Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
UrbanA

Bygga dörr till akterruffen Maxim26

Rekommendera Poster

Tycker att en dörr är trevligare än en isticksskiva.

 

Är det någon som har byggt om till en vikvägg, dvs delat skivan på mitten och satt på gångjärn.

Eller kanske någon som kommit på något ännu bättre?

Tacksam för lite tips och råd, oerhört gärna några bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Maxim har tidigare ägare byggt om till vikbar dörr, fungerar alldeles utmärkt. På undersidan av takluckan sitter en list som håller dörren i läge när den är stängd. Jag har samma konstruktion på dörren till förruffen. Lösningen är så snyggt gjord att jag inte har reflekterat över att det kanske inte är original. Eftersom det är ett av få områden där jag själv inte har varit och fixat så har jag dessvärre inga bilder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj!

Jag har aldrig heller sett en hel lucka utan bara den 2 delade dörren som syns i orginal brochyrerna, skulle kunna tänka mig att du har en lösning som inte är orginal.

Hur ser dörren till föruffen ut??

 

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa tidiga -79:or har isticksskivor! 

// illern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för Era synpunkter.

Min plan är att göra dörren på samma sätt som till förpiken, dvs delad.

Kul idé med en list som håller den på plats, vi har en rem med tryckknapp i överkant. Fungerar fint men listen lät lite mer slick lösning. Skall fundera på hur det skulle kunna lösas.

Det är ju lite spännande att såga isär skivan, lite svårt om man sen kommer på att man vill lägga sågsnittet annorlunda. Gör väl ett försök, kanske gråter ut på bloggen sedan?

En bild på någons färdiga dörr skulle vara konon,

I år, detta första Maximår står vår båt i vår trädgård, men så har väl inte alla det kan jag anta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, där ser man.

Men kompisen har en väldigt tidig, under s.nr. 20 och den är tvådelad.

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Sökte en stund och hittade en bild på akterruffdörren i hopvikt, när den är stängd är det en trälist i luckan som håller den på plats, kan bidra med fler bilder längre fram mot våren.

Stjarna

post-10006864-1394236632,3651_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Håller med dig om att dörr blir bättre, har samma tanke på att dela den,  hur gick det?

Så jag väntar med spänning om det blev bra:-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma lösning som Stjarna, men min dörr är hängd i andra kanten. Kanske en vanesak, men jag kan tycka att det är smidigare att inte ha dörren i vägen för garderoben. Jag har också ett band som håller dörren i öppet läge, precis som i förruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vår båt är nummer 50 och den har hel lucka sedan den byggdes. Det har även båtar under nummer 75 som jag stött på vilka alla bör vara 79:or. Tittar du hur snittet är lagt på luckan till förruffen ser du hur du skall göra för att få det att bli likadant när du bygger om bak.

Vi satte samma typ av läderflärp med tryckknapp bak som vi har till förruffsluckan och sedan förreglas luckan i stängt läge av att vi på plastluckan i akterruffens tak fått en massiv teaklist som ser till att luckan inte kan vika/falla inåt i stänt läge.

Mitt tips är att du bara sågar snittet på din lucka så du får den i två delar, sedan fäller du in förslagsvis tre gångjärn samt likadant där du vill hänga luckan. Jag har sett en del som sågar av ett par mm i luckan längs snittet och satt dit ett längsgående pianogångjärn hela vägen. Går säkert det också, men de resultat jag stött på har inte varit vare sig snygga eller jämna. Nog ett svårare sätt tror jag. Ett tips när du hänger luckan i sidan av nedgången; låt den stå på tröskeln till akterruffen på ett par masonitbitar, då får du automatiskt avlastning för vikten när du passar in gångjärn samtidigt som du får därefter på samma sätt får de mm på din sida du behöver för att den färdiga luckan skall gå att öppna/stänga utan friktion. Se till att ha en extra hand med så att du har någon som håller och passar för det är svårt när luckan vill vika sig och du både behöver vara i akterruffen och utanför :-)!

Har rejält med vintertäckning på båten ännu ett antal veckor framöver annars hade jag givetvis fixat bilder på när vi gjorde om vår!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dörren är klar!

 

Tack för alla goda råd.

Det blev en delning på mitten med ett helt pianogångjärn.
Dörren viks åt höger mot garderoberna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad kul att se att du pysslar med samma saker som jag. Står precis inför valet om jag ska dela min nyinköpta teakskiva och tillverka en vikdörr eller behålla den som nuvarande isticksskiva. Hur gjorde du med kanterna? Limmade du på någon kantlist eller ser man själva plywoodfaneren? Är du nöjd med dörrplaceringen till höger, eller stör den garderobsdörren? Har du möjligtvis någon detaljbild?

Norrlandshälsningar från Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...