samband med alkohol.

Glömde en annan sak också, som många andra så riktigt påpekat: En god maltwhisky för själens välbefinnande!

Mvh/Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 30 mars 2011 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det kan låta så, men jag kallar det för att vara proaktiv.  Jag vill inte behöva må dåligt eller i värsta fall åka hem när vi ligger och njuter på ett av våra smultronställen mitt under de där fåtaliga fantastiska högtrycksdagarna, bara för att jag eller någon i besättningen råkat ut för någon smäre olyckshändelse eller skitåkomma. Därav mitt ganska omfattande skeppsapotek.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör en sammanställning på ett skeppsapotek som vissa säkert tycker är overkil och andra gärna vill komplettera ytterligare. Se det som ett exempel på vägledning.

Först och främst en STOR förstahjälpenkudde, ex.vis en sådan här (www.safetystore.se/store/?pid=279) för att klara en akut skadesituation.

Några extra tabletter av normalbesättningens normalmedicin om seglatsen blir längre än planerat.

Se till att tillfällig besättning har med sig lämplig medicin och gärna för några dagar extra.

Förebyggande
Alergimedicin (receptfri, ex.vis Loratadin)
Sjösjuketabletter
Åksjuketuggummin
Solskydd (kraftigt och jättekraftigt)
Antimyggmedel
Öronproppar (om man får snarkare ombord eller festande grannar)
Preventivmedel

Vårdande
Huvudvärkstabletter
- Acetylsalicylsyra (Treo, Magnecyl, Bamyl m.fl) är blodförtunnande och ska inte ges till barn.
- Paracetamol (ex.vis Panodil), ska inte tas i samband med alkohol.
- Ibuprofen (ex.vis Ibumetin och Ipren)

Betapred mot allergi, ormbett, inflammation mm
(Är receptbelagd men berätta för er husläkare att det är till skeppsapotek och kommande semester så ordnar det sig.)

Alergimedicin (receptfri, ex.vis Loratadin). Kan ex.vis tas mot lite kraftigare reaktioner på bi- och getingstick.)
Hostmedicin
Näsdroppar
Något mot diaré

Resorb, bakistabletter eller recept på vätskeersättning
•1 liter kokt och avsvalnat vatten
•6 teskedar strösocker
•0,5 tesked salt.

Salubrin (om myggmedlet inte funkat).
Kylbalsam (när man redan bränt sig)
Tigerbalsam
Xylocainsalva är akut smärt- och klådstillande vid brännskador och insektsbett.
Hyrokortisonsalva fungerar mer lånsiktigt vid solsveda och klåda från myggbett.
Inotyol. Supersalva bl.a mot hudirritation och mindre brännskador.

Febertermometer
Sax
Pincett
Fästingborttagare
Sårtvätt
Plåster
Brännskadeplåster
Kirurgtape
Compeed mot sår och skavsår. Är lite tjockare och ger en skyddande ”hud”.
Elastisk binda

Handvärmare (Kan vara skönt att ha i fickorna frampå hösten kan användas även för att torka skor).

Hoppas ni inte behöver ovanstående i sommar eller någon annan gång.

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 08 juli 2012 | 12:44
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar denna tråd, för jag tycker det verkar viktigt och värdefullt om vad som bör ingå i ett skeppsapotek.

Det har säkert tillkommit nya grejer sedan 2012?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ombordapoteket skall ju anpassas för de farvatten man skall färdas i.

Innehållet skifterar om man seglar kustnära och är nära apotek, än om man skall korsa någon ocean eller så.

Om man har husdjur, oftast hund eller katt ombord får man ju ta med någonting till dem också... 

Betapred tror jag fungerar på i alla fall hund, tänker på ormbett och sådant. Hur det är på katt vågar jag inte dryfta. Paracetamol, Panodil, Alvedon, Pamol etc skall man inte ge till hundar och katter. Iallafall inte efter att först ha kontaktat veterinär.

I övrigt så kontaktar man ju alltid veterinär ändå!

