Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Snoilsky

Omega 34, Comfortina 32, Arcona 32, Nova

Rekommendera Poster

Jag letar efter ny segelbåt som ska passa för tre personer, som ska vara tillräckligt stabil för familjesegling, som ska ha en avskild toalett samt som helst ska ha en sovplats i aktern anpassad för 2. Nästa helg ska jag titta på ett antal båtar. Bland annat en tiptop Omega 34, en ren och prydlig Arcona 32, några rassliga Novor samt några Comfortinor. Har ni erfarenheter hur det är att bo i dessa båtar och hur de är att segla om bara en har tid att fokusera på seglingen? Även kök-, garderob- och stuverfarenheter är intressanta.

En annan fråga: hur pass orolig ska man vara för skruvat teakdäck? Antar att det är ett mindre problem om det inte är balsa som distansmaterial.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De typer du räknar upp svarar väl mot din beskrivning av behov / krav.

Själv har jag haft en Comfortina och kan säga att den är väldigt mycket större än båten jag hade innan ( en Comfort 30 ) Seglar jättefint speciellt om du har bra segel. Det funkar fint att semestra i!

Nya segel. Där kommer vi in på ett annat kärt ämne som är diskuterat i ett antal trådar ( sök så ser du själv... )

Tänket här är att om du till en så gammal båt köper till nya segel, byter motor, nya beslag, ny värme, nya dynor, nya instrument och ny kyl osv osv osv .... så kommer man närmare och närmare priset för en mer modern båt.  Där allt redan är fräsht och bara några år gammalt.
Och när du säljer så är säkert det resonemanget än mer aktuellt?

När det gäller teak så är det väl bara två synpunkte om man kokar ner det till det mest viktiga?

1    ett teakdäck är klassiskt, vackert och snyggt, säkert att gå på. Och höjer värdet på båten

2    ett teakdäck börjar förr eller senare att läcka. När det är omslipat några gånger måste det bytas ut - till en hög kostnad - vilket sänker värdet på båten ordentligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Hur är akterkabinen i comfortinan?

har du vp 2002?

vilken marshfart?

Visst är det divynecell i rufftak?

Har du några andra intressanta åsikter om comfortinan?

 

Jag har en Comfort 30 idag. Funkar helt okej när vi är tre men det är kul att byta upp sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Comfortina -86:a tidigare.

Till ett nyförälskat par räcker akterkabinen got å väl, men i övrigt så hade den kunnat vara lite bredare tycker jag, längden är ok, jag är 1,83.

Med en 2002:a

I början på säsongen med nymålad botten, fart med motor 6,7-7 knop, på senhösten vid upptagning 5,5 - 6knop.

 

............../lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Något annat positivt eller negativt angående Comfortina eller de andra båtarna? Jag har aldrig varit inne i en Omega. Förpiken verkar liten och toan verkar inte speciellt avskild. Akterruffen verkar mycket liten (gången sovplatsen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Comfortina 32 är överskattad - ingen koj är riktigt bra för en vuxen människa. Akterkojen är trång och låg. Ruffen är annars rymlig men riktiga kojer finns inte.

Sen seglar den finfint, är vacker och har rymlig sittbrunn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört andra som säger att kojerna är lite små i Comfortina 32. Är det någon som har koll på Omega 34, Arcona 32 eller Nova?. De Novor jag ska titta på har tyvärr äldre planlösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade tidigare en Nova från 1981 som vi köpte i början av 90 talet och hade precis samma fråga som du har nu.

Alla dessa båtar är bra, seglar likvärdigt och är ungefär lika rymliga. Eftersom den båt du letar efter är 20-30 år gammla så är mitt tips att du ser mer till skicket än vilken båt det är.

Min (subjektiva) åsikt är: Confortinan är överskattad, lite strulig inredning med olika nivå på durken. Omegan är lite vekare (än Novan) men kanske lite snabbare i lätt vind. Novan har Albin kvalité och det är lite ruffigt här o var men det håller, finshen är inte den bästa, jag har för mig att gelcoaten är tunnare och/eller sämre kvalité, det var helt enkelt svårt att få upp lystern på båten. Arconan är nog den minsta båten men jag vill nog påstå att den har högst kvalité.

Mitt råd är att söka efter ett fint ex med mycket ny utrustning, tänk på att nya dynor kostar 30 000 ny motor 100 000 och segel 25 000 kr styck allt grovt räknat förstås.

