Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flinta

Propulse-problem!

Rekommendera Poster

Jag har kört med Propulse-propeller hela sommaren och varit helnöjd. Ända fram till i söndags. Vi åkte ut en sväng till favorit-ön för att kolla hur där såg ut så här framåt höstkanten. När vi körde ut gick 55-hästaren precis som vanligt och allt verkade normalt. Men på hemvägen hände något otrevligt. När vi lagt ut från bryggan och jag ökade farten så kändes det som båten inte svarade på gaspådraget som den brukar. Motorljud och varvtal lät normalt men jag blev ändå orolig och slog av lite på gasen. Vi var fler än vanligt ombord (3 vuxna och 2 barn) så jag tänkte att kanske det var anledningen till det onormala beteendet. Så jag provade med gasen igen och denna gång drog jag på rejält. Efter bara några sekunder vrålade motorn upp på maxvarv och tappade accelerationen helt. Jag kastade mig på reglaget och la i friläge. Efter att ha lyft upp motorn kunde jag konstatera att två av propellerns fyra blad var borta! Jag är 99,9 procent säker på att jag inte körde på någonting. Där finns inga stenar där jag körde och vattenståndet var mycket över det normala. Någon som varit med om nåt liknande? Här är min högst amatörmässiga teori om vad som hände: Ett av bladen har av någon anledning (materialfel, stöldförsök) bara trillat av, kanske när jag la till ute vid ön. Det andra bladet knäcktes helt enkelt av snedbelastningen när jag drog på fullgas. Det såg ut som om det fanns rester av bladets fäste i det ena hålet men det andra hålet såg helt rent ut. Nån som har synpunkter på denna teori? Skulle vara intressant att veta vad andra drar för slutsatser. Som tur var satt dom två kvarvarande bladen mitt för varandra, så vi kunde ta oss hem i 2-3 knops fart utan att riskera att skeva propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det va material fel på proppen, men lite konstigt att du har kunnat köra hela sommaren utan att prolemet uppstår först nu. Tror mera på att du kört på något i vattnet som har legat å flytit precis i/under vattenlinjen,. Bladen e ju i plast o går av ganska lett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är väl mest troligt att jag kört på nåt flytande föremål. Det som gjorde mig förvånad var att hela bladen var borta. Man hade liksom föreställt sig att dom skulle gå av nånstans på mitten när man kör på nåt. Ska plocka upp båten i nästa vecka och undersöka propellern närmare. En teori jag hade var att någon gjort ett misslyckat försök att stjäla bladen och lämnat propellern med skruvarna lösa. Men har nog varit en riktig klåpare i så fall för det hade ju varit enklare att dra bort sprint och axelbult och sno hela proppen. Jag har aldrig bytt blad på en Propulse så jag vet inte hur som sitter fästa men jag antar att man lossar på insex-skruvarna för att få bort dom (?). Men det visar sig snart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! :-tackar Det verkade ju inte alltför komplicerat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KUR Efter att ha lyft upp motorn kunde jag konstatera att två av propellerns fyra blad var borta! /KUR tja flinta... ja har en kompis som oxå va med om samma sak för nån månad sen... han köpte då en motor med en Propulse-propp (knappt ett 1/2 år gammal propp) han plockade på motorn på båten o monterad propp. sjösatte o körde ett par gånger o den gick kanon..helgen därpå så skulle han ut med 2 kompisar o for iväg. bara 50 m från land så tuggade motorn till o började vrålvarva..konstaterade då att 3 blad var borta...helskumt...han ringde inköpsstället o berättade vad som hadde hänt o fick som gensvar att skicka tillbaka propellern..pga matrealfel..fick en sproilans ny propp tebax..så kolla med inköpsstället för proppen...mvh chrilleboss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Ska ta med mej propellern till båthandlaren och se vad han säger. Jag köpte den ny i början på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd här på bryggsnack påstod en kille från norrland att bladen blir sköra i kallt vatten. Det kanske ligger något i det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en begagnad ProPulsepropeller till min Evinrude 50 hk. Jag satte på propellen igår, märkte att båten gjorde bara 18 knop, mot ca 22 innan? Idag var jag och tjejen ute och åkte utanför Styrsö, det kom en stor båt, och min motor chippade till... brukar göra det när det går sjö. Motorn varvar upp rejält, jag tiltar upp och upptäcker att två blad är avhuggna??? Då undrar jag, gick jag på nåt, håller inte bladen för att min motor chippar då och då och jag då redan tappat ett blad tidigare och därför hade en toppfart på endast 18 knop?? Kan bladen förvaras så att de försämras, typ i extrem kyla. Känner lite att jag rädd att lägga massor av pengar på nya blad så går de av så fort som motorn chippar. Tacksam för tips och idéer, Mvh, Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kontaktat ProPulse, de skall ta en titt på bladen. Fick mycket bra service. Återkommer när jag vet mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlarn jag köpte propellern av sa redan innan att man tappar alltid några knop med propulse... Ingen aning om varför... Men det stämde så väl så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för att det 4 st blad. För mig är inte toppfart det viktigaste det är deplacement och marchfart, där tycker jag att ProPulse gjorde susen... sedan vid trollingfart, kom ner 0.5 knop utan att justera propellen neråt, vilket är kanonbra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst RillE