 

"Silikontossor" eller tasskydd, kan vara bra att ta på hunden eller katten om de skurit sig, för att skydda förbandet man lagt innan. Min hund brukar skära sig i trampdynorna på dessa förfärliga havstulpaner, blir sällan några allvarliga skador, men små sår med trasiga sårkanter som inte direkt läker snabbt.

 

Om man har besättningsmedlemmar med "särskillda behov" diabetiker, migrändrabbade, för att nämna några, så skall dom ju ha med sig sina egna patientbundna läkemedel i erforderlig mängd, kan tyckas självklart, men men… Det är inte bara de med alzheimer som glömmer sina läkemedel hemma...

3 timmar sedan skrev bhemac:

Detta är en ganska komplett lista. Ta med den till en doktor så kan han/hon komplettera och ev stryka.

 

Skeppsapotek.pdf 50 kB · 1 download

Den listan i PDF-filen tycker jag är bra!

Ja då för de som seglar långt utanför kusten och för lättare yrkessjöfart.

De kustnära seglarna håller sig med de receptfria läkemedlen.

 

Litet funderingar.

Steri-strip, alltså sådana där små i sammanhanget rätt fåniga remsor att dra ihop sår med är ganska meningslösa ombord, jag vet, jag har provat flera liknande. Dom fäster dåligt på fuktig hud. Kanske kan fungera på en akutmottagning eller på en vårdcentral, men inte lika bra fältmässigt.

Faktum är att eltape av god kvalitet fungerar väldigt bra att dra ihop framförallt skärsår med.

Eltape är förvånansvärt hudvänlig, elastisk och fäster relativt bra även om det är litet fuktigt.

Tänk bara på att vara ytterst försiktig då man tejpar cirkulärt, lätt ett stasa och strypa blodtillförseln, ja vid extremt stora sårskador kan man kanske behöva göra det, men då kunna släppa på blodflödet emellanåt för att undvika vävnadsdöd.

 

Xylocain som gel, är bra att stryka på huden där man bränt sig på mantettrådar, inte bara vid insektsbett som det står i listan.

 

Håll masken!

Jag har en ganska bra andningsmask ombord, kan vara läskigt att ge mun-till-mun om någon kräkts, snusat eller misstänkt smitta av något slag kan det vara bra att ha en mask emellan.

 

Även om jag håller mig utefter kusten brukar jag ha Heracillin (Flucloxacillin) och Kåvepenin (Fenoximetylpenicillin) ombord, det har visat sig behövts.

 

Losec och Novalucid, Novalucol finns ombord.

Nässpray både för förkylning och allergi finns ombord.

Öronvax är ett återkommande problem, Vaxol tycker jag fungerar bättre än Revaxör.

Något laxativ kan ju vara bra också. Liksom något för motsatsen till obstipation, men det finns ju i listan.

 

Sedan en lista på telefonnummer till vårdcentraler och veterinärer, tillika SSRS, mekaniska verkstäder och liknande är ju bra att ha förberedd, det är ju inte alltid man har internetteckning.

 

Jag vet inte om man fortfarande kan köpa Arméns olika första förband?

Dessa är i alla fall väldigt bra att ha till hands.

Färdigköpta förbandslådor gillar jag i allmänhet inte så värst mycket, ja förpackningen är ju bra och synliga, innehållet kan man ju vara förundrad över. Men det är nog mycket tycke och smak, vad för lindor, bindor, plåster och förband man är van att använda. Kan vara lättare att på apotek eller annan butik plocka ihop olika saker själv, om man nu inte finner Arméns färdigförpackade grejer.

 

Plåster i metervara är bättre än färdigklippta, tycker jag, visserligen litet omständligt om man skall plåstra om sig själv. Men man kan ju ha i alla fall en förpackning med mellanstora färdiga plåster. Billiga plåster från Lidl eller liknande butiker är inget att ha. Man får ju då lida när snålheten tar överhanden.

 

En bra sax och en bra pennlampa eller en pannlampa är bra att ha i förbandslådan. Likaså stabil pincett och fästingplockare. Kniv eller skalpell är bra också.

