pepsi15 0 Postad 27 Mars , 2011 Har en gammal Buster som börjar läcka lite väl mkt i nitarna, så.. vad tror ni eller ngn som har erfarenhet vad som är bäst. Nita om hela båten Helsvetsa aluskruv/bult istället för nitar. kan man epoxirolla skrovet och sedan bottenfärg? andra förslag? Tilläggas att jag inte har lust att lägga ut allt för mkt pengar då det är en slitosläng båt så helsvetsningsalternativet går nog bort då jag inte är speciellt vass i alusvetsning och troligtvis hyggligt dyrt att lämna bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 27 Mars , 2011 Hej.Jag hade en buster för länge sedan.Den var nitad och började läcka som du beskriver. Testade lägga på någon sorts 2 komp färg/epoxi ,kommer inte ihåg riktigt där.Det var inge bra.Funkade en kort period. Lämnade den till en snubbe i hammarbyslussen(kanske finns kvar) som hade en punktbläster .Sen svetsade han igen de nitar som var under vattenlinjen.KANON bra vart det. Förstärkte samtidigt min akterspegel med durk aluminium 2 st förstyvningar.Nu satt motorn FAST när jag gasade. Bifogar en bild från förr i tiden :-) Glömde säga .Har för mig att det inte var så dyrt eller kompliserat .Problemet var att vända båten och den är ju bara välta så är det ju klart. Senast ändrad av sunerotting | 27 mars 2011 | 17:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pepsi15 0 Postad 29 Mars , 2011 Tack för dina synpunkter, härlig bild också,blir sugen o ge sig ut på längtur med badbaljan,, fast med dagens vattenintag genom nitarna så blir det nejnej. Får se om jag kan hitta ngn som är svetssugen då, tips om ngn i norrtäljetrakten mottages det tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 30 Mars , 2011 När jag fixade till min fanns det inget internett .Jag fick åka runt,fråga, följa upp tipps.Hitta någon firma som svetsar aluminum och förstärk akterspegeln på samma gång. Ganska enkel grej det där egentligen.Punktblästrer & lite svets.Ja det är en del nitar men...Fråga samtidigt om de´ inte kan fästa lite på durken på en gång.(De där uppoch nedvända takstolarna som heter nått på båtspråk som jag glömt bort nu ). http://www.google.se/#hl=sv&biw=1920&bih=1038&q=svetsning norrtälje&aq=&aqi=&aql=&oq=svetsning norrtälje&fp=85c67f31a0777c06 En sökning jag gjorde på google. Vilka minnen.Lägger upp nån bild till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 30 Mars , 2011 Jag misshandlade min båt ganska rejält.Den höll för allt.Släpkärra som transport.Uppdragen på steniga stränder när det skulle fiskas eller grillas. Stackarn blev buklig och repig men funkade alltid.. Ähh lägger dit en bild till för att påminna om sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 31 Mars , 2011 Jag har en helnitad aluminiumbåt Seanymph16M som jag nitade om och förstärkte ifjol. Nitarna var billiga och de köpte jag här http://www.skruvbutiken.se/webskr/MedMera?action=mm. Kn kullrig al Typ KN kullrig Al nit ska du ha. Min båt är för tunn plåt på och delvis felkonstruerad på vissa ställen och går ej att svetsa så det håller nån lägre tid. Har försökt. Dessutom var spanten frätta så vissa bytte jag med. Köpte Al plåt 1.5mm. Men det var mycket jobb att laga båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 31 Mars , 2011 Niten måste vara tät. Inte så vanligt med täta Al/Al-nitar (aluminium). Vanligare med täta A2/A2 (rostfritt) eller täta Al/A2 (rostfri pinne). Båttillverkare använder ofta rostfria blindnitar i Al-båtar. Jag har pratat med en av tillverkarna på marknaden som hävdar att de rostfria fungerar okej. Koppar/nickel-nitar fungerar också. -Beprövat, Seldén har använt det i många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 31 Mars , 2011 man får 6 kronor kilot för skrot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 31 Mars , 2011 Tar man tillräckligt stor masiv Al nit och sätter i den i hål av samma dimension samt bankar på ordentligt med hammare och bra mothåll blir det tätt. Detta pga att niten pressas ihop och expanderar och därmed fyller ut och tätar. Men är nitförbandet för klent i förhållande till de påkänningar det utsätts för glappar de upp sig igen. Hög fart i krabb sjö frestar hårt på nitar. För bryggseglarna är det inga problem alls. 6 kr/ kg för vraket kan vara en bra ide om man finner nitandets vedermödor för jobbigt. Jag hade en gång en Al båt både nitad och svetsad avsedd för 5-12HKr som jag satte 20Hkr på. Ganska omgående sprack svetsen på ett utsatt ställe och nitarna glappade upp sig. Men jag lät svetsa skadan samt dubblerade spanten i botten och satte fast de med nitar och sen höll båten bra. Men det var mycket jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser