Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nifenfejja

Masttopp, hur fästa utan att skymma ?

Rekommendera Poster

Har en Skavernmast med en helt ren topp (flat platta), nu ska jag fästa Nexus vindpropeller, Looplightlanterna och VHF antenn. Hur gör jag detta utan att störa och skymma ?Jag vill ju ha allt överst, men det går ju inte......

Det måste vara 100 tals som gjort detta tidigare, vilket är det smartaste och stiligaste sättet att göra detta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns olika bågar & plattor att köpa. vi gjorde en vinge, nästan som en bumerang i rostfritt som vi satte fast på masten för att kunna ha antenn & vindinstrument.

/Susanne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva vindgivaren har ju ett fäste som passar bäst på masttoppsbeslaget direkt.

För övriga komponenter finns en vettig lösning hos Hjertmans. Artikel 5408, masttoppsbeslag Crown. Där får du plats med allt annat. Du vill säkert ha en Windex där uppe också om du inte har VHFantennen med inbyggd sådan.

Nexus vindgivare/visare, åtminstone i den nio år gamla modell jag har, har en liten tröghet i visningen som gör att man föredrar att använda Windexen ibland.  Jag har inte sett någon som haft ett motsvarande beslla 

//Björn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta inlägget...

 

Men..Wasa 55!!!

 

En sån ska jag ha när jag blir stor! cheeky

Har läst i timmar på hemsidan!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wasa, du har en vansinnigt bra sida. Och tack för alla tipps från ditt ambitiösa projekt !

Vill gärna se bilder på Era smarta lösningar, och hur mycket bryr Ni Er om att skymma ?

Vilka vinklar är ok att skymma på lanternorna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack !

Det enkla svaret är att man inte skall täcka några vinklar. I mast toppen sitter en ledlanterna och kombinerad ankarbelysning.  Denna använder vi när man seglar längre sträckor på havet och måste spara på el. Annars använder vi de riktiga lanternorna som sitter monterade nere på båten.  Topplanternan skymms enbart av pinnen till vindexen. VHF antennen sitter mellan den röda och gröna sektorn.

Trevlig båt sommar !

 

mvh / Plarsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...