Jump to content
Tuesday 10 December 2019
Emelina2

Montera ur bränsle tank Nimbus 26

Recommended Posts

Hej någon som har monterat ur en bränsletank ur en Nimbus 26? hur mycket måste man riva och går det att skruva bort inredningen eller måste man sågasad den är ca 2 dm för lång för att lyfta rätt upp.Hjälp visa gärna billder på hur det ser ut när det är upprivet.Väntar på svar får jag inga då blir det SÅGangry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur gjorde du då jag har läckage som jag inte kan identifiera . Måste nog också lyfta ur tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Uterummet:

Hur gjorde du ......

Det är inte alltid de som skrivit i urgamla trådar är så aktiva på forumet längre och därför inte hittar ditt nödrop.

Ett sätt att komma i direktkontakt med dem är att skicka ett meddelande direkt till dem (om de har kvar den emailadress de en gång anmälde sig med så kommer meddelandet upp i deras vanliga mailbox.)

Håll pekaren över medlemssignaturen så får du upp meddelandekuvertet o kan maila. (Då ser du även när signaturen senast loggade in på forumet,)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ett tag sedan Emelina2 var på plats här.

image.png.874a9c07116ca5b0c6a4b63de63de863.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väl medveten om att tråden är gammal, vi vet inte ens om trådskaparen har kvar Nimbusen eller ens är i livet...

Men Nimbus som många andra båttillverkare lade in tankar och andra större saker i båtarna under produktionen innan skrovet och däcket eller innerlinern kom på plats. saker och ting blev inbyggda för all framtid. Jag minns hur det såg ut på min 2700, dessbättre behövde jag aldrig byta bränsletanken där, men väl vattentanken som i den båten låg ganska hyggligt till under stickkojen, såg ju bra ut till att börja med, men den tanken var så lång att delar av inredningen först fick skruvas ut, kommoden eller "lilla garderoben" på bb-siden inne i ruffen. Och som ni sett i en annan tråd har jag i nuvarande båt knôtt in en dubbelt så stor septiktank, det var rätt lätt men blodiga knogar och några svordomar behövdes, dock inget sågande.

 

(Apropå det så bytte jag värmepaketet i en (vätskekyld) gammal tyskbyggd personbil förra hösten, ett jobb som tog ungefär två veckor på helger ock kvällstid, då man var tvungen att demontera hela instrumentpanelen, och innan man kunde börja med det var man tvungen att ta bort säten, rattstången och hela jäkla handbromsarramgemanget. Troligtvis var värmepaketet det första man satte upp på löpande bandet sensommaren i Stuttgart 1989.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har också skruvat med Stuttgartbilar från samma århundrade ( sent 80, tidigt 90-tal), och det är inget man blir glad av, speciellt som jag är bortskämd med att skruva äldre (= enklare) amerikanska bilar.

Upputsning av tanken på Nimbus 26 är ett arbete jag har framför mig, och inte kan skjuta på så länge till, så det vore kul om nån kan dela med sig av erfarenheter av sånt arbete. I bästa fall skulle jag väl klara mig med att putsa ur tanken, den är tät, men borde tvättas ur, det börjar bli oroväckande mycket bruna skräp i grovfiltret.

Jag kan ju dela med mig av ett service-/mektips på samma gång: Jag brukar byta bränslefilter på våren, och då kapar jag upp grovfiltret för att se hur mycket smuts det är i det. Det kan ju ge en fingervisning om hur det kommer att gå kommande säsong. Är grovfiltret riktigt skitigt är det dags för putsning av tanken, eller åtminstone orsak att byta filter mitt i säsongen och kolla hur skitigt det blivit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag minns inte hur det ser ut i 26:an, men väl i 2600 och 2700. Kan det vara så att du kan få ut tanken akterut mot eller inuti akterruffen? På 2700 kunde man hasa bränsletanken bakåt om man först demonterade skottet som avskiljer motorrummet från det aktre utrymmet under durk. (Vilket bara det tar minst 14 dagar...) att lyfta på köksmodulen hjälper knappast då innerlinern bildar en durk ovanpå tanken? Eller? 
Jag vill även minnas att tanken manlucka var så pass förskjuten framåt att den hamnade under en fast durk. Annars hade man ju kunnat sanera tanken på plats. 
Det är nog enklast att lyfta bort köksmodulen och såga hål i den fasta durken med tigersågen och sedan lyfta ur hela tanken. Sedan ersätter man den utsågade delen med vattenfast formplywood som skruvas på plats med förstärkningar, den syns ju ändå inte under köksmodulen, ja efter det att den rengjorda eller reparerade tanken är på plats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy