Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Westfjord26

LED-TV upp och ner?

Rekommendera Poster

Skall köpa mig en LED-TV och ha i båten, kommer att vilja ha den på 2-3 olika ställen beroende var man vill sitta och titta, detta innebär att det bästa är att ha den på medföljande fotstativ, dock så skall tv:n förvaras under gång och jag har funnit ett ställe där den skulle kunna vara bra placerad, där är det dock trångt så jag skulle vilja hänga den upp och ner på ett Vesafäste med foten uppåt, kan tv:n ta skada av detta? (hoppas ni förstår)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. LED tv kan förvaras hursomhelst.

Man kan t o m ställa om bilden så den kan monteras upp och ned för visning om det skulle behövas.

Bara det finns lite luft runtom för kylning under drift. Som alla andra elektronikprylar får man inte bygga in för tätt.



Senast ändrad av Anders_St | 27 februari 2011 | 12:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tror du far efter är att det sägs att LCD-TV ska vila i upprätt läge i 24 timmar efter liggande transport.

LED-TV har inte detta krav.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande, då har jag en säker och bra förvaring då den inte används, då bär det av till affärn imon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så tänkte jag, har köpt både plasma och LCD-Tv hem och där har det stått att den skall var upprätt under transport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om att LED eller LCD tv skadas av att läggas i olika lägen?

Men efter lite googlande och läsande så; jovisst:

Stora skärmar (vi pratar nog 40 tum och uppåt) kan tydligen få problem om de ligger ner och skakas i en transport. Gäller alla sorter; Plasma, LCD och LED TV. Glasskivan på fronten och i skärmen bakom kan få rent mekaniska skador och spricka. Tydligen kan elektroniken som sitter fäst bakom skärmen också dunka mot skärmen och orsaka skador. Allt beroende på att infästningen är i enbart kanten av skärmen och den stora glasskivan kan komma i självsvängning. Stora skärman bör därför transporteras stående. Vilket kräver en rejäl bil.

Intressant med ny kunskap. Men. Det borde i rimlighetens namn bara vara ett problem för STORA platt-skärmar. Inte för de mindre upp till kanske 24 tum som man sätter i en båt.



Senast ändrad av Anders_St | 27 februari 2011 | 16:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit, nu blev det faktikst lite fel (för en gångs skull... cool)

Plasma har krav på sig att vila ett dygn. LCD och LED har det inte efter vad jag har hört..

Sorry ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kan göra fel, hände mig också en gång för en herrans massa år sedanwink, tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man smygåka med på din TV?

( menar bara att jag ska köpa en TV i vår, eller på mässan i Stockholm kanske - men har inte hunnit fundera så mycket över märke, finessser, matning 12V, kortplats, effekt TV läge, inkoppling spel osv )

OM du har lite visdom att förmedla om hur du valt TV?

Vad använder du för antenn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte så mycket visdom vad det gäller detta utan har gått den enkla vägen och köper en TV på Hjertman, dom har lite drive på detta nu, så det blir deras 19 tummare, har en bekant som har samma fast LCD och är mycket nöjd efter 4 säsonger. Vad det gäller antenn så har jag en Glomex sen 2 säsonger och är väldigt nöjd med den, har Hauppauge installerat i datorn och det har fungerat perfekt men vill inte hålla på att dra med mig datorn hela tiden. Sen är det ju så att är man på sjön så far man ta det för vad det är, ibland är man i en skuggad del av skärgården bakom en ö eller så, men i de allra flesta fall har jag fått en kanonbild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt.

Men ändå är det en sak som gör mig förundrad. Och det är hur branschen lyckats få folk att tala om LED-TV när det egentligen bara är bakgrundsbelysningen som ändrats från kallkatodslysrör till LED. Det är ju fortfarande en LCD-TV med samma teknik för att skapa bilden. Det är bara ljuskällan bakom som skiljer.

Undrar vad de skall kalla bildskärmar som verkligen är uppbyggda med LED, när de börjar hamna på Stormarknaderna. Namnet har ju branschen redan tecknat in för en variant av LCD-TV.

Men LED-TV (på riktigt) finns redan, men är i allmännhet en ganska stor sak (t ex jumbotron på hockeyarenan) eller som små skärmar i bärbara saker (organisk LED, O-LED).

Och förresten har ju LCD med LED-bakgrundsbelysning funnits i ganska många år i bilstereodisplayer, digitalklockor och annat. Tror inte någon skulle vilja kalla dem för LED-display. Där är det uppenbart att LED-display är något helt annat än en med LED bakgrundsbelyst LCD....

Ber om ursäkt för utsvävningen, men kunde inte låta bli cool



Senast ändrad av IngemarE | 01 mars 2011 | 14:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Röstar på Full LED (till skillnad mot LED Ready ?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...