Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jmwa

Bästa bojarrangemang?

Rekommendera Poster

Jag ska i sommar förtöja vår nyköpta Ancas queen, vikt ca 2 ton, med aktern mot furusundsleden (finlandsfärjor, svall!) och fören mot brygga. Djup ca 3-6 m, lerig mjuk botten. Vilken konfiguration boj - kätting - tyngd/ring ska jag satsa på?

Tacksam för alla kloka råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om redan innan!

 

Inte aktern utåt, visst det kan gå bra i flera år eller gå åt pipsvängen redan samma natt. Du minimerar riskerna om du som föregående skriver och går upp i dimension samt, något jag efter att ha lärt mig det den dyra vägen alltid kommer göra, förtöja med fören utåt.

Du kommer ångra dig annars.

//gockemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så att jag tog en lastpall med en krage på och plyfa i. klädde detta sedan med plast invändigt, la i en armeringsmatta på distanser och sedan krånglade jag ner ett gammalt galvat ankare och efter det så gjöt jag med betong där i, funkar skitbra till min båt ca 10 ton på lerbotten.

 

förtöjningen består sedan av ett lyftband på 6 meter http://www.forankra.se/popup_image.php?pID=171



Senast ändrad av Gedda | 24 mars 2011 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände? Själv har jag mardrömmar om att drevet slås sönder mot bryggan, men kanske hellre det än att båten sjunker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger i ett liknande läge och jag har två 70-kilos ringar närmast båten och efter det en cementklump på ca 70 kg. Det är lite pyssel att få dem att ligga i rad med sträckt kätting emellan. Från den närmsta ringen har jag en bojlina upp till bojen.

Välj största möjliga kätting och grövsta möjliga schakel för när de sjunkit ner i dyn så är det ett he...te att få upp dem för att byta. Den närmsta ringen håller sig för mig rätt nära botten-nivån så det går att dyka ner och byta bojlinan på den.

Min båt väger ca 4 ton och ligger med aktern ut eftersom jag har en stenkistebrygga som skulle krossa badbryggan om båten kom för nära. Peket i fören däremot ligger för det mesta ovanför bryggnivån så därmed får jag en bättre marginal men det beror på hur bra båten hanterar vågor som slår in akterifrån om man törs ha aktern ut.

En tidigare båt jag hade var inte lämpad att ligga med aktern ut vid stora vågor men det gick bra ändå med hjälp av en bra länspump och bra batterikapacitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en aluminiumbåt i storlek av din båt liggandes på södra ljusterö med en av waxholmsbolagets trader utanför. I vår familj har vi alltid legat som du vill, med aktern ut så när jag förtöjde gjorde jag det utan minsta tanke på annat. Jag hade en stadig batteribank på 300ah agm batteri samt en bra länspump så när jag inte varit där på nästan två veckor var jag inte speciellt orolig. Mor min skulle ut till landet och jag räknade med att hon skulle hojta om något var fel. På lördagen ringde hon och sa lite irriterat att jag kunde ju ha sagt till att jag hämtat båten...tyvärr hade jag inte det utan den låg så tryggt på tre meters djup...tack och lov hade jag ett, för mig, vänligt sinnat försäkringsbolag så de lyfte upp henne några dagar efter och löste sedan in båten till de värde jag satt.

Många enskilda orsaker spelade in samt en portion dumhet från min sida men jag har lärt mig, jag kommer aldrig, någon längre tid, ligga med aktern ut.

 

 

 

//gockemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 5 tons båt i Mälaren med 2 st 70 kg ringar i serie, förra våren kom en vindpust på c:a 15 m/s och flyttade båten c:a 1 meter rakt in i bryggan! Detta trots att vi efter att lagt i båda ringarna, hakat i linan i båten och backade allt  vi vågade, för att få ringarna att fästa i botten. Men trots detta så tog vinden båten. Så jag kan bara hålla med alla andra; ta i så mycket du orkar när det gäller ankring, kan aldrig bli för mycket enlig min åsikt!

Biforgar en bild på drevet och badbryggan.

/Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd! Det lutar åt 1000-kilos armerad betongklump och aktern mot bryggan verkar det som. Här ska gjutas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ett spännade projekt att få ut bojstenen på plats !!! Jag antar att det är an arbetsbåt med lyftkran som gäller !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina två syskon har liknande båtar som ska ligga vid samma brygga, så vi ordnar gjutarpartaj med tre klumpar och ringer sedan på bryggbyggarn mittemot. Han har arbetsbåt. Det blir finfint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par tips från en gammal hamnkapten. Bojstenen fungerar bäst om den är låg och bred, nästan som en jätteplätt. Jämför Geddas metod att gjuta i en pallkrage. Den kommer att väga 600-700 kg på land och det skulle säkert räcka i ditt fall. Om du håller fast vid 1000 kg kan du lätt ställa två pallkragar på varann och fylla till 3/4.  Använd gärna dubbel kätting som löper genom en vid ögla. Då kan du enkelt kolla kättingens kondition och byta den vid behov. 8 mm kätting väger 1,15 kg/m. Bojen bör ha minst dubbla bärigheten mot kättingens tyngd och längden vara absolut minst 1,5, helst 2 - 3 gånger vattendjupet.  Det som begränsar är ofta utrymmet mellan bryggorna.

Sea Maniac

P.S. Glöm inte att säkra schacklet med en ståltråd genom ögat i bulten D.S.



Senast ändrad av SeaManiac | 28 mars 2011 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att cementens vikt i vatten är betydlgt lägre i förhållande till järn. Kan inte förhållandet men en ring fäster betydligt bättre både pga form och av relativ vikt. 

