Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Murvel

Någon som vill ha en Båtplats

Rekommendera Poster

Hej

Vi har sagt upp vår båtplats Björla Marina (näset) Någon intresserad? Platsen är 2,5 * 8 meter, ligger perfekt som 3 plats från parkeringen. Nytt klubbhus med toaletter finns. Avgift per säsong är 5200 kr och 30 000 kr i insatts, som fås tillbaka när man lämnar.

Hör av er!

/Mattias



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Vad bra man har det här uppe i Norrland.

3 500 kr i inträde sen 800 kr/år för familjemedlemsskap och båtplats.

Å andra sidan har vi inte så mycket skärgård mellan oss och Finland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mm det är bra i norrland ,jag betalar 1500 kr för sjö och land förvaring per år och 200:- per år för medlemsskap för alla i familjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man bor i Stockholm. Jag betalar 1000:- och ingen inträdesavgift har y-bommar, bojplats aningen billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen beror ju det på vad för båt man har.

De åren jag hade min 32-fotare på 6 ton  på en marina i Stockholmsområdet kostade land och sjöplats  inkl. allt, ca 10 000 kr/år. Men det är klart. Jag bodde ju inte i Stockholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det är tur att du bor i Stockholm....wink skämt åsido, det är dyrt med plats på västkusten. Betalar själv 30.000:- i insats, 6300:-/år för sommarplats och 9400:- för vinterförvaring inomhus.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos oss är det bredden som är avgör. Min är 2,6m bred (och 26 fot lång)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - det brukar ju va bredden som är avgörande på vad bryggplatsen kostar, så även i mitt fall, och bredd och längd när det gäller landförvaring.

Min 32;fotare var 2,88 m bred, så det krävdes en 3,5 meters plats. Min nuvarande båt - en 28 fotare - är 3,05 bred, så bredden på bryggplatsen bir även i detta fallet 3,5 meter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilken marina vinterförvarar du? är det 9400kr inkl upptagning, högtryckspolning och iläggning till våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grefab, Torslanda lagun. Priset är med upptagning, avspolning, uppallning och sjösättning. kan ta ett par år att få plats bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag betalt drygt 20.000 för min båtplats och sedan ligger årsavgiften på 2.900 för att ha den i vattnet. Jag tycker att detta är ok för mig eftersom jag äger min plats och då också har rätt att sälja den till vilket pris jag vill. Vinterförvaring av min båt brukar gå på ca 4.000 i marinan, men nu mer har jag valt att ta hem båten till tomten då det blir samma kostnad, dessutom spar jag resor fram och tillbaka under uppställningstiden för att kontrollera täckningen och annat som kan strula under stormar och annat roligt. Som med allt i livet så är det väl marknaden som styr priset, på västkusten är det inte lätt att få en båtplats och då blir priset där efter.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir väl totalkostnaden något högre... ;-)

uppriktigt sagt är det lite svårt för en nyinflyttad. Dels att förstå vad det är som kostar så mycket - jag är van vid dina kostnader - det är vad bryggor, underhåll etc kostar när man delar upp det mellan medlemmarna och alla gör sin arbetsplikt och utnyttjar de kompetenser o kontakter som finns i klubben  Det är ju inte meningen att klubben ska gå med vinst.

Det andra svåra är att överhuvud taget få en plats. De flesta klubbar har mist 4-5 års kö och kräver både medlemsskap och insats - det blir rejält dyrt att stå i 7-8 köer för att få chansen att  få ha båt. alternativet är naturligtvis att bestämma sig för en enda klubb - men då kan man ha otur o få vänta 7-8 år på en plats... Man måste rejält långt bort från stan för att hitta nåt med kortare kötid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...