Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
22sport

Val av trimplan

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt att låta montera VP:s trimplan (de som går rakt ned) men de passar inte något vidare på akterspegeln utan det måste bli ett par av typen med horisontella skivor/plattor och som regleras med var sin cylinder.

Vilken typ/tillverkare ska man välja för att få några med riktigt bra kvalité. Vad är bäst, hydrauliska eller elektriska ställdon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lencos elektriska trimplan är dom bästa krånglar  aldrig mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Elektriska, elektriska, elektriska !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har haft Lencos elektriska trimplan på båten i 20 år. Fungerar ypperligt och har aldrig krånglat. Helt bekymmersfritt. Blixtsnabb reaktion när man trycker på manöverknapparna. Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrauliska!! Funkar oxå problemfritt i massvis av år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Varför ha en extra onödig komponent i systemet? Hydrauliska är ju redan styrda av el så varför inte ta bort hydrauliken och bara ha el !? Olja, slangar, behållare o sv. Helt onödigt.

Enklare, starkare och lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att när dom massvis av åren gått o tätningarn i kovarna/ställdonen börjar läcka så är det färdigkört med de elektriska medan det fortfarande går att köra med en läckande hydraulkolv. En läckande hydraulkolv kostar en bråkdel att ersätta jämfört med de elektromekaniska ställdonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent statistiskt sett fungerar elektriska & hydrauliska trimplan lika bra under det första året, därefter börjar de elektriska fallera. Mer en 70% av alla båtbyggare monterar hydrauliska trimplan.

Det finns en anledning till detta.  Hydraliken slår elen när det gäller kvaliten, exempelvis det finns inte ett flygplan som skulle kunna lyfta om inte hydraliken fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Men visa oss den statistiken då och källan till den! Klart att flygplan inte startar om hydrauliken är trasig MEN vad har det med denna tråd att göra ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var också inne på VPs trimplan men jag fick en stark rekomendation på båtmässan att undvika dom pga att dom krånglade mycket, tyvärr är det ända argumentet imot. Jag har skrivit flera trådar här och frågat om VPs trimplan men får inget svar! kanske så få som har dom? Jag har själv kommit fram till att elektriska traditionella trimplan passar mig bäst. Jag har då tittat på Lenco och Lectrotab och det lutar nu åt Lectrotab. Jag är grymt intresserad av VPs så sätter du dit dom så skulle det vara kanon kul att få höra resultat efter sommaren! :-)

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...