Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
winga29

Dieselbakterier i tanken

Rekommendera Poster

Så här såg det ut i min tank i maximen, ingen kul syn alls,dieselbakterierna ser ut att gottats sig ordentligt.

Sugledningen i tanken ligger ju bara ett par milimeter från botten så motorn kunde ju stannat när som helst.

Så det var bara att riva ur tanken o rengöra

Så nu är den skinande rensmiley

post-6925-1394236632,4889_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att byta o-ringen i på tanklocket, ofta en bidragande orsak till att du får in vatten som sedan bildar bakterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis sådär ser det ut i våran tank oxå....Men den är inte lätt att ta ut å rensa..  Det är även skvalpskydd svetsade innuti tanken: (

Vet faktiskt inte hur jag ska göra ? suga tomt på diesel lär ju inte ta med sig allt så det blir rent !

Man borde kanske isolera tank , avluftningsslang/tankslang för att slippa kondens ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bökigt om man inte kan montera ur tanken utan måste jobba via manhålet. :-(

En vacuum-oljebytare och försöka suga upp så mycket som möjligt? Rengöra med avfettning och svamp på en pinne så gott det går?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla alla hörn på tanken efter evakuering. Nåt rör i botten eller ett stigarrör där man kan suga upp bottensatsen. Leta på djupaste stället där det ska sitta. Var själv ute för dieselstopp som satt i inloppsröret. Fick blåsa tillbaka med pump och öppnade sedan tankmätararmaturen och kollade och sög upp där.

Hittade senare sugröret i tankens övre hörn bakom en plywoodskiva. En anslutning till lägsta punkten där jag nu enkelt kan suga upp bottensatsen. Speciellt efter att ha skumpat omkring på vågorna några timmar och det fått lägga sig tillrätta. Då det är enkelt att göra så försöker jag göra det ett par ggr per säsong. Inte mer än en fingerborg med gegga och vatten har det varit i vår 60 liters tank när jag suger rent så ofta.

Då det hände med motorstoppet var det nog ett par deciliter dieselsnor. Så geggigt och hårt att det inte sögs in till filtret. Men då hade tanken kanske aldrig sugits ren på 25 år! Det är dessa bortglömda tankar som skapar motorstoppen.

En säkerhetsåtgärd att kolla sin tank varje vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där såg också min tank ut i höstas, men har under vinter rengjort hela tanken (har också skvalpväggar). Sög först ur all diesel med en dieselpump så mycket som gick, sedan tog jag papper och torkade ur hela tanken så att man får bort all gegga och diesel (så att tanken blir torr och ren). Jag har en inspektionslucka som är bra placerad, så man når hela tanken därifrån som tur är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns preparat mot dieselbakterier ,att hälla i så slipper du rengöra , kolla på swedol tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En inspektion av tanken kommer man inte ifrån. Om den inte kollats på många år har det bildats nya härligheter varje år. Redan bildade dieselormar klarar inte medlen av.

Det går inte att köpa sig säkerhet per flaska. En koll är ett måste om man vill vara säker på att inte få motorstopp om tanken inte sugits ren på ett antal år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det  inte riktigt så enkelt. Det finns preparat som dödar och hindrar tillväxt av dieselbakterier t.ex. Bioprotect 2, som Swedol säljer, men om man redan har gegga i tanken måste den rengöras. Sedan är det en bra idé att tillsätta någon biocid, men man bör nog hålla tanken vattenfri för att vara säker.

Har jag ev. missförstått dig? Blev plötsligt lite osäker på hur du tänker. Menar du att om man tillsätter någon biocid till en ren tank slipper man rengöra i fortsättningen? I så fall har du troligen rätt. Själv har jag lyckats hålla dieseltanken (220 l) fullständigt fri från tillväxt under sex år, men då har jag också tappat av smärre mängder vatten, men ingen gegga,  en gång varje år. Kanske hade det räckt med vattenavtappningen men med tanke på kostnad och besvär med tillsatsen vill jag inte veta.laugh

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel bakterier har härjat i min bränsle tank fast jag inte tankat rapsdiesel

Bild: Sugrörets grovfilter är igensatt, motorstörning, nästan motorstopp fick söka nödhamn för att rengöra. Tanken inbyggd och svår inte att komma åt. Nya tankar med manluckor installerade. 

Har lite bilder när jag hjälper en kompis med hans tank. http://seniorseglarna.se/batjobb-filer/dieseltank.htm 

post-571-1394236632,9583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

geggan finns det ju inga preparat mot bara mot baseluskerna . man kan ju montera en sil typ de som sitter i spolarvätskebehållarna vid påfyllningen tar ju en del speciellt om man kånkar dunkar .

i min lastbil en volvo fm9 har jag knapp på bränslefiltret till automatdränering . går kanske att sätta på båtar med hade ju underlättat .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VolvoPenta har en bränslerenare (magnetfilter) som fungerar bra. Det.nr 41103600.
Det har hjälpt flera jag känner.

IA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnetfiltret är tänkt att ta metallpartiklar och påverkar inte bakterier i någon större omfattning.

Har man fått gegga i tanken kan man hälla ner rengöringsmedel med etanol, typ Payback drivmedelsförstärkare. När det har skvalpat omkring ett dygn suger man ut allt bränslet. Man kan få göra om det några gånger, man häller i mer Payback och lite diesel och slänger det också tills man får ut ren diesel. Man får också spola rent i slangar och byta filterna, kan gå åt några st om det är mycket dynga.

Payback drivmedelsförstärkare tar hand om både bakterier och kondensvatten och håller tanken ren därefter. Betydligt billigare än t ex Grotamar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo magneterna tar död på bakterierna, fast hur det funkar vet jag ej.