En båt som annars platsar väl in här är också Contrast 33an , den finns dock med två olika inredningslösningar, en dinettversion (trång o stökig tycker jag ) och en konventionell. Bra kvalité o seglar bra.

Novan som jag själv hade, har bra stuvar både ute o inne om än väldigt djupa, bra konfort inne o ute med självslående fock enkel att hantera ensam, en pålitlig Yanmar med rak axel, hyffsat pentry och rymlig förpik, stickkojen i aktern är lite väl trång och låg i tak, men det tror jag även de andra är.

Teakdäck = Nej tack tusentals hål som är borrade för 20-30 år sen kan inte vara nyttigt dessutom så är det extra tyngd på fel ställe, kostar skjortan att fixa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar. Jag tänker precis som du ang. gammal utrustning. Jag gillar Contrast 33 men har inte den balsa som distansmaterial även i friborden? Känns som en stor risk.

 

 



Senast ändrad av Snoilsky | 03 mars 2011 | 14:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om mycket:

Nova är vacker båt. Seglar bra. Men är litet muggig inne. Dock håller jag inte med om att akterkojen är lågt i tak - den är väldigt låg, därför relativt högt i tak. Problemet kan vara det är jobbigt att ligga så lågt. .

Omgea 34 är trängre men har bra speed och tydligt avskijld akterkoj. Självslående - bekvämt.

Var mer rädd för teakdäck än vilket material det är i sandwichlaminatet. Contrast 33 är fin seglare, litet mer kvalitet. men ofta dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comfortinans akterkoj gjordes om runt '90 och blev då mycket bättre. Generellt dock, tror jag, så kommer dessa 70-80-talsbåtar från svenska varv, som inte är av Orustkvalitet att bli de framtida förlorarna på begagnatmarknaden.

Om balsa är sämre som distansmaterial när man har teakdäck är väl inte helt säkert (här få jag säkert mothugg) då blöt divinycell blir som en blöt wettextrasa. Balsa suger plast bättre och ger högre hållfasthet. När det gäller balsa i skrovet tror jag inte att man behöver vara särskilt orolig. Jag har aldrig hört talas om någon där man haft bekymmer med fukt där, kanske det däremot är olämpligt om man, som i vissa konstruktioner, har balsa under vattenytan. Att ha sandwichkonstruktion i skrovet ger däremot många fördelar tycker jag, som styvare båt i relation till vikten och mindre kondensbekymmer.

Jag har själv teakdäck, och visst, det blir en hel del arbete med omnåtningar och byte av plugg. Jag har dock turen att däcket satt i epoxy, så när man ska byta en plugg är det bara slänga den gamla skruven, fylla hålet med epoxy och dit med en ny plugg utan skruv. Det finns dock mängder med dåligt limmade teakdäck med knappt en kaviarsträng under plankorna, om ens det, och dessa däck är väl extra bekymmersamma.

Sedan tycker jag att vissa båtar bara ska ha teakdäck. En Najad eller Swan eller liknande utan teakdäck blir lite som en Ferrari med plåtfälgar, det funkar helt enkelt inte riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att skaffa Gelins bok 500 Segelbåtar i test, där får man en bra överblick av olika båtar, det finns en del fel o brister förstås men på det hela taget är den bra att ha under Jakten på Yachten

En annan båt som brukar koma upp i den här diskutionen är Linjett 32an, där har jag ingen egen erfarenhet men dom lär vara bra om än lite dyra

Jag kom oxå att tänka på Scanmar 33 o Maxi 999 som är lika långa men betydligt rymligare och där i allafall Maxin är en riktigt vass seglare med lite modernare konstruktion, men jag antar att priserna är lite högre.

Sen fnns det oxå en  mängd udda båtar som du förståss kollar upp i Gelins bok, men där skall ju priserna vara betydligt lägre än för en märkesbåt många uddabåtar är svårsålda så där finns det bra prutmån

Jag såg att någon oxå skrev att dessa båtar kommer att bli de stora förlorarnan på beg markaden, jag vet inte om jag håller med och du skall väl inte sälja båten ännu.

Om jag fick välja fritt av dessa så skulle jag ta Maxi 999 och som 2a val Arconan då jag vet att dessa är vassa seglare och Arconan har väldigt hög kvalité.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den där boken. Ska hämta den från båten nu på lördag.

