Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
2HOT4U

Får man ta med sig servicematerial vid service?

Rekommendera Poster

alla service ställen skriver priser exkl. material
kan jag ta med egen olja, filter mm då?

om jag frågar om service på bilen får jag ju då pris inkl material

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå får?

Du är kund och servicefirman är leverantör. De utför uppdrag som du beställer. Vägrar de använda ditt material så vänder du dig bara till någon annan.

P-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar om garanti också. Om du tar med dig en oljeslang som företaget ska byta till och båten brinner upp en timme senare då det var fel typ av slang, vems var felet då? Branschen har ett ansvar att se till att bara använda rätta reservdelar. Det kan gälla en olja  i ett drev också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får räkna med att verkstaden lägger på för förlorad förtjänst på delarna samt kostnader för att ta hand om rester. Du får ingen som helst garanti på jobbet som tidigare påpekats. De flesta verkstäder tackar troligtvis nej till att hjälpa dig. Knappast värt försöket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste be att med all respekt framhärda med min avvikande åsikt. Under förutsättning att delarna man har med sig är original/godkända delar tycker jag man ska insistera, alternativt vända sig till någon annan.

Varför är vi så förbaskat fega i Sverige? Vi går till hantverkare/leverantörer med mössan i hand. Det är det som gör att branschen tar ut fantasipriser för allting eftersom vi kunder mestadels mjäkar och betalar.

Nej, fram för mera konkurrens så får vi bättre service och i förlängningen bättre priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påslag som ett företag lägger på reservdelar räknas självklart in när de sätter ett pris på ett arbete. Jag tror inte så många företag är intresserade av en kund som kommer med egna delar.

Tar jag med egen bensin till en taxiresa lär jag inte få lägre pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom så har företagaren fullt garanti ansvar om han använder delar som kunden tillhandahåller. Inte så kul om något blir fel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du får... Men garantin kan det bli bråk om.

Det är faktiskt inte ovanligt att Oljan köps någon annanstans. Motorn kan ju till exempel ha gått på en typ som inte verkstaden har o det är dumt att byta oljemärken om det inte behövs även om klassningen är lika.

Ska du däremot ha full garanti utan krångel så ska du nog ha servat på samma ställe med deras egna grejor hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånar mig inte det minsta att de skriver så, oftast är ju samma pris för arbete för t.ex 80-99 hk för alla tänkbara märken, och dessa kan ju kräva olika mycket olja, olika oljefilter med helt olika priser. Sen är ju vissa delar av den sorten (t.ex impeller, offeranoder eller tändstift) som byts bara vid behov och det vet man först när de är undersökta.

Utrymmet i en broschyr är ju begränsad.

Personligen så tror jag att om du ringer en seriös verkstad och säger vad du har för modell så får du ett pris för det som måste göras inkl. material samt info vad anoder, tändstift och impeller kostar om dessa måste bytas ut.

Sen är det ju alltid intressanta frågeställningar om hur en service/tjänstesäljare agerar om man vill komma med eget material:
- Vad säger en elektriker om du vill använda eget installationsmaterial köpt på Jula för en tiondel av vad hans material kostar ?
- Vad säger en restaurang om du vill be dem tillaga en hare som du själv kommar med ? 
- Vad säger en skräddare om du kommer med eget tyg och ber om att få ett par byxor sydda ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vara så snål att man försöker spara några kronor på litet material har jag svårt att förstå.
Man blir snart betraktad som en strulpelle och lär inte bli prioriterad den dagen man kommer med ett problem och vill ha hjälp. Dom hjälper säkert trogna kunder först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt material ingår i bilservice och bensin ingår i taxi priset

varför skriver dom inte inkl material
låter det dyrt då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt försök då:

Förvånar mig inte det minsta att de skriver utan material i broschyren, oftast är ju samma pris för arbete för t.ex 80-99 hk för alla tänkbara märken, och dessa kan ju kräva olika mycket olja, olika oljefilter med helt olika priser. Sen är ju vissa reservdelar av den sorten (t.ex impeller, offeranoder eller tändstift) som byts bara vid behov och det vet man först när de är undersökta.

Utrymmet i en broschyr är ju begränsat och dyrt.

Personligen så tror jag att om du ringer en seriös verkstad och säger vad du har för modell så får du ett pris för det som måste göras inkl. material samt info vad anoder, tändstift och impeller kostar om dessa måste bytas ut.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasta priser på motorservice i båtar  är inte så enkelt som på bilsidan. Där ser alla bilar av samma modell lika ut. Dessutom står bilen i verkstaden intill all utrustning. Jag jobbar med inombordare och för det första finns det inte två båtar som ser lika ut i motorrummet. Det är ofta en hel del kablar, slangar och andra detaljer eftermonterade där. Vidare finns det ett flertal sorter av förfilter som kan vara monterade enkla eller dubbla. Åtkomligheten i motorutrymmet kan variera stort. Man kan få börja med att montera bort en del inredning innan man överhuvud taget kan närma sig motorn. När båten ligger i sjön ska man klättra över mantågslinor med oljebytare mm. Står båten på land ska man klättra på stege.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är det för större nytta att plocka med sig eget material?

