Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Snipan_71

Vanlig hushållstoalett i båt?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Har funderingar att sätta in en vanlig toalettstol som man har i hemmet i båten, då badrummet är stort och plats finns det gott om, så borde det väl inte finnas några problem... eller misstar jag mig här?

Jag vill gärna ha hjälp med tankar, idéer och råd angående detta.

Vad säger ni finns det några nackdelar med att montera en vanlig toalett i en båt?

Ps.
Toaletten är tänkt att stå ovanpå en stor septitank
Ds.

post-10006422-1394236634,0104_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du inte förbruka mängder med vatten i en gjord för 100 avlopp kontra båtars, inte riktigt samma spolteknik där va, tror en hushålls toa drar mellan 4-6 liter per spolning.

 

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner en som har en stålbåt typ steelady och han har en vanlig spoltoa i båten och det fungerar tydligen, kanske skönt om man får hemlängtan då man kan sätta sig på dass, blunda och låssas att man är hemma.. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju vissa nackdelar.

Kräver tryckvatten
Klarar ej krängning
stor vattenfrörbrukning (spelar kanske inte någon roll om man använder sjövatten)
Kräver stor tank (3-6l/spolning) 4pers, 2 besök/dag =ca40l/dag
Tung.,

Kan man leva med dessa nackdelar så är det säkert inte några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det funkar säkert med en vanlig toa stol, men det är kanske lämpligt att ha en trekammar-brunn som släpjolle ;)

post-28802-1394236634,7483_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och ordentligt med fallhöjd :)



Senast ändrad av Chifen | 06 mars 2011 | 00:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju bara att ha båten på ett ställe där det finnns en fungerande sugstation. Om man bor i Kungshamn eller på Smögen så har man ju nära till en. Bor man i Lysekil har man det ju lite taskigt.

Sen måste man ju ha en stor hålltank. Mängden spolvatten är ju netydande, som påpekats tidigare och dessutom bör man nog hålla sig iland när det är dåligt väder och båten kan gunga. Det är väl åtminstone en liter i vattenlåsen om inte mer.

Nån vanlig toalett hade i varje fall inte passat i min båt. Hålltank på knappt 50 liter och dessutom är det alltid skitväder när jag är ute och seglar. Åtminstone är det så jag upplever det - fast jag trivs med det.

Det senaste året jag hade en nästan perfekt seglingssemester vädermässigt var 2002. Fast den resan bevisade ju att vad en tänkare har sagt var riktigt; Det är lika bra att sluta drömma - det går åt H-e i alla fall Jag drömde, köpte sjökort och planerade. Var tror ni att jag hamnade? Jo just det - i Hudiksvall. Där tog båtsportkortet slut.

tommy

post-945-1394236635,0674_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lika bra att sluta drömma - det går åt H-e i alla fall Jag drömde, köpte sjökort och planerade. Var tror ni att jag hamnade? Jo just det - i Hudiksvall. Där tog båtsportkortet slut.

*High five*  Visst är det en härligt norrländsk pessimist-låt. Och så precis i sin skildring av jordelivet!  :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...