Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pepsi15

Buster nit svets eller epoxi..

Rekommendera Poster

Har en gammal Buster som börjar läcka lite väl mkt i nitarna, så.. vad tror ni eller ngn som har erfarenhet vad som är bäst.

Nita om hela båten

Helsvetsa

aluskruv/bult istället för nitar.

kan man epoxirolla skrovet och sedan bottenfärg?

andra förslag?

Tilläggas att jag inte har lust att lägga ut allt för mkt pengar då det är en slitosläng båt så helsvetsningsalternativet går nog bort då jag inte är speciellt vass i alusvetsning och troligtvis hyggligt dyrt att lämna bort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag hade en buster för länge sedan.Den var nitad och började läcka som du beskriver.

Testade lägga på någon sorts 2 komp färg/epoxi ,kommer inte ihåg riktigt där.Det var inge bra.Funkade en kort period.

Lämnade den till en snubbe i hammarbyslussen(kanske  finns kvar) som hade en punktbläster .Sen svetsade han igen de nitar som var under vattenlinjen.KANON bra vart det.

Förstärkte samtidigt min akterspegel med durk aluminium 2 st förstyvningar.Nu satt motorn FAST när jag gasade.

Bifogar en bild från förr i tiden :-)

 

Glömde säga .Har för mig att det inte var så dyrt eller kompliserat .Problemet var att vända båten och den är ju bara välta så är det ju klart.



Senast ändrad av sunerotting | 27 mars 2011 | 17:51

post-6044-1394236664,6533_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina synpunkter, härlig bild också,blir sugen o ge sig ut på längtur med badbaljan,, fast med dagens vattenintag genom nitarna så blir det nejnej. Får se om jag kan hitta ngn som är svetssugen då, tips om ngn i norrtäljetrakten mottages det tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fixade till min fanns det inget internett .Jag fick åka runt,fråga, följa upp tipps.Hitta någon firma som svetsar aluminum och förstärk akterspegeln på samma gång.

Ganska enkel grej det där egentligen.Punktblästrer & lite svets.Ja det är en del nitar men...Fråga samtidigt om de´ inte kan fästa lite på durken på en gång.(De där uppoch nedvända takstolarna som heter nått på båtspråk som jag glömt bort nu ).

http://www.google.se/#hl=sv&biw=1920&bih=1038&q=svetsning norrtälje&aq=&aqi=&aql=&oq=svetsning norrtälje&fp=85c67f31a0777c06

En sökning jag gjorde på google.

 

Vilka minnen.Lägger upp nån bild till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misshandlade min båt ganska rejält.Den höll för allt.Släpkärra som transport.Uppdragen på steniga stränder när det skulle fiskas eller grillas.

Stackarn blev buklig och repig men funkade alltid..

Ähh lägger dit en bild till för att påminna om sommaren.cool

post-6044-1394236666,7015_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en helnitad aluminiumbåt Seanymph16M som jag nitade om och förstärkte ifjol.

Nitarna var billiga och de köpte jag här http://www.skruvbutiken.se/webskr/MedMera?action=mm. Kn kullrig al 

Typ KN kullrig Al nit ska du ha.

Min båt är för tunn plåt på och delvis felkonstruerad på vissa ställen och går ej att svetsa så det håller nån lägre tid. Har försökt.

Dessutom var spanten frätta så vissa bytte jag med. Köpte Al plåt 1.5mm. Men det var mycket jobb att laga båten.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Niten måste vara tät. Inte så vanligt med täta Al/Al-nitar (aluminium). Vanligare med täta A2/A2 (rostfritt) eller täta Al/A2 (rostfri pinne). 

Båttillverkare använder ofta rostfria blindnitar i Al-båtar. Jag har pratat med en av tillverkarna på marknaden som hävdar att de rostfria fungerar okej.

Koppar/nickel-nitar fungerar också. -Beprövat, Seldén har använt det i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man tillräckligt stor masiv Al nit och sätter i den i hål av samma dimension samt bankar på ordentligt med hammare och bra mothåll blir det tätt. Detta pga att niten pressas ihop och expanderar och därmed fyller ut och tätar. Men är nitförbandet för klent i förhållande till de påkänningar det utsätts för glappar de upp sig igen. Hög fart i krabb sjö frestar hårt på nitar. För bryggseglarna är det inga problem alls.

6 kr/ kg för vraket kan vara en bra ide om man finner nitandets vedermödor för jobbigt.

Jag hade en gång en  Al båt både nitad och svetsad avsedd för 5-12HKr som jag satte 20Hkr på. Ganska omgående sprack svetsen på ett utsatt ställe och nitarna glappade upp sig.

Men jag lät svetsa skadan samt dubblerade spanten i botten och satte fast de med nitar och sen höll båten bra. Men det var mycket jobb.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...