Om firman tar hutlösa priser för materialet så blåser de dig även på servicekostnaden (arbetskostnaden) Vissa blåser även kunderna på innehållet i servicen.

Om du vill köpa billigare saker (sämre kvalitet) så är det förståligt att vissa firmor inte vill vara med.

En ärlig firma tar samma pris för materialet som om du själv köpte det i affären. Givetvis tjänar de på att de köper in det till bra priser men det borde räcka med normal marginal.

Att lära sig att göra servicen själv är det effektivaste sättet att sänka kostnaderna.

Många tror att moderna motorer är hopplösa att serva själv men är oftast enklare då de inte kräver massa inställningar med förgasare osv.

Givetvis ska man inte göra det om man inte har kunskap och verktyg för att göra på rätt sätt.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tar emot, till exempel en Volvo V70, för service, vet man vad det åtgår för materiel. Det är samma i alla . I båtar är det inte så. Det är olika motorfabrikat och modeller. Båtbyggare monterar olika bränslefilter och annat. Därför är det svårare att lämna pris . Att ta med eget materiel är inte så populärt. Det är ungefär som att ta med sig egen mat till krogen, och be att få det tillagat. Och varför ska man göra det? På originaldelar är det ju samma pris överallt.



Senast ändrad av Rollen | 20 mars 2011 | 17:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle aldrig lämna in på service
när det gäller vanlig service borde ju alla klara det sen är det kul oxå
att betala 2000:- exkl. material för olje byte är ju sjukt dyrt

jag undrade bara för att dom skriver alltid priset exkl. material

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Men sen var det väl också Du som utan att veta det förlorade den 5-åriga garantin på Din Suzuki eftersom du inte lämnat in den på service....... Eller tar jag fel på person?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för den som kör mkt behöver kanske lämna in 2-3 gånger om året för att garantin ska gälla
dom pengarna kan man lägga undan och skippa garantin och ta på försäkringen om motorn skulle pajja

räkna service x 5år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips

Många båtförsäkrigngar täcker i normalläget inte om motorn går sönder.

Den täcker om båten blir stulen, brinner, eller du kör på grund, men inte om motorn havererar.

Då krävs extraförsäkringar typ otursförsäkring

Alltså maskinskadeförsäkring liknande bilförsäkring ingår normalt inte i båtförsäkringen.

Var så åtminstone för 6 år sedan och hade då Atlantica. Bytt försäkringsbolag sedan och varit noga med att få med denna typ av tillägsförsäkring som de flesta troligen inte har. Inget man upplyser om utan mer som en extraförsäkring om man klantar sig och tappar kikare eller plotter i havet.

 

Hur korkade kan försäkringsbranchen vara?

Givetvis otur om motorn skär ihop men knappast det man förknippar med en otursförsäkring. Själv klarade jag mig hyffsat med ett havererat drev men kunde varit en skuren motor vilket kostat betydligt mer. Gissar att en och annan skuren utombordare hamnat på havets botten och anmäld som stulen.

 

OK lite ot men vi hamnade på punkten att skippa garantin och låta försäkringsbolaget betala det som borde gå på garanti.

 

::Harry::

 

Tillägg

Hittade detta hos ett bolag med Maskinskadedel
 

Motorns underhåll skall skötas av auktoriserad verkstad, varvid motorns servicebok noga skall ifyllas. Servicebok skall kunna uppvisas för Svedea vid förfrågan

 

Atlantica som nu har maskinskada skriver så här

Exklusiv Motor

Nu kan du teckna en maskinskadeförsäkring för din utombordare eller om du har en äldre inombordsmotorbåt med nyare motor

 

Vad lätt det blir???

Om du har en en bår med inombordare som är 3-4 år blir det jobbigt. Eller?



Senast ändrad av crabfish | 21 mars 2011 | 05:55



Senast ändrad av crabfish | 21 mars 2011 | 05:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det här med att villkora garantin med auktoriserad service är ett skit. Tidigare hette det att servicen skulle utföras i enlighet med tillverkarens rekommendationer. Har själv sista årsmodellen av Yamaha där egen service inte fimpade garantin, numer är det lika illa på Yamaha, Suzuki o Honda oxå men har för mej att Mercury fortfarande tillåter egen service. Vid köp av en motor kommer detta att förhandlas om för jag är inte särskilt intresserad av att lägga tid på att ta båt/motor till en verkstad o betala dyra pengar för ett jobb jag mycket lätt gör själv. Konstigt att det inte är mer liv om detta, båtfolk är ju av tradition händiga gör det självare men det håller kanske på att ändras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...