Skulle vara trevligt och få se en konstruktionsritning. Undrar om det funkar att bara lägg kraftiga magneter i befintligt filter.

Volvo-Penta säljer inte en produkt som inte fungerar. se: http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?kid=114&q=1&o=0&l=20&template_file=db_lista.html 

Jag har rengjort en tank med högtryckstvätt och maskindiskmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, Drevia har sålt produkter som inte fungerar, jag har köpt sådana men dom finns inte i katalogen längre :) det var ett anti-snäckmedel som skulle användas på propellern. Det har aldrig växt så mycket som förra året!

Magnetfiltret fungerar inte alls. Det finns en omfattande test med olika bekämpningsmedel och detta magnetfilter visade sig totalt verkningslöst. Det finns ingen elektronik inblandad så då måste det vara statiska magneter. Det är känt att ett växlande magnetfält kan kristallisera joner i en vätska som sedan kan samlas upp i ett filter men det rör då fällningar i vätskan.

Det finns enligt denna test bara två medel som bekämpar bakterier, det är Grotamar och Payback Drivmedelsförstärkare. Grotamar tar bara bakterierna medan Payback även tar vatten.

Kan man komma in i tanken och köra högtryckstvätt är det ju idealiskt, annars får man ta till annat rengöringsmedel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Vem har gjort testen? Kunde vara bra att smiska VolvoPenta. Filtret är som andra delar hutlöst dyra.

Kommer nu ihåg, att jag köpte ett ankarspel QL, som var felkonstruerat på elsidan. Skrev till VP, men de orkade inte ens svara. VP står inte högt i kurs hos mej. När det var dags för motorbyte i 2 båtar valde vi IVECO (350 och 50 Hkr). Vi hade tröttnat på VP´ s dyra resevdelspriser och policy.

http://www.kf-maritim.se/art-1.asp?id=2&iPageID=8 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att lägga ut en egen tråd om denna test fast det blir inte förrän tidigast under fredagen 4 mars 2011.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm funderar på om man skulle kunna bygga ihop en liten dieselpump som man kör via ett diesel filter å sen tillbaka till tanken..Så man typ kunde dammsuga botten ! Någon som provat ?

sätter man en plastslang på sugledningen så kunde man kanske komma åt ut i hörn å så i tanken..

/ Denne

Skicka med en go sommarbild så man får kraft att fixa båten så allt e klart till sjösättning : )

post-28619-1394236633,5793_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har byggt en sådan pump med filter och slangar. Den ska nu göras lite snyggare och kanske tillverkas för hugade spekulanter. Den består av en Facet Blue-top elektrisk bränslepump och ett Raycor filter med vattenseparator och lite slangar. Man kan antingen låta det cirkulera i tanken eller pumpa över till annnan tank eller ansluta i närheten av motorn så man rensar bränslerör och fasta slangar också. Slangarna är av dieselbeständigt gummi. Plastslangar blir med tiden stenhårda av diesel.

Pumpen och filtret är inte de billigaste på markanden men om man ska ha lite sugverkan i slangen så går det inte med t ex Biltemas pump. Vi har provat.

Återkommer när vi har en produkt av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon sa till mig att om tanken är tillräckligt liten blir temperaturen på dieseln så hög via returen att bakterierna dör. Stämmer det att den förhöjda temperaturen skulle räcka till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga som hest garantier på vad som varit i lasten på tankbilen eller att den varit helt tom innan den levererade diesel till dig.

Så vi får nog alla vår del av rapsolja oberoende var vi tankar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att säga först är att jag har ingen förstahandsinformation om detta, men jag har å andra sidan läst lite om det...

Magneterna i filtret lär förstöra cellmembranen hos bakterierna så att dom dör. Men det är givetvis bara bakterier som passerar filtret som utsätts för detta och därför måste man ha rätt stor cirkulation på dieseln i tanken för att ta död på alla. Eftersom en del av den diesel som pumpas upp ur tanken återvänder via returslangen så får man en viss cirkulation under körning.

Men, och här var ett stort MEN enligt artiken jag läste, den här lösningen är inte speciellt effektiv för mindre dieslar som sitter i segelbåtar och som körs sporadiskt utan lämpar sig bäst för stora motorer som körs ofta.

Cirkulation på dieseln är nyckeln till framgång med den här typen av filter.

Edit: stafvel



Senast ändrad av Tomas99 | 04 mars 2011 | 18:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar från ett företag som har 2 tappar i Göteborgs södra skärgård och bunkerbåtar som förser  fartygen i Gbg hamn och redd med bränsle. Dieseln kommer inte i bil, utan i tankbåt direkt från raffen i Gbg. Så någon raps tror jag inte jag fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tråden om Test om dieselmedel

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=385597

där test sågar magnetfiltret som verkningslöst. Vad jag förstått har man cirkulerat dieseln i 2 veckor men det fanns lika många bakterier för det.



Senast ändrad av Paliswe | 04 mars 2011 | 19:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte upprepa informationen om filterna i denna tråd men tag du gärna del av den du också. Där finns nämligen källhänvisning vilket inte alltid är så vanligt förekommande i trådarna här

MVH /Paliswe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att bakterierna ska dö måste temperaturen vara över 60 grader en längre tid och då är man farligt nära flampunkten. Därför har man på större dieslar returdieselkylare så att man aldrig kommer upp i de temperaturerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jeg har en båd med 41103600 filter.

Jeg undrer mig om der er nogen underhold der skal foretages på filteret?

Skal det renses eller udskiftes ?


På forhånd tak, 

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta gärna en ny tråd så du kan sätta en bättre rubrik med "ditt" ämne ( t ex "underhåll av bränslefilter"). Nu blir kanske rubriken lite tokig, och tråden är dessutom över 10 år gammal....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...