Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jojosurf

Rullfock - Furlex vs Plastimo

Rekommendera Poster

Var på båtmässan nu i helgen och frågade lite runt ang rullfocksystem. 

Enligt dom ska man satsa på Furlex som är lite dyrare än Plastimo men Furlex är mycket mer stabil och bättre än vad Plastimo är. 

Vad säger ni själv, erfarenhet?

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av furlex men väl av plastimo. Jag köpte och monterade en plastimorulle för ca 10 år sedan och den har fungerat fläckfritt sedan dess. Aldrig orsakat ngt problem! Kan inte se på vilket sätt som en furlex skulle varit mer stabil. När jag valde vilket rullsystem som jag skulle skaffa så var förutom priset den stora anledningen till att jag valde plastimo att det befintliga förstaget behålles.

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jojosurf

Vad har du för båt.
Jag har haft några olika rullfocksystem.
På min havsfidra hade jag en liten Hood-rulle med ändlös lina. Det var nog den rullen jag tyckte bäst om - just pga den ändlösa linan.

På min Storfidra satt det en Furlex. Fungerade mycket bra. Var mycket nöjd med den rulle. Med Furlex levereras ett nytt förstag. Har man ett gammalt förstag som är 10-15 år är det nog inte fel att byta förstaget innan man monterar rullen.

När jag monterade ett kutterstag på Storfidran valde jag en Plastimorulle som jag köpte på Hjertmans julrea. Priset i förhållande funktion fick avgöra. Jag tyckte inte att den merkostnad jag hade fått om jag köpt en Furlex var motiverad.

Dessutom hade kompisen en Plastimorulle på sin Ballad sen väldigt många år tillbaka. Han seglar väldigt mycket och jag har aldrig hört något negativt om hans Plastimorulle.

När jag skulle ersätta  den CU-rulle som fanns på min motorseglare, som var skrot (delvis pga konstruktionen) valde jag en större Plastimorulle. Pga att det suttit en CU-rulle var jag tvungen att byta förstaget, vilket jag för övrigt borde gjort ändå pga åldern.

På det nya kutterstag på Motorseglarn blev det min gamla Plastimorulle. Har seglat i de mesta typer av väder upp till stormvinda och har inte haft några problem med mina rulla (brostsett från CU-rullen).

Det enda som har hänt är att jag dragit av kutterstaget på Storfidran pga att jag av en dum anledning glömde att montera en fallavledare, så att fallet inte fick nån vinkel mot toppsvirvel och därmed snodde sig runt förstaget. Jag var tvungen att få bort kryssfocken i den starka vinden och trånga farleden, så jag la revlinan på vinchen - tvärt emot vad man skall göra. Detta berodde inte på att det var en plastimorulle. Det hade hänt på en Furlex också

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Tommy!

 

Det var du som gav mig en massa bra tips när det gäller antal avlastare som har hjälpt mig. :-)

Jag har en IW 26 (Lill-scampi). 

Då får jag kika lite runt men det är inte aktuellt just nu så jag kan slå till när det är rea på varor under året. Tror det blir Plastimo eller furlex beroende på priset. Kommer nog att köpa tillsammans med försegel och storsegel. Hoppas hittar något segelförsäljare som ger bra pris. 

kanske du Tommy eller någon annan har bra tips?

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något nytt att säga på detta tema? Kan ju ha hänt något på tre år. Jag står just i begrepp att köpa ny rulle. Har ett ganska grovt förstag 7-9 mm och stor yta på genuan. Plastimo ligger klart bättre till i alla storleksklasser. Möjligen är inte skillnaden lika stor för den största rullen. Tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora plastimorullen verkar ha förvunnit ur sortimentet. Så då finns knappast några billigare alternativ kvar för 8 mm-förstag och stor genua.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Jag seglade med en smartroller förra säsongen och ska göra det i år också. Förra året hade jag den på en Alacrity 19 i år ska den sitta på min nya båt, Albin Viggen.

Rullen är superenkel att montera och man behöver inte hålla på och kapa stag eller sy om segel.

Att rulla in förseglet går galant och att hantera båten solo, som jag gör mestadels, är mycket enklare med en rulle än att behöva bärga och ta hand om förseglet när man når hamn.

 

Det enda som jag inte fick till på ett bra sätt var att segla med revat försegel. Nu kan en bidragande orsak vara att jag på min gamla båt inte hade förstaget ordentligt spänt.

I år ska jag spänna upp förstaget på min nya båt betydligt mer och då kanske det fungerar bättre. Det som var problemet var att förstaget kom i svängning med förseglet delvis inrullat. Förmodligen för att det blir en ganska stor rulle med seglet delvis inrullat och det tog ganska mycket vind.

Men summa sumarum är jag mycket nöjd med smartroller.kan jag dessutom få till så jag kan segla med revat försegel ja då är det toppen!

 

Med vänlig hälsning Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... ser ut som om Smartroller förutsätter hakar i stället för profil. Och hittar ingen info om vilka förstagsdimensioner den klarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har precis monterat rulle och har färska erfarenheter:

 

För min del blev det billigare med Furlex än Plastimo då jag kunde använda den lilla modellen 50S. För plastimo hade jag fått gå upp ett steg till en dyrare modell. Kan ha haft att göra med paketerbjudanted med seglet också.

 

Montaget är ganska enkelt, instruktionen är på en lagom nivå. En rekomendation är att läsa igenom hela instruktionen innan du börjar, jag slarvade lite vilket straffade sig.

 

På sidan 19 står Vi rekommenderar att rigga Furlex-systemet på båten i detta stadium av monteringen vilket jag gjorde.

 

På sidan 21 beskrivs vilken minsta vinkel fallet rekomenderas ha mot profilen...

 

Följden blev att jag fick montera en fallstyrning i masttoppen med monterad mast. Det var ju fullt genomförtbart med en bra mastkran men det hade varit något komfortablare att göra det på backen.

/jocke

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på båtmässan nu i helgen och frågade lite runt ang rullfocksystem. 

Enligt dom ska man satsa på Furlex som är lite dyrare än Plastimo men Furlex är mycket mer stabil och bättre än vad Plastimo är. 

Vad säger ni själv, erfarenhet?

/J

 

Jag har plastimo och den är väl OK. Om priset inte skiljer så mycket skulle jag nog ta en Furlex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men finns de stora plastimorullarna kvar? Dvs de som klarar 8mm stag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...