Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Albinsjuttionio

Dålig avrinning från sittbrunn - Hjälp mig hitta en BÅT-RÖRIS!

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en segelbåt, 7,90 lång. Det är nåt fel i avrinningen från sittbrunn och jag behöver hjälp. Båten ligger i Upplands Bro. Snälla är det någon som vet var jag kan vända mig, jag fixar det inte själv. Behöver också hjälp med att fixa dit vattensäcken. Det verkar som det blir något vakum någonstans. Har provat själv men får inte till det. BÅT-RÖRIS sökes! Vem ni vart jag kan vända mig, annars blir det ingen segling i sommar och jag vill uuuuuut. Varma vårhälsningar till alla//Christineblush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 79 har avrinning i akterkant i sittbrunnen som går ner till en Y-koppling. Från denna går det en slang föröver till den bottenventil som sitter under nedre fotsteget vid kylfacket. Denna slang som går mellan Y-kopplingen och bottenventilen kan behöva bytas. Har du inte bytt bottenventil någongång bör den absolut bytas (liksom alla andra bottenventiler, de är slut allihopa om de är original).

Bottenventil bytes enklast genom att man från utsidan gör fyra spår i flänsen med en kapskiva. Sedan tar man ett kraftigt huggjärn och en kraftig bonk och slår bort de fyra delarna. Ventilen blir sedan lätt att ta loss från insidan. Ny ventil monteras med sikaflex och dras åt ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men jag har samma problem på samma båtmodell (Albin 79)

 

Är det någon som kan svara på hur originalventilen i botten ser ut? Det borde ju rimligen inte sitta några backventiler eller motsvarande.. Om ventilen alltid är öppen och inte läcker så föreställer jag mig att det borde vara möjligt att dra ett par varv med en avloppsrensare eller dylikt?

 

Det krångliga blir väl att se till så att rensaren åker ner till genomföringen och inte upp genom andra hålet i Y-kopplingen. I värsta fall får det vänta till sommarvärmen och köra utifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga...

 

Sitter Y-kopplingen under vattenytan eller otillgängligt?

 

Varför inte bara släppa slangen från sittbrunn och rensa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga...

 

Sitter Y-kopplingen under vattenytan eller otillgängligt?

 

Varför inte bara släppa slangen från sittbrunn och rensa?

 

Eller... finns det en ventil som går att stänga vid genomföringen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga...

 

Sitter Y-kopplingen under vattenytan eller otillgängligt?

 

Varför inte bara släppa slangen från sittbrunn och rensa?

 

Y-kopplingen sitter längst akterut under sittbrunnen där utrymmet är trångt. Silarna från sittbrunnen är löstagbara och hålen tillräckligt stora för att det borde gå att använda avloppsrensaren hela vägen uppifrån sittbrunnen, bara man lyckas få ner den i kröken till genomföringen, hellre än upp i andra hålet i sittbrunnen.

 

Y-kopplingen är om jag inte minns fel gjord av aluminiumrör som sedan kopplas på avrinningsslangen som är dold och går föröver - extremt omständig att komma in i efter Y-kopplingen då det är så långt akterut att man inte får alls mycket utrymme att komma in i slangen akterifrån.

 

 

Måste bara fråga...

 

Sitter Y-kopplingen under vattenytan eller otillgängligt?

 

Varför inte bara släppa slangen från sittbrunn och rensa?

 

Eller... finns det en ventil som går att stänga vid genomföringen..?

 

 

Det finns en ventil som går att stänga vid genomföringen av äldre kvalisort (typen som kan skruvas ett antal varv) Denna har dock, åt minstone under tiden jag har haft båten alltid varit öppen. Utgör ventilen en möjlig punkt för igensättning även om den är öppen?

 

Ytterligare en "lösning" om det låter riskfyllt/omständigt att köra avloppsrensare från sittbrunnen är ju att hälla vatten i sittbrunnen så att slangen till genomföringen fylls, därefter dyka ner under båten och köra en klassisk "toilet plunger" utifrån runt genomföringen för att ruska runt i det som sitter i slang/rör och hoppas att stoppet släpper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rensade självlänsarna med full fart på trädgårdsslangen. Kanske kan funka på din båt om du sätter en kork i det ena avloppet, lindar en trasa om slangen som tätning och stoppar ner slangen i det andra avloppet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...