Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jojosurf

Biltema grejer...?

Rekommendera Poster

Nu fick även du på tafsen, då kanske du förstår att ditt inlägg var på en väldigt låg nivå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ni orkar tjafsa om Felta.... flåt Biltema igen.

Fe.. BILTEMA säljer original grejer och dom kan ju inte vara fel på.

post-571-1394236666,9702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Att ni orkar tjafsa om Felta.... flåt Biltema igen.

 

Fe.. BILTEMA säljer original grejer och dom kan ju inte vara fel på.

smileysmileyyes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jerkerg

Det finns en del produkter på Biltema som är samma som det de är som premiumprodukt.

Alltså med hög kvalitet men i annan förpackning


För att förklara så du förstår. Det finns produkter som du troligen köper i butiken med orginalprodukter och en del av dessa produkter säljs även av Biltema men med sin logga på. Det är då precis samma produkt. Inga skillnader. Förutom priset. Biltema får inte sälja dem med orginal märkets logotype till sina priser på men med sin egna logga får de sätta sitt egna pris.

 

Anser du då att de blir skit bara för att Biltema säljer dem med sin logotype på?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju en av anledningarna till att det är viktigt att sprida kunskap om dessa produkter. Vi som inte vet blir ju väldigt glada om vi får veta och kan vi då köpa en helt likvärdigt bra produkt till halva priset eller ännu mindre så känns det ju kanonbra. Många av oss i I-länder kan ju förvisso utan större uppoffring köpa t.ex. en vantskruv för 400 SEK istället för 100 SEk utan att det nämvärt påverkar vår levnadsstandard men icke förty så mår vi mycket bättre om vi kan hitta ett billigt pris på den produkt vi söker. 

Å så en liten reflektion om  att kommunicera på forum. ATT SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER ÄR LIKA MED ATT SKRIKA. Att avsluta en mening med flera utropstecken kan uppfattas som provocerande. ELLER HUR!!!!!

Jag är helt övertygad om att om vi som skrivit i denna tråd skulle träffas ansikte mot ansikte så skulle vi kunna föra en mycket intressant och givande diskussion om Biltemas produkter utan att överhuvudtaget komma i närheten av att bli irriterade på varandra.

mvh 2mas

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett rättsfall som visar att originaldelar inte behöver komma från biltillverkaren, utan att det visar att kvaliteten är likvärdig eller högre än det som ursprungligen satt monterat på bilen. Gissar att det även gäller båtdelar. Därför kan man faktiskt ibland köpa originaldelar på t ex Biltema, Mekonomen, Meca (...och allt vad kedjorna nu heter...), och dessa delar ska inte påverka garantierna på ursprungsprodukten.

...men det visste du redan, va..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem ser skillnad på de här två maskinerna? Den ena är inköpt för 539:- och den andra för 399:- De som tycker det känns bra att betala 140:- mer för samma produkt, kan skippa Biltema men låt oss andra få använda pengarna till något roligare än att stödja fina butiken.

Edit:fick bara med en bild. Nästa kommer i ett eget inlägg.

 



Senast ändrad av excel319 | 31 mars 2011 | 08:14

post-10000408-1394236667,0675_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa bild

Ja det är olika färg och olika polerhättor, men i övrigt ingen skillnad

 



Senast ändrad av excel319 | 31 mars 2011 | 08:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade igår att även Bauhaus (Uppsala) öppnat en NAUTIC-avdelning med båttillbehör. Verkade vid en första anblick vara ganska välsorterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning för Bauhaus båtavdelning - mycket av det är dyrt, oftast t o m dyrare än riktiga båttillbehörsfirmorna! T ex låg de förra året c:a 50% över priset hos Hjertmans på vanlig skotlina, och även andra delar jag kikat på har legat högt.
Så, jämför där innan det handlas är tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man att det är samma lager, motor, växel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jerkerg

Det finns en del produkter på Biltema som är samma som det de är som premiumprodukt.

Alltså med hög kvalitet men i annan förpackning


För att förklara så du förstår. Det finns produkter som du troligen köper i butiken med orginalprodukter och en del av dessa produkter säljs även av Biltema men med sin logga på. Det är då precis samma produkt. Inga skillnader. Förutom priset. Biltema får inte sälja dem med orginal märkets logotype till sina priser på men med sin egna logga får de sätta sitt egna pris.

 

Anser du då att de blir skit bara för att Biltema säljer dem med sin logotype på?

 

::Harry::

 

Harry!

 

Nämn någon produkt på BT som har garanterat OEM-Kvalitet?

Någon tack, och inte durkslag och toapapper tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom att plocka isär. Det har jag gjort och har inte funnit några skillnader. T.o.m den dåliga passformen på handtaget är den samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, det är ju faktiskt lite humor att dom har samm kassa kvalitet men ska man bara använda dom som lekman så fungerar det alldeles utmärkt. Jag är nöjd men mina maskiner :)

Satsa pengarna på bra kem o polertrissor istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver idag inhandlat tvenne bränsletankgivare 25-8012  på Fel.. flåt Biltema.

Någon som har ett kopplingsschema där skillnaden mellan givarna kan mätas.

