Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
gladius

Storlek på vantskruv=

Rekommendera Poster

Hej!

Här kommer ytterligare en fråga från frågvise Thomas. Min segelbåt har ett storsegegel med seglyta om ca 9 m2. Masten är 7 meter hög. Nu behöver jag byta vantskruvar och funderar på vilken storlek jag behöver ha. Kan det räcka med den minsta typen M6, jag har ju nästan den minsta typen av båt, eller behöver jag större (vantskruv alltså)?

Jag knallade runt på mässan och kollade de mindre segelbåtarna men blev inte helt säker på vad som egentligen behövs. En modell hade till och med snörtampar istf vantskruvar (fast det kanske t.o.m är starkare, vad vet jag).

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PÅ min bohusjulle har jag den minsta typen av vantskruvar av den enkla anledningen att även de är i största laget. jag får dra dem i botten. Kanske varianten med rep inte hade varit så dum där.

Vad har du för rigg. Jag shulle välja den största vantskruven som var möjlig. Du kan enklare spänna med den kraften som behövs. I regel skall en rigg va hårt ansatt.

www.seldenmast.com/_download.cfm?id=5564&download=6899375&filename=595-540-S.pdf

post-945-1394236646,7064_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På min lilla 17-fotare med 7/8-dels rigg, en kölbåt i västerhavet,  har jag nu  i många år kört med M8 på förstag och huvudvanter, samt M6 på undervanterna. Kolla  vilka längder på vantskruv som är möjliga på din rigg utan att du behöver krångla till det genom att behöva korta av vanter eller förlänga  desamma om du tänkte behålla wirena.

mvh/Chris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...