Maxi 999 står högst på min lista. Scanmar 33 har också sina fördelar. Tycker dock att annonspriserna är för höga för att jag ska vara intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tala (skriva) lite i egen sak. En båt som inte har nämnts är http://www.excelyachts.com/e319cext.htm 

Jag är helnöjd. Det enda i stort set jag skulle vilja ändra på är sovhöjden i akterruffens innerdel (under sittbrunnsdurken). Modellen är inte så vanlig, men det kommer någon ut på marknaden då och då.



Senast ändrad av excel319 | 03 mars 2011 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade under många år en Comfortina 32 från -83 och var i stort sett nöjd med det mesta:

Båten är rejält byggd med bra plastkvalité, inredningen kan möjligen kännas lite enkel i träarbetet om man jämför med modernare båtar. Inomhusklimatet är torrt och bra tack vare det dubbla skrovet (innermodulen). Skrovet är också mycket vridstyvt, man kan, och ska, sätta an riggen väldigt hårt utan att det ändrar form (gör det samma med t.ex en Maxi 999 och se vad som händer med toadörren!). Sittbrunnen är stor och lättarbetad. Motorn, 18 hk Volvo, räcker bra till även fast trivselfarten snarare ligger runt 5,5-6 knop än de höga fartvärden som någon annan angav här i tråden. Sedan kan man ha olika uppfattning om skönhet och personligen kunde jag aldrig komma överens med sidorutornas placering, ser ut att ha blivit fel på något sett men det har med röstjärnen att göra. Akterkojen blev mycket riktigt större, har för mig det var redan 1985, men det är lite halvtrång för 2 pers. Även förpiken är lite i kortaste laget men där har jag (183cm) och frun sovit alla år och det fungerade. Den öppna ytan runt vid kök/toa är bra, lätt att komma fram i båten. 

Båten seglar bra, känns stadig och styv. Synd bara att man inte har självslående fock men denna båt är inte avsedd för sådan. Viktigt med ett bra storsegel som man kan plana ut ordentligt.

När vi var ute och jagade båt i denna storleksklass tittade vi på ungefär samma båtmodeller som du. Här är mina högst personliga reflektioner (som säkert blir emotsagda)

Arcona 32-fint bygge, seglar bra men köket känns lite väl nära ruffingången.

Omega 34- lågprisbåt, seglar fint men har kvalité som det lågprisbygge den är. Och toan under all kritik.

Scanmar 33- Lite dyr, mycket volym, stadig och seglar hyggligt, kvaliten kan variera och tidiga modeller kan ha svajköl.

Maxi 999- lite för dyr, fina seglande linjer. Inte någon toppenkvalité.

Contrast 33- snabbast på fjärden men också den som är vekast. Känns lite spartansk och dålig akterkoj.

Albin Nova-fin båt, välplanerad, välseglande men med Albinkvalité.

Allmänt tycker jag illa om teakdäck -det blir förr eller senare problem. Och Curt Gelins seglarböcker om alla testade båtmodeller ska man ta med en nypa salt -han har högst personliga kommentarer som är precis lika mycket värda som mina här

När man som du letar bland båtar som har nästan 30 år på nacken är skicket faktiskt A och O. Titta på flera exemplar -du kommer att känna när det säger klick.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.batteknik.se/maxi/klubben/files/bilder/lyr1.jpg

http://www.batteknik.se/maxi/klubben/files/bilder/sittbrunn.jpg

http://www.batteknik.se/maxi/klubben/files/bilder/tjornrunt-378-33.jpg

Bilder säger ju mer än ord. Alla båtmodeller har sina egenheter som man kan behöva förbättra så även 999:an. Man skall alltid sky båtar med skruvade teakdäck som pesten. Det är alltid tryggast i längden att äga en båt med enkellaminat i skrovet, sandwich efter några ordentliga smällar är inte att lita på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen tack för alla svar.