Exv. Babordstanken har mer än styrbordstank så lyser en röd led. Tvärtom, grön led, i balans gul led.     Tom tank 0 ohm, full 200 ohm.

 

post-571-1394236667,3263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha - jag ger mig!
verkar som om du kollat ordentligt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, fler som köpt polermaskin på Pryltema, flåt. Biltema. Jag köpte min för ett par årsedan, och har väl polerat ett 20tal segelflygplan med den, funkar fortfarande utmärkt. Hade tidigare en Hilti polermaskin. Den tog slut efter ca 5år. Den var ungefär samma vikt. Den gick dock något jämnare. Biltemas går dock alldeles tillräkligt bra i både kraft och jämnhet.  Skillnaden att Hiltin betalade jag nästan 5000:- för. Vilket ger en årskostnad på 1000:-. Efter 2år så har jag en årskostnad på 200 kr....

Vilket är mest kostnads effektivt?  Även om biltema maskinen rasar idag...

Satsa på bra polerhättor som skrevs här tidigare!  Den som vill ha ett bra tips för billigt polermedel för polermaskin som funkar kanon, ropar hej!  segelkärrorna som lämnar mina händer blänker så man kan spegla sig i gelcoaten. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

Anledningen till att jag har plockat isär är att det är inte befrämjande för hållfastheten att av misstag trycka in kuggspärren under full drift :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vanligtvis leva efter mitt konsumtionsmåtto By expensive, cry once...

När det gäller saker till min älskade segelbåt så är jag inte lika säker.

Jag är småbarnsförälder med ett ganska dåligt betalt jobb och min fru är lärare. Och redan innan har jag minst sagt mycket att lägga mina surt förvärvade pengar på och ötöver det är båttillbehör ett ekonomiskt svart hål.

Nu är dock segling mitt stora intresse och passion som jag INTE tänker kompromissa bort pga. alla köptvång som är kopplade till den.

Inför denna säsong så har jag budeterat inköp på ca 10k (nödvändiga sådana). detta pris är kalkulerat på den omständighet att många av dessa saker kommer att inköpas på lågpriskedjor så som biltema. annars hade slutnotan hamnat på betydligt mer astronomiska summor.

När det gäller inköp på biltema så gäller att man fattar beslut grundade på kännsla och förnuft (låter bekant på något sätt), för visst, många saker är undermåliga. Men hur många gånger blir man inte blåst varje gång man köper någonting med prefixet marin-...

Jag vet inte hur det är med er, men varje gång vinden mojnar så börjar jag instingtivt att bläddra i hjärtmans katalogen.

när jag blir rik ska jag köpa alla gulplätterade båttillbehör i de fina butikerna. Nu väljer jag att köpa billligt för att ha råd att överhuvudtaget segla. Och det valet är lätt.

 

(undra vad jag fick sagt med det här dravlet? det var kul att skriva i alla fall)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget dravel! Bra skrivet och en bra anledning att vara prismedveten! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag brukar vanligtvis leva efter mitt konsumtionsmåtto By expensive, cry once...

När det gäller saker till min älskade segelbåt så är jag inte lika säker....

Bra inlägg.  Min erfarenhet och utgångspunkt är ungefär som din. Intressant när tre killar som seglat jorden runt i en L-28 tillfrågades vad som höll bäst av grejorna så svarade dom ..ja, tex det rostfria från Biltema, ...vantskruv med mera...

Jag har köpt massor av BT-grejor genom åren som fungerat utmärkt, skot, fall, skruv, bottenfärg, sittbrunnsdynor, fendrar  etc.

Däremot är min erfarenhet av bränsledetaljer inte lika kul. Slangar som sprucket (livsfarligt!) , tankar där tätningen gått sönder snabbt ... Köper inga bränsledetaljer överhuvudtaget där längre.

Fair winds,
Leif, Gbg

PS Till dom som försöker strypa såna här trådar så finns  undertryckandet av det fria ordet redan satt i system.  I Nordkorea tex.  DS

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det gjort! Denna tråden har inspirerat mig att köpa mitt storskotsystem på biltema. Faktum är att det redan är gjort. stod och höll i Biscaya blocken och jämförde dem med biltemas. Ingen skillnad alls. Visst, på sikt kanske skillnaden infinner sig, eller också inte. med med 30-40% prisskillnad så köpte jag dem av ren princip.

 

har förövrigt gjort min första splits på en 16 flätad skotlina (också biltema) med ytterhölje, mellanhölje och kärna. stolt som en tupp!

 

trevlig segling! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåket som biltema säljer är Rutgerson som jör dom men hos Bens så stor det Rutgerson 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Medoch13:

Blåket som biltema säljer är Rutgerson som jör dom men hos Bens så stor det Rutgerson 

Du har kollat datumet på tråden, eller hur!!??

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shhh... väck inte jerkerg. 😉

 

Halvvägs in i tråden noterade jag också datumet. Men det var så underhållande att läsa, inte minst för att jag var nyfiken på vad som puffat upp tråden, så jag var tvungen att läsa hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka block snackar du om? Tycker att biltema blivit allt dyrare på senare tid.. Men det är fortfarande väldigt tillgängligt. Långt till andra vettiga båttillbehörsförsäljare... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...