Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
cmunther

Kan man lita på detta?

Rekommendera Poster

Har fått svar på min båtannons från en engelsman men tycker att det ser skumt ut vad tror ni om detta.

Thanks for your response,Am ok with your price and I need you to understand that i am willing and ready to purchase it right away, put it off the AD site, consider me as your favorite buyer, and Please note that i live in England but right now am in Astor on the sea and due to my work as a marine engineer,I will not be able to come to view the boat or come for the pick up but i have a  shipper/mover who handles my shipping arrangement anywhere in the world and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in England. If possible can you send me some recent picture?,My shipper will be coming for the pickup, after you have received payment, which would be through PayPal,am buying it to my home .

 

Hur skall jag göra hjälp migfrown

 

mvh C.Munther

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett liknande när jag sålde förra båten. Nästan identiskt, men skilnaden var att han skulle köpa båten till sin gravida hustru. Jag skrotade mailet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har fått ett närmast identiskt svar på min annons:

Hello Friend,

Thanks for your response,Am ok with your price and I need you to understand that i am willing and ready to purchase it right away, put it off the AD site, consider me as your favorite buyer, and Please note that i live in England but right now am in Astor on the sea and due to my work as a marine engineer,I will not be able to come to view the boat or come for the pick up but i have a  shipper/mover who handles my shipping arrangement anywhere in the world and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in England. If possible can you send me some recent picture?,My shipper will be coming for the pickup, after you have received payment, which would be through PayPal,So do you have a PayPal account for the payment?.

Regards
  Inte särskilt sannolikt att det är en seriös köpare. Vänliga hälsningar Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som köper en båt osedd är antingen komplett idiot eller bedrägare. Det kvittar vilken kategori det är så ska man inte ha med dom att göra.

Om alla scamförsök som trillar ner i mailboxen vore äkta, så skulle jag vara bli mångmiljonär ett par gånger/vecka. Hade nyligen en båt utannonserad och sedan dess så har scamförsöken ökat väsentligt både köpare av båten liknande ditt och s.k. Nigeriabrev med fonder som är låsta i någon bank.

Om du vill gå vidare med affären så gå endast med på cash on delivery d.v.s att allt ska vara påskrivet och hela båten betald av den som hämtar den, kolla ID handlingar. Annars så kan köparen även om han sätter in pengar på ditt konto hävda att båten inte levererats och att han inte känner till den som hämtat den och kräva tillbaka köpesumman.

Pengar i handen och påskrift av ID kollad köpare är enda säkra metoden. Kan han inte hämta den själv så får väl den som hämtar den stå som köpare tills den är leverad till den riktiga köparen.

Föreslår du något av detta så tror jag han backar, om inte så grattis.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...