Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
frankys

Bella 850

Rekommendera Poster

Vi funderar på att byta till större båt en ny bella 850, har nu en mv -marin 6600fc.Undrar lite om sjöegenskaper,bränsleekonomi,diesel el.Bensin, dieselmotor rätt mycket dyrare, värt skillnad? andra och -.Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Jag läste för ganska länge sedan när Bella 850 kom som ny en test där man inte var så förtjust i gångegenskaperna. Kommer inte ihåg i vilken tidning det var men som jag kommer ihåg det hade de ett elände att få båten att gå rakt och i balans. De kunde inte korrigera med trimplanen för det blev aldrig rätt. Speciellt kännbart vid sidsjö, och vid såna tillfällen är det ganska vanligt att det lutar, men som sagt med 850-an fick de aldrig balans.

Kanske är detta fixat på senare årsmodeller?

Pröva att maila någon av de medlemmar här på MG som har/har haft en 850 och fråga efter deras erfarenheter. Jag vet tex att sign Edestig har haft en:

http://www.maringuiden.se/user/Edestig

Om ni kollar på båt i den storleksklassen kan ni ju passa på att kolla på Bella Falcon, en lite mindre Bella, men som har erkänt goda sjöegenskaper. Jag hade en tidig 89:a som jag var mycket nöjd med. Men den kanske är för liten för er?

 

Vad gäller bensin eller diesel är det väl mer en religös fråga. Det har varit en del trådar om detta val här på MG och en sak är väl de flesta överens om och det är att det är svårt att tjäna in en diesel. I så fall är det väl andra orsaker, tex brandfarligheten eller tillförlitligheten, som spelar roll.

Lycka till med valet!

Christer ( som numer kör diesel)

Edit: Stavfel

 



Senast ändrad av ChristerN | 27 februari 2011 | 17:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frankys... du har fått mejl av mig ... ring om du vill veta mer alt följ länken som är med i tråden ovan ..... känner inte igen mig på beskrivningen ovan riktigt ... visst behöver man trimma in båten när den kommit upp  i plan det är ju trots allt en racing inspirerad familjebåt med marschfart på ca 30 kn ... och kör man båt i den farten så är det full koncentration som gäller, ligger i sakens egen natur … men jag tycker att den är stabil och för mig en perfekta kompromissen (vilket alla båtar är) efter fem år med en Bella 850 vet jag vad jag talar om … min åsikt är dessutom att man inte kan jämföra Bella 850 med Bella Falcon, jag tycker att det är stor skillnad mellan dessa båtar … Bella 850 är ett par snäpp vassare i alla avseenden …. Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedär hur viktigt det är att lyssna på de som har riklig erfarenhet och inte bara på tester!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN, jag vet vilken recension som du menar och den skrevs någon gång 2001 tror jag, alltså provkördes någon av de första Bella 850 som tillverkades ... tro det eller ej men då hette den faktiskt Flipper 850 men då bara ett par prototyper, när den gick i kommersiell tillverkning bytte man namn ... tur det eftersom den inte har något gemensamt med den gamla fina Flipper 850 ... I alla fall så tror jag att varvet efter den recensionen gjorde en del justeringar (för att ge dig rätt i vad du har läst)wink och fixade till en del barn-fel till efterkommande årsmodeller ..... i alla fall .... smaken är likson baken och Bella 850 passar oss som handen i handsken just nu .... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. När den kom var det tänkt att den skulle heta Flipper 850 men jag har för mig att redan  i testen så nämndes det att den skulle ingå i Bella-familjen.

Bra att vi klarade ut detta och jag anser fortfarande att det bästa är att lyssna på erfarna ägare framför att läsa tester. Helst i kombination med att testa själv.

Ha en skön sommar när den väl kommer!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans!

Har en flipper 705HT nu och är sugen på en Bella 850 om vi ska byta men jag har några broar som jag måste ta mig under som är 3 meter höga.

Med Flippern så klarar jag mig utan att fälla gösstaken om inte vattnet är ovanligt högt.

Min fråga är: Hur hög är  Bella 850 ovan vattenlinjen?  Med och utan gösstake.

 

MVH: Marcus J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Bella i Finland fick jag detta svar inför min båtvagntransport:

Vikt är 3400 kilo och det är en lätt vikt (inc. båt och motor)

Full last vikt är 5000 inc. båt, motor, bränsle, vatten och passagerare.

Normal vinterförvaring vikt är ungefär 3600 kilo inc. båt, motor, liten bränsle och något uttrustning.

 

Vikt med D4 är 3400 – 3500 kilo. Fulltankad 3700 kilo.

Höjd up från köl linje på targa är 3,4m.

utan targa 3,15m.

 

Tyngsta punk av båten är just framför av motorrum. Där fins åckso en förstyvningen. 

post-10012224-1394236852,8906_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med utrymme i kojerna i en 850?

Antar att kojen i förruffen är fullängd och bred nog för 2, men hur är det med stickkojen?

Hittar inte en enda bild på stickkojen och inte heller på Bellas hemsida vilket gör mig misstänksam att den är mkt trång. Å andra sidan specar Bella 2 2 2(dinetten) kojplatser....