 

Bra att höra någonting positivt om Comfortina 32. Jag har fått erbjudandet att köpa en för 350 000:- om valutan står sig. Tyvärr har den orginalteak på däcket. Tror inte att det blir den men jag planerar att titta på den i alla fall. Ska titta på några andra båtar för samma pengar men med relativt nya motorer och nya segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid sky båtar med skruvade teakdäck som pesten

 

Jo, man ska verkligen akta sig för båtar som Malö, Najad, Swan m fl. Herregud, vad ofta man hör talas om att man måste byta hela däck på dessa båtar på grund av fuktinträngning. Eller hur vad det nu, det har jag ju faktiskt aldrig hört talas om... Men det finns säkert något enstaka fall. Jag tror alltså att man ska skilja på metod och kvaliteten i utförandet. Att teakdäck däremot är kopplat till omfattande underhåll och ett framtida kostsamt byte är däremot sant, oavsett fastsättningsmetod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mamba 33? Vi tittade på ungefär de båtar som nämnts i tråden Mamban och landade i att den passar oss bäst. Har vänner som seglat sådan tidigare så deras omdöme om seglingsegenskaperna fick ingå i beslutsunderlaget. Vår är varvsbyggd, det finns en del självbyggen också. Rymlig, bra stuvutrymmen etc. Värd att titta efter men väldigt få ute till försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Nova som vi bara älskade. Den var också med den äldra planlösningen vilket var både bra och dåligt. Med den lösningen blir det mycket luftigare i ruffen och är man bara två i familjen behövs ju ingen dörr. Vi sov alltid i akterkojen som det gick finfint att tom sitta och läsa i pg att bridgedäcket gick över huvudänden. Gubben som är 1.87 sov gott i aktern då kojen förlängs med sittytan till navbordet och på det viset blir en bra bit över 2 meter lång, kanske 2,40.

Den seglade bra, hade massor av stuvutrymmen och ett fint pentry. Toan var trång men det blev en fördel i dåligt väder då man inte for runt så. Masten kommer ner på toan så man slipper ha den i salongen. En svag länk på Novor är spridarna i riggen som kan vara spruckna vid infärstningen mot masten. Många Spridare är förstärkta här. Riggen måste vara hårt ansatt i besvärlig sjö för att inte spridarna ska gnagas sönder. Sätter man bara åt den ordentligt är det inga problem.

Om du vill titta på hur det kan se ut i en Nova så titta på vår blogg om Lazy Lyn http://lazylyntillsalu.blogspot.com/ Om du laddar ner början på bloggen får du fram vår försäljnigsannons med massor av bilder



Senast ändrad av ciaraud | 04 mars 2011 | 18:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på er blogg förut. Er förra båt ser mycket fin ut. Den/de jag ska titta på nästa helg är inte lika fina. Jag har begränsat letandet av båt till båtar som säljs av företag för att det ska kännas lite tryggare då jag letar i Danmark. Den jag ska titta på har en saltvattenkyld Yanmar på ca 15Hk. Jag har hört att motorn ska skramla och leva om men om båten skulle bli aktuell så kalkylerar jag med ett motorbyte. Vi har också katt och jag vill ha en tyst motor som gör det möjligt att låta katten (och barn) vara inne i båten när vädret är dåligt.

Vad hade ni för motor i er Nova och vad har ni för erfarenheter av den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mamba 33 ser också ut att vara en fin båt. Dock ingen ute till försäljning vad jag kan hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Yanmar G20 18Hk (tror jag den hette, 18 Hk var det i alla fall). Den motorn började dom med från 1985. Vi köpte vår båt i Danmark också och var orolig för att den hade rostat eftersom den var sjövattenkyld så vi tog ur den och kollade. Den var helt utan rost men hade något sorts kalkavlagringar i kylkanalerna som vi fråste ut med syra. Sedan bytte vi ut slitdelar fast det egentligen inte behövdes, slipade topplocket, kolvrarna  mm och fixade till en sötvattenskylning. Renoveringen gick på ca 20000:- med sötvattenkylningen. Den motorn bara gick och gick, inget problem. Den var 18 år när vi köpte båten som vi sedan hade i 6 år.

Har träffat Nova-ägare som bytt till ny motor och propeller och fått en helt annan manövermöjlighet som dom varit väldigt nöjda med. Dom kunde stanna på några meter, det kunde man aldrig med Novan då backen inte var så effektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på liknande jakt förra året och hade då några av de båttyperna som du listar, som främsta sökobjekt.

Högst upp stod Nova och Omega 34. Vi hittade en Nova i toppskick som vi köpte på dagen, och vi har inte ångrat det en sekund. Novorna finns i lite olika generationer och är då byggda på lite olika varv (se Novaförbundet.se). Vår Nova ärfrån 1995, och i lite modernare snitt. Den har en dubbelspridarmast med backstag (lite snabbare), kraftiga röstjärn, blyköl.