Om du ändå har bestämt dig för att gjuta kan det vara bra att låta några armeringsjärn sticka ut under betongklumpen. De förhindrar då klumpen att glida utmed botten. Kolla dock först att kranen som ska lyfta klumen fixar det för klumpen blir inte lätt att baxa... surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betong väger c:a 2,3 ton/m³ på land, vatten 1,0 ton/³.
2,3-1=1,3 ton/m³

Järn väger 7,9 ton/m³ på land...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer! När jag skrev 600-700 kg på land räknade jag mellan tummen och pekfingret med 3 ton/m3 (Hur får du upp 3-an som upphöjt till?) pga av armeringen. Därav min avvikande siffra.

Mvh/Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 29 mars 2011 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT:
Tips om m³...
Om man håller nere knappen Alt så kan man slå ASCII-koderna för alla tecken.
Och alla tecken har en ASCII-kod, och det brukar funka i alla program.
Den består av fyra siffror.
Koden för ³ är 0179, för ² är den 0178, för ° (som i grader...) är den 0176...
Alltså, jag skriver ett m som vanligt, sedan håller ner Alt och slår koden.

Trodde jag alla visste..? ;-)
 



Senast ändrad av Peter_K | 29 mars 2011 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT igen

 Oj, var det bara jag som inte visste. blush Tack för infon!

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockrent

hade inte heller en aning om detta  men det var guld värt att få reda på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, jag skojade - det är ytterst få som har koll på det här.
Klart användbart är det i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasen va enkelt. Då har man lärt sig flera saker idag då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Maniac: Tack för tipsen! Några frågor bara: Hur menar du med dubbel kätting genom vid ögla? Ska kättingen gå dubbel hela vägen upp till bojen? Var hamnar då schacklet?

I en tidigare tråd på detta forum tipsades om att gjuta in ett plaströr i bojstenen, i en halvrundel, så att man kan dra kättingen genom den och slipper gjuta in en metallögla. Är detta vettigt?

jmwa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle säkra schacklet  men sågon typ av åldersbestädning lina i stället ståltråd armerings tråd rostar bort fort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schacklet skall förbinda öglan i bojtenen  med ändarna på den dubbla kättingen, som löper genom öglan i bojstenen. Lösningen med plaströr genom bojstenen har jag hört talas om, men aldrig sett i praktiken. Kanske inte så dumt, men känner mig lite tveksam till slitagetåligheten hos plasröret. När kättingen nött sig igenom plasten och in  i betongen borde det finnas stor risk både för att den kärvar fast och att den nöts av. Men som sagt, det där är bara spekulationer.

Vad beträffar ståltråd för säkring av schacklet, som tas upp i ett senare inlägg, borde jag skrivit att tråden bör vara rostfri. Brukar tigga en bit svetstråd av någon TIG-svetsare. Tror att det går bra med galvad ståltråd också. När den har rostat av har säkert bulten i schacklet rostat fast ganska ordentligt.

Tillägg: Kanske risk för missförstånd. Jag menar verkligen bojtenen, inte bojstenen. Vet inte om bojten är allmänt vedertaget, eller bara lokal slang, men det är alltså den där järnpinnenlaughmed en ring i varje ände som går igenom bojen

Mvh/Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 01 april 2011 | 09:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte buntband?

Funkar skitbra!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis! Enda felet på den idén är att jag inte hade kommit på den självlaugh.

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om schacklet sitter i bojtenen äv det väl ingen konst att byta ståltråd då och då, eller kolla skicket på vad det nu är man använder? Sea Maniac: då har du dubbel kätting hela vägen mellan boj och bojsten? Hur påverkar detta valet av dimension? Måste ju bli tungt?

Jmwa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i tidigare inlägg i denna tråd : 8 mm kätting väger 1.15 kg/m. Om vi antar att du har 3m djup får du alltså med förankringens längd=2X vattendjupet och dubbel kätting en vikt på ca 14 kg. Om inte bojen skall sjunka bör den alltså ha en volym på minst 14 l. 25 - 30 l är nog ganska lagom.  Om det är djupare och du tycker att det drar iväg med vikten kan du välja klenare kätting, men då bör du välja kätting av högre hållsathetsklass än klass 2. (Dyrt!!) Långlänkad kätting klass 2 (som är en låg och vanlig klassning) har följande brotthållfastheter: 8 mm/2440 kg/1.15 kg/m   7mm/1835kg/0,86/kg/m  6mm/1440kg/0,63kg/m.  Jag skulle inte välja mindre än 8 mm, utan hellre mer.  Man måste ha lite marginal för att kättingen rostar och styrkan därmed avtar. Tyngre kätting och större boj förbättrar dessutom  ryckdämpningen avsevärt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssarklubben har i sina bojar en teknik att använda lina istället för kätting. Det är väl för att minska slitaget på bojtenen och förlänga tiden mellan inspektionerna. Nu kan man ta upp linan och kolla slitaget och byta.

Dubbel kätting som föreslagits är ett alternativ. Linan sliter mindre på tenen men den kan ju göras överdimensionerad. Linan väljs också med överdimension. Jag försökte googla men hittade inget. Det var nog på båtmässan SXK demonstrerade boj med lina.

Jag kom inte ihåg hur SXK hade gjort med linan i bojtenen med ett sätt vore att låta en dubbel lina kunna rotera så slitaget mellan tenen och linan fördelas efter hela linans längd. T.ex varje vår byter man läge på linan för bojen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...