Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rotorp

Subventionerad sjöfartsdiesel

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag var o kikade på en båt stor för kustskepparbehörighet. Den var enl säljaren registrerad i skeppsregistret och kunde köras på subventionerad sjödiesel men hur funkar det?

Letat som fan på nätet, pratat både med sjöfartsverket och transportstyrelsen men ingen kan klargöra vad som gäller. Fick la tag i fel personer förstås.

Om jag som ny ägare ska nyttja denna subvention, hur gör man då och vad gäller för att nyttja dito?

 

//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om något låter för bra för att vara sant så är det nog inte sant heller?

Du menar att vissa grupper skulle kunna köra på oskattad diesel... Njaeee - tror inte det.

 

Däremot så vet jag att statliga skepp inte betalar moms eller skatt på bränsle då det bara blir rundgång i systemet med onödigt cashflow. Det avräknas och utjämnas per budgetår istället.

Jag föreställer mig att utländska fartyg som inte är registrerade inom EU också kanske ska hävda att de inte ska betala skatt för bränsle för eget bruk när de lämnar EU? Men jag vet inte.

Däremot vet jag att man i England fick igenom en nationell regel som säger att båtar inte ska betala landskatt på sin diesel. Så båtbränsle är billigare där. Men så är det ju inte i Sverige, tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten/skeppet måste användas yrkesmässigt i en rörelse. Då kan man tanka s.k. bunker som är avsevärt billigare.



Senast ändrad av Eilean | 28 mars 2011 | 18:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, som yrkesman kan man tanka grön diesel som är billigare men inte hysteriskt billigare. Finns oftast två dieselpumpar på mackarna, en med vit (skattad) och en med grön diesel.

Det ska nog till en del för att man ska få använda den gröna, då ska du visa att du nästan enbart använder båten i yrket föreställer jag mig.

Har någon varit med om att få innehållet i tanken kollat av myndighet någon gång? Det finns ju även röd diesel (villaolja) som på underliga vägar kan dyka upp från östra grannlandet... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasiken vad bra med det här forumet - man får lära sig nya saker!

Helt rätt. Det finns möjlghet att ansöka om att få sin verksamhet ( yrkesmässiga verksamhet i en firma / företag ) godkänd för skattebefriad förbrukning av bränsle.

Skatteverket gör då en undersökning av företaget och personerna bakom det samt bedömer verksamheten. Är det en båt registrerad i fartygsregistret, dvs mer än 4 gånger 12 meter så är det klart där medan en båt får ansöka om dispens. Jag tänker mig tex en hantverkares båt?

Då kan man tanka diesel utan tillsatser också... bara en sådan sak.

En sak bara, jag tycker jag ändå rör mig en del i skärgården. Men...
Jag har inte sett att det finns dubbla pumpar ( så att säga vit och grön slang ) men det kanske finns? Jag har bara missat det. Någon som vet?

( Infon finns på skatteverkets hemsida, sökte på skattebefriad förbrukare bla.)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man tankar inte på sjömacken isåfall. Man beställer en tankbil eller har egen bunkerstation.

Finns inga extrapumpar med skatterfri diesel hos sjömackarna. Pumparna med gröndiesel som (fanns?) är en helt annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som jag tolkar det efter att ha läst dessa inlägg o bifohade filer så är det

-yrkestrafik

-endast skepp ( båt kan få dispens)

-Registrerad på sjeppsregistret

-finns ej diesel på sjömacken, tankbil el dyl erfodras

Dock så fastnade jag på denna nnedan text saxat från länken ovan

Innebär det en väg runt eller hur tolkar man texten?

Skattefri försäljning av bränsle till skepp och

flygplan ska av praktiska skäl även kunna ske

till en mottagare som inte är godkänd som

skattebefriad förbrukare

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... Det går att tanka grön(färgad) diesel på sjömackar också. I vart fall på västkusten. Många mindre privata tankställen har bara grön diesel så den får du vare sig du vill eller inte. Fiskare är deras huvudkunder. Men du får betala fullpris för den. Och åtminstone en Statoil-mack har både och att erbjuda och frågar man efter RME-fri diesel så kan man få tanka den ur den gröna pumpen men betala fullpris. (Tänkte låta bli att hänga ut vilken.)