Om man läser seglarliteraturen så brukar Omegan och Novan vara i topp i betyg och tester, med lätt övervikt för Novan. Men det är hårfint och mera smaksak, säkert.

Fördelen med dessa båtar är att 2a hands värdet bara tycks öka, till skilnad mot de somtillverkas i dag. Albin räknar med att startpriset för en nytillverkad Nova i dag skulle vara på 1,1milj; dvs betydligt dyrare än motsvarande för ex Bavaria etc. Men det brukar heta att man får det man betalar för, och så tycks det vara med båtar ochså. Ser man på skade regleringsstatesitk så hittar man ingen av de kraftigare byggerna som avskrivs efter lättare grundstötning; däremot ser man med förvåning vilka skador några av de nyare och billigare byggerna får, vid lättare trauman. Däremot får man mer rymd för pengarna med de lite nyare båtarna.

Hörde att Albinhallen (Södertälje) skulle få in 2 Novor, om några veckor; kanske kan vara något ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tipsa dig om att titta på CB33 också.

Mitt omdöme är kanske lite färgat då jag har en CB33 själv, men jag tror inte du hade ångrat dig. Nu vimlar det inte av dem på säljmarknaden, men tror det ligger en i Uddevalla-trakten som är till salu. Jag är hursomhelst mycket nöjd och planerar behålla min båt ett bra tag.

Möjliga nackdelar är väl att jag gärna ligger själv i akterkojen vilken annars hade kännts lite trång på höjden, nu är jag 187 cm lång visserligen så jag tar upp en hel del plats var jag än skall lägga mig. Plus att prislappen säkert är lite större än de annars nämnda 32-34 fotarna.

Enligt mig är en CB33 en bra seglare, med god kvalitet, bra innerutrymmen och en härlig sittbrunn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp alla. Nu har jag tittat på samtliga modeller och Novan är den enda modellen som passar oss. Mycket beroende av akterkojens storlek. Om allt går som det ska så är köpet klart i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påbörjade hemseglingen förra helgen. Ca 9-10m/sek  rak motvind samt motström i 2 dagar. Krabb sjö men båten kändes stabil. Saknade några grabbräcken i salongen och i toalettutrymmet men annars var det mesta bra. Nu till helgen verkar det bli bättre vindar då vi endast ska segla en kort dagsetapp för att positionera oss inför överseglingen av Hanöbukten. På nästa etapp är det både barn, katt och sambo med så om vi riskerar hårt väder så tar vi omvägen närmare land för att inte skrämma livet ur katt och barn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toan är ju så liten att grabbräcken knappast behövs - vi brukade hålla oss i mastenlaugh.

Hoppas ni får en fin hemtur. Vi hade pinkryss och hård vind på Hanöbukten och det är inte att rekommendera. Sjön blir mycket kort och krabb så man måste reva ordentligt för att inte gå så snabbt att man dunsar in i alla vågor. Går lite långsammare men är betydligt bekvämare.
 

Och grattis till ett fint val!!!

Bilden är på vår förra Älskling Lazy Lyn nr 316

post-2001-1394236710,2182_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du göra ett riktigt kap ska du hålla utkik efter en one off entonnare som är utrustad för cruising...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacktack

Vi tog en kort tur förra lördagen, ca 30 sjömil. Prognosen höll inte igen- rakt motvind som tilltog istället för halvvind. Väl i hamn träffade vi en ensamseglare som sa att det var det värsta han varit med om och att det hade blåst nästan 20 m/s i byarna. Vi loggade ca 13 m/s när det var som värst men det kändes säkert som 20 för honom som var ensam. 

Jag är mycket nöjd hitintills (med båten) men jag är inte så nöjd med prognoserna. Hitintills har vinden följt kustlinjens kontur oavsett vad yr eller smhi förutspått förutom vid väderomslaget i lördags då vinden bytte riktning flera ggr under sista timmenen segling. Är tveksam till att ta med familjen på nästa segling över Hanöbukten. Katten är redan struken från packlistan. Även om det inte är farligt så blir man ganska matt efter flera timmar med stor, krabba sjö.

Är det någon som haft en trevlig segling norrut, under våren längst skånes östra kust? Jag har hört att kalmarsund ska vara pyton och att det inte blir bättre fören norr om Oskarshamn där man kan börja segla inomskärs. Nu menar jag under våren. Det kanske är trevligare under semesterveckorna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...