Någon som vet bäddmåtten i stickkojen?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har sejlet bella 850 siden 2006. båden er en af de første som forlod værftet og en del løsninger er meget ad-hoc; jeg håber vi har fået rettet / ombygget de fleste nu.

før købet blev jeg stærkt frarådet: "det er en meget svær båd at sejle!!! - umulig at styre i stærk sø!"

efter første prøvesejlads signerede vi handlen. "den er måske svær at sejle, men den er det rigtige kompromis for os".

 

og den er et kompromis.

stævnkøjen er trang og lav - bedst for en person eller to små. stikkøjen er mindre.

toalet er meget trangt.

arbejdsom at sejle - en genstridig hest, som er fantastisk at ride når man blot er vågen og på arbejde hele tiden.

en dejlig rummelig kabine med gode forhold for kaptajn, styrmand og gæster.

lys og god sigt. fint agterdæk. rumslige stuveforhold. god plads i pantry.

- og når man først har lært at styre hende (det tar et par år) kan hun manøvreres til hvadsomhelst.

 

vi har ombygget pantry - ud med skabe, ind med skuffer - ud med wallas (det er bare no-go!) ind med gaskomfur - ud med køleskab og ind med hjemmebygget varme/tørreskab.

armlæn og flytning af knapper, så højre hånds fingre afslappet kan hvile ved knapperne til trimflaps - for der skal højre hånds fingre være. en bella 850 styres primært med trimflaps; rattet er noget vi bruger ved havnemanøvrer i tomgang.

der er solceller på taget og en del af den oprindelige el-installation er udskiftet med noget der virker. ordentligt stævnarrangement til anker og ankerspil. supplerende greb og bøjler ude for sikker færdsel i hård sø. der skal en del forbedringer til før båden er egnet til langturssejlads ved de grønlandske kyster, men det gælder vel ikke kun for bella :-)

 

der er udført mange andre forbedringer, men en af de største er sket denne vinter, og vi kender endnu ikke resultatet: den gamle VP KAD44 er blevet udskiftet med en VP D6 330. D6 er noget tungere men har et ganske anderledes brugbart moment og det har skibet brug for.

på trods af den lave vægt giver det stejle skrog behov for meget moment for at komme i plan. med KAD 44 og tungt lastet skal der flyttes vægt og arbejdes med trim/plan for at komme ud af vandet. håber D6 giver bedre dieseløkonomi og (endnu!) bedre sejlads og sejlerglæde.

vi har nu sejlet bella 850 i 10 sæsoner, og vi har udskiftet maskinen fordi vi satser på at sejle hende resten af vort sejlerliv som vi håber er mindst de kommende 20 sæsoner. dét er vel osse en slags anbefaling.
 

men hvis jeg skulle vælge en anden båd idag da..? flipper 777 måske, men ståhøjden i kabyssen er et issue; det er bedre at kunne stå ret op og kokkerere.

flipper 900... nej; den er måske for tung og for høj i hård sidevind.

aquador 22C... jo, men det er jo også fint at kunne invitere familie og gæster med ombord, både til sejladsen og den efterfølgende middag.

... hmmm. not easy - det er altid et kompromis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frankys... du har fått mejl av mig ... ring om du vill veta mer alt följ länken som är med i tråden ovan ..... känner inte igen mig på beskrivningen ovan riktigt ... visst behöver man trimma in båten när den kommit upp  i plan det är ju trots allt en racing inspirerad familjebåt med marschfart på ca 30 kn ... och kör man båt i den farten så är det full koncentration som gäller, ligger i sakens egen natur … men jag tycker att den är stabil och för mig en perfekta kompromissen (vilket alla båtar är) efter fem år med en Bella 850 vet jag vad jag talar om … min åsikt är dessutom att man inte kan jämföra Bella 850 med Bella Falcon, jag tycker att det är stor skillnad mellan dessa båtar … Bella 850 är ett par snäpp vassare i alla avseenden …. Mats

 

Njaee. Vårt förstaval 2010 innan provkörning var faktiskt 850 men den föll bort pga av sjöegenskaperna eller rättare sagt bristen på dessa tyvärr.

 

Det blev faktiskt en Falcon-09 istället då vi upplevde den att vara på motsatt sida i spektret i alla farter och även mer så när det går lite fortare 35 + (vår maxar 40 +)

 

När det gäller kvalitet i övrigt typ inredning upplevde vi ingen direkt skillnad. Dock upplevde vi Falcon i stort som "tyngre"  och mer gedigen, mindre vibrationer, skrammel och resonanser samt lägre ljudnivå i kupén.

När det gäller ljud och skrammel så har ju naturligtvis motorvalet också en stor inverkan.

 

Kan dock hålla med om att rymligheten är bättre i 850  då den trots allt är en större båt framförallt i avseende på bredd. Detta är ju inte direkt Falcons paradgren. Och är det endast det man är ute efter så är 850 ett bättre val.

 

Skulle råda TS att prova själv för att bilda sig en egen uppfattning vilket vi hade turen att få göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...