Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Nordmaling

Bilmotor/Marinmotor??

Rekommendera Poster

Hoj..

Då blocket på min VP 5,7 liter har spruckit behöver jag er hjälp..

Att svetsa är uteslutet, då förra ägarna eller några klantskallar försökt ett flertal gånger som gjort att det är slitet område!..

Min tanke är eller har varit att försöka få tag på ett ersättningsblock från en bil, 350 chev, som jag sedan flyttar över alla delar till.

Är detta möjligt? Är det något som skiljer bilmotor från en marinmotor, t.e.x. vattenkanalerna, ventilerna, kam...border=0

Om det är skillnad, är den så stor att den kan vara till en direkt nackdel så att det är blir ett dumt projekt??

Drevet är en VP280 och båten en Flipper 700...Motornumret på den befintliga motorn är 14093638

Tacksam för svar...
// Jens 

 



Senast ändrad av Nordmaling | 02 mars 2011 | 19:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är mer dieselgubbe men har inte marinblocken fyrbultade överfall till vevaxeln jämfört med bils två bultade?

Värt o kolla upp iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går nog att använda både 2 och 4 bultat block som även sitter i vissa cheva pickuper.

Viktigt är bara att du använder rätt årsmodell samt om du har sjövattenkylning så bör frostpluggar bytas ut till rostfria. Kan även skilja på kamaxeln.

1986-94 14093638 350 - - -

edit: årsmodell

MVH Henke



Senast ändrad av Henke70 | 04 mars 2011 | 08:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit i kontakt med kunniga marina mekaniker och de säger att skkllnaderna är kamaxeln och att kolven inte går lika högt upp som bilmotorer..om ni förstår...

Jag är på jakt efter ett tomt motorblock, någon som har ett liggandes...... ?
 

Tack för info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade upp detta ganska grundligt för några år sedan, vilket slutade med att jag bytte vårt spruckna 5.0-block mot ett fabriksnytt 5.7-liters GM Goodwrench-block från Hansen. Det som då behövde bytas enligt det jag kom fram till var:

- Kamaxel
- Kamdrivning (är heavy duty på marinmotorer) men ingen kunde tala om för mig varför egentligen så jag lät orginal kamdrivning sitta kvar på nya blocket.
- Frostpluggar
- Toppackningar behöver tydligen bytas om man kör sjövattenkylning, vilket jag ej gjorde.

Mitt marinblock var 4-bultat och det nya blocket likaså. Med tanke på belastningen på en marinmotor är det nog ingen dum idé.

Vi hade båten 4 år efter motorbytet och den fungerade fortfarande klockrent när vi sålde den (och jag hoppas den fortfarande gör det för nya ägaren)...

Angående att kolvarna inte går lika högt upp tycker jag det låter lite konstigt? Menar dom att det är andra kolvar i marinmotorerna...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...