Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gedda

Fura

Rekommendera Poster

Hej. tänkte bygga en ny styrhytt på min snipa som jag köpte i våras.. hade tänkt klä den med panel i fura.. om man oljar och lackar den. håller den sig ljus i färgen då eller blir den grå tämligen snart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om furen står i torrt klimat har den en tendens att bli mörkare träfärgad, men jag tror inte att den i detta fall blir grå om inte lacken lossnar eller fukt slipper in under lacken. lägg olja tills den inte drar i sig mer, speciellt i ändträet. lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde din fråga till en bekant som arbetar med trä. Fick följande svar: -- Jag tror inte furan grånar men däremot så kan den nog gulna något. Vad man bör tänka på är att så fort det blir ett märke i lacken som går in i virket så kommer fukten att hitta in och göra så att det blir svart i stället. -- Lycka till med bygget! /Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmy Lars. jo det tänkte jag ;-) på taket.. varianten är att lägga duk och sedan spännlack på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller om man vänder på det. vad finns det för alternativ till det? teak har jag ju på den store. men det kostar ju 60:-/meter. och det har jag inte någon större lust att lägga ut ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, trodde helt klart att du ville ha ett alternativ till att plasta/duka taket. Men alternativ till fura kan vara - Lärk (rötbeständigt, men dyrt) - Ek (tungt och dyrt, men snyggt) - Teak (dyrt, men bra material. Regnskogs-ovänligt) - Mahogny (känsligt, men dyrt och regnskogs-ovänligt) - Gran (billigt, men är rötkänsligt. Mycket kvist) Fast jag skulle nog välja en karosseripanel i furu, snygg samt att du kan svänga till formen lite och inte tokdyr, förutsatt att vi talar om en styrhytt av fiskebåtstyp. Och som svar på din fråga, nej den grånar inte om den är ordentligt oljas och lackad i många lager med mellanslipningar, den gulnar då med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...