Det är inte helt ovanligt att bladen sticker utan anledning.Det har hänt mig 2 gånger och jag var ute med en fiske-guid som hade samma erfarenhet av dessa skit propparna så skaffa dig en ordentlig propp om du inte vill att det ska hända igen. Rille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått svar ifrån ProPulse. Monteringen av mina blad var felaktig, vilket gjorde att jag fick en liten spricka i två av bladen. Så mitt tips, montera bladen väldigt noga och dra åt skruvarna ordenligt. ProPulse var så snälla att de ersatte mina blad så nu kan jag ge propellen en ärlig chans. Pratade även med den förra ägaren till propellern, han har inte haft några proplem, aldrig bytt några blad... Lycka till! /Crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite märkligt för jag har för mig att ProPulse skall vara gjord av komposit materiel som skall vara så himla starkt. Eller är det så att det är starkt i en riktning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har inte haft några problem med propulsen.. Min båt har jag innanför en sandbank när jag ligger hemma Kör jag för sakta så tar proppen i sanden ett par meter om jag inte hissat motorn max. Har grävt ner den ett antal gånger på det sättet.. Har alupropp oxå, men de e inte ofta den sitter på. Den ser fan ut! Jag tycker att propulsen är suverän och är fullt nöjd med den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Propulse propp på min båt i fyra år och enda gången bladen gått av är när jag gått på grund 7.gif\
Då vår skärgård utanför Pataholm i småland är väldigt full av grynnor och rev har jag lyckats med att knäcka 6 blad hittils. Bladen är visserligen dyra men det har ändå varit billigare än att köpa ny alu-propp eller renovera.
Men jag har aldrig varit med om att bladen gått av utan anledning. Och jag är för övrigt väldigt nöjd med proppen. Då vi åker skidor och ring så prioriterar vi kraft framför toppfart och där är Propulsen överlägsen original trebladsproppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komposit proppar har bra funktion till lätta båtar men är förklena när det blir lite tyngd i båtarna,med kalt vatten samt lite tyngd så är det inte ovanligt att dom knäcker bladen.

composit propeller klarar 26000psi medans aluminium som man anser är en rätt dålig prop klarar 36000psi.

propuls funkar bra till små båtar med små utombordare,men funktion med att byta blad är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komposit proppar har bra funktion till lätta båtar men är förklena när det blir lite tyngd i båtarna,med kalt vatten samt lite tyngd så är det inte ovanligt att dom knäcker bladen.

composit propeller klarar 26000psi medans aluminium som man anser är en rätt dålig prop klarar 36000psi.

propuls funkar bra till små båtar med små utombordare,men funktion med att byta blad är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon var man köper lösa blad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtliga Watski-butiker säljer lösa blad. Även andra butiker som inte är Watski-butik brukar kunna ta hem dessa.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...