Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Riwallen

Vad ska jag använda som barlast?

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Min båt ligger lite fel i sjön så jag skulle behöva lägga i lite barlast men vad ska jag använda? Bly, vattendunkar ge mig lite tips?

När jag kör är det ju inga problem då trimmar jag bara men det är ju när den still som man ser problemet.

Och det finns inget jag kan montera om eller stuva om i båten för att kompensera tyvärr så låt höra en massa förslag nu skulle behöva runnt 100 kilo.

 

Mvh Riw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är ju att montera in en tank på rätt ställe och antingen använda den som sådan för vatten eller bränsle eller montera en pump som kan pumpa i sjövatten som barlast när du ligger still, då kan du ju tömma den när du kör så slipper du släpa runt på onödig vikt.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du flytta inte batteribanken eller utöka den med placering på rätt sida?

Installera ankarspel på rätt sidan av båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att flytta runt batteribankar är effektivt OM utrymme tillåter.

Att använda sig av bly är också bra, Plåtslagerier brukar ha i metervara på rulle nån eller några mm tjockt. Går o forma efter underlaget mkt enkelt , lättarbetat att klippa i osv och väger bly rent ut sagt...öhhh...

Lätt att placera runt i båten efter utrymme och ytan kan användas att ställa saker på iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick runt till däckverkstäderna och tiggde balansvikter. På ett år fick jag ihop 1 ton. Smälte ner och gjöt till tackor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stena Metall säljer bly i färdiga tackor (ser ut ungefär som guldtackor på film). Tror dom väger kring 7-8 kg styck. Dom är väldigt rena och när jag pratade med dom för fem år sedan kom dom från nedsmälta blybatterier. Vet inte exakt vad kilopriset är nu men skulle gissa att du får ge i storleksordningen en tusenlapp för 100 kg.

På västkusten tillverkas tackorna i Uddevalla. Tror att dom lade tillverkningen där eftersom båtvarven på Orust är (var?) deras största kund för bly. Om du är villig att betala en peng kan det kanske vara ett alternativ? Det kan ju också hända att dom har blytackor på andra orter om du tycker det ligger långt bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...