Anledningen till att tanka den gröna dieseln är just att slippa RME-tillsatsen. Kanske inte bäst för miljön även om en mackägare hävdade att den faktiskt var bättre/miljövänligare. Den hade högre svavelhalt och därför gav mer effekt och minskade förbrukningen mer än den inblandade mängden RME i vanlig diesel. Rätt eller inte, jag vet inte.

Men jag antar att trådskaparen var ute efter skattebefrielsen och inte dieseln i sig...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har varit med om att erbjudas färgad diesel för 50 öre lägre pris. Har jag fattat det rätt gör alltså mackägaren en rejäl hacka på att sälja oskattat bränsle för i praktiken samma pris som det skattade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn och fina nu :)

Grön diesel är vanlig Mk1 med ett färgämne för att kunna spåra den. Tanken på land är att maskiner som inte kan drivas på väg tex krossverk och torkar ska få subventionerad diesel. För att kunna spåra dieseln så att inte bonden kör med den i sin bil eller traktor är den färgad.

Vad gäller RME innehåller all diesel i Sverige upp till 5 %. För att undvika problem för båtar beställer många sjömackar blank diesel dvs utan RME eller FAME. Om just din mack gör det får ni fråga macken om. Hela RME frågan är egentligen konstig förövrigt efter som det bara är att be macken att ta hem blank disel iställer nästa gång har beställer så hans kunder slipper problem. Ang svavelhalten låter det snarare som att macken på västkusten tror att han har fått Europa diesel levererad.

För att tanka den gröna behöver såväl säljare som köpare godkännas av skatteverket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn o fin e jag allt. -)

Nu halkar tråden iväg lite men intressant är det.

Även i mina trakter finnes det både vit o grön diesel o den gröna är några öre billigare.

Varför?

Jag menar så att om det nu är som ovan sade att det är exakt samma diesel dock den ena färgad pga spårbarhet, borde då inte prislappen vara samma med då? Eller är det som nån sa att macken köper billig bunker o säljer dyrt till svennen?

För att gå tillbaka till trådstarten, om jag då företagsmässigt bedriver uthyrningsverksamhet och hyr ut skeppet, torde man då inte kunna falla under de kriterier som skatteverket hra för subventioneringen?

 

Ha en solig dag därute alla, det har jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang RME så har alla sjömackar, åtminstone alla jag sett runt Stockholm, haft lappar uppe med endast RME-fri Diesel senaste säsongerna. Det är tydligen ett försäljningsargument efter den häftiga debatten för två år sedan. :-)

De enda som har kvar problemet är PREEM-stationer som är kombinerade land/sjömackar med bara en gemensam dieseltank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att gå tillbaka till trådstarten, om jag då företagsmässigt bedriver uthyrningsverksamhet och hyr ut skeppet, torde man då inte kunna falla under de kriterier som skatteverket hra för subventioneringen?

Låter rimligt. Men juridik är sällan rimlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har du faktist rätt i Anders. Juridik och byråkrati är väl kanske inte det smidigaste som finns.

Man kanske skulle maila skattmasen för o se vad di säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilken färg vi har på dieseln i tanken. Kan gissa att det är en grön-brun-röd kulör. Ska kolla nu när det är dags att suga bottensatsen i tanken. Ska den vara helt utan färg?

I England fick man fylla i ett papper att man gick från landet med den nytankade dieseln. Vet inte varför men den kanske hade nån viss färg och skattefri för turister?

På Helgoland som är skattefriområde var dieseln lite billigare och hade möjligen nån tysk kulör. På Fair Isle ovanför Skotland fanns bara bonden Jims traktordiesel. Han var snäll och körde ner ett par dunkar till båten och den såg lite rödaktig ut. Om det nu var isotoper i nån av dessa dieselsorter finns väl det spår av det om jag inte tankar en väldig massa gånger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...