 

HLR är ju bra att kunna. Sedan några år är det viktigare med kompressioner än med inblåsningarna.

Bland annat här; kan du läsa om hur man gör HLR!

 

Jag har sett att det sedan några år är vanligt med sådana där "gör-det-själv" defibrillatorer (hjärtstartare) i gästhamnarna, men ibland kan jag tycka att dom placerat dem "långt bort" På Rörö exempelvis sitter den i det olåsta garaget invid församlingshemmet, om man snabbt springer dit och hämtar den och sedan tillbaka till hamnen och kanske ut på Inre Hamnholmen riskerar man ju själv en hjärtinfarkt... Hoppas batteriet räcker till två startförsök!!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1 på kortisontabletter som nämndes ovan, tex betapred. I alla fall om man har långt till sjukhus.

 

Tror att brist på solskydd är det som allra flest dör av. Man tänker mindre på risken att bränna sig på sjön där det ofta blåser och är lite svalare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev A23:

Tror att brist på solskydd är det som allra flest dör av

Ja, hudcancer typ malignt melanom är klart överrepresenterat bland båtfolk. Golfare drabbas också men vem bryr sig?

3-4 gamla seglarvänner har lämnat det jordiska pga detta.

Biminitopp och "block" (solskyddsfaktor >50) är det som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ja, hudcancer typ malignt melanom är klart överrepresenterat bland båtfolk. Golfare drabbas också men vem bryr sig?

3-4 gamla seglarvänner har lämnat det jordiska pga detta.

Biminitopp och "block" (solskyddsfaktor >50) är det som gäller.

Det är alltså så illa..?

Jag fick en keps av familje-/besättningsmedlemmar i somras.

Skydda även ögonen!

Jag vet att olika personer upplever solens bländande och reflekterade ljus olika.

Jag har nästan alltid polariserade solglasögon, numera dubbelslipade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snögg, Spenförband.

Det bästa som finns för att hantera skärsår och andra kladdiga skador.

Det är ungefär som en elastisk linda fast myckt tunn och häftar i sig själv.

Man river av en bit och lindar om sitt skurna finger och klämmer åt, så är det klart.

Eller lägger ett skickt mot sårytan under tejp.

Finessen är att det inte fastnar i såret under läkningen så det är lätt att byta ofta.

Fungerar utmärkt på trasiga tassar också.

 

https://www.bing.com/search?q=snögg+spenförband&form=EDNTHB&mkt=en-us&httpsmsn=1&refig=ac90273813554186a7f769cdbc470b1a&sp=-1&pq=snögg+spen&sc=0-10&qs=n&sk=&cvid=ac90273813554186a7f769cdbc470b1a

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gundj:

Snögg, Spenförband.

 

Förr la man en bit segelgarn i såret dränkt i urin. Lär ha varit effektivt.

--

Något som är effektivt är Dikolfenac tex Voltaren. Bra mot muskelvärk mm. Nödvändigt för oss som drabbas av tex njursten,

Ibuprofen anses snällare. Finns i Ipren, Brufen, Ibumetin.

Hjälper dock inte lika bra mot njursten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet, denna forumtråd är publicerad i ´ÖvrigtSnack´ och inte i forumdelen ´LångfärdsSnack´. Dessutom efterfrågas bara ett lämpligt skeppsapotek.

    Så min nedanstående pdf-länk är nog smått Off Topic för våran kustnära segling där väl  läkare/räddningspersonal är nära tillhands? I denna tjocka pdf beskrivs i alla fall - förutom skeppsapoteks innehåll - även tillvägagångssätt m.m.


Nå, jag vågar själv knappt bläddra i denna digra pdf, många av sjukdomstillstånden är ju dessutom knappast aktulla här i norden, typ tropiska sjukdomar.
Fast bläddra dör man inte av, kanske hittas rent av nåt matnyttigt för båtfolk med särskilda behov? (Tänker allergier, överkänslighet, annat?)


Presenterar härmed stolt...
International medical guide for ships (PDF, 3rd edition, 492 sidor).  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...