Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
thundergod

Hur lång är en sjömil?

Rekommendera Poster

Jag har alltid fått lära mig att en sjömil är 1852 meter.

Hittade dock en intressant bild från 1933, ganska högt upp den länkade sidan (kartbilden) , där man skriver att en sjömil är 1855,14 meter. Har längen på sjömilen ändrats genom åren?http://www.salship.se/lindblad2.asp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sjömil är ett gammalt längdmått som diffinierats som en 1/15 jordekvatorgrad eller 74020,4 m till skillnad för en nautisk mil eller distnsminut som är 1/60 dels jordekvatorgrad eller 1852 m.

sv.wikipedia.org/wiki/Nautisk_mil

När jag läste skepparexamen  1970 var lotsen Pelle Larsson från Smögen, som vi hade som lärare,  väldigt noga med detta.

Nån gång på 1980-talet kom det nåt uttalande från Svenska standarduiseringskommisionen och nån grupp för språkvård (vill jag minnas) som annsåg att 1/60 jordekvatorgrad dvs 1852 m skulle benämnas sjömil.

Om nån säger eller skriver sjömil tex på MG så förstår jag vad de menar. Själv har jag aldrig förmått mig att benämna 1852 m för sjömil, utan för mig heter den längden distansminut eller i värsta fall nautisk mil.

tommy

stofil

 



Senast ändrad av toaen | 22 februari 2011 | 18:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

angående hur många meter en distansminut är så är 1852 meter ett genomsnitt, jordklotet är inte helt cirkelformat utan det är lite tillplattat mot polerna och det innebär att avståndet från klotets centrum till klotets yta är längre vid ekvatorn och då hinner också en 60/dels grad bli mer utspridd dvs längre där än närmare polerna. Så längden på en distansminut är lite olika på olika breddgrader.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. En distansminut är definierad som en bågminut (1/60 grad) vid ekvatorn. Och man gör då också antagandet att omkretsen där är 4000 mil. Då blir 1M = 40 000 000 / 360 / 60 = 1852 meter.

Detta är definitionen av en distansminut. Den är lika lång oavsett var du mäter. Samma sak med en kilometer. Den varierar inte heller med var du befinner dig.

Däremot motsvarar inte nödvändigtvis en distansminut 1/60-dels grad av omkretsen om du befinner dig utanför ekvatorn. Kanske det du säger? Men det är ju rätt ointressant. Och det påverkar ju inte heller längden (definitionen) av en distansminut om det var det du menade...

 

Edit: Vid noggrannare undersökning såg jag att definitionen faktiskt var att avståndet från nordpolen till ekvatorn antogs vara 1 000 mil i stället. Dvs 90 grader = 1 000 mil. Förändrar inget i svaret ovan men rätt ska vara rätt.



Senast ändrad av Tomas99 | 23 februari 2011 | 00:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant det där. Lite konstigt då att man både på kartan på sidan jag länkade till och den efter från samma bildserie hävdar 1855,14? Mätte man på ett annat sätt på 30-talet kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Om man söker på Sjömil/Distans så hittar man det här;

Sjömil

Sv. Distansminut, Distans, Nautisk mil alt M. Eng. Nautical mile.

Anses idag vara synonym med distansminut / nautisk mil (dvs 1/60-dels grad av avståndet mellan polerna och ekvatorn, alltså 1.852 m), men var enligt äldre svensk litteratur 1/15-dels grad längs ekvatorn, vilket motsvarar 7.420 m (dvs drygt 4 distansminuter) och användes även i Norge.

Idag
Sjömil = 1.852 m

Förr
Sjömil = 7.420,44 m
Kunde även delas in i qvartmil = 1,855 meter

Hastighet till sjöss
Enheten sjömil /distansminut / nautisk mil används som grund för fartbedömning till sjöss, och är då grunden för begreppet knop som motsvarar 1 knop = 1 sjömil/timme. Enheten används även inom flyget, men då inte med ordet sjömil.

Bonniers konversationslexikon anno 1924
Sjömil, föråldrat längdmått till sjöss = 4 bågminuter (=4/60 parallellgrad) av ekvatorn (ung. 7420 meter) Den numera i Sverige officiellt antagna längdenheten till sjöss är den internationella nautiska milen =1852 meter (eng. nautical mile) Längden överensstämmer nära med en genomsnittlig bågminut av meridianen, därav benämningen distansminut.

Nordisk familjebok 1890
Sjömil är ett i lotstaxor och af den på de skandinaviska kusterna sjöfartsidkande befolkningen användt längdmått, utgörande 1/15 af eqvatorsgraden = 7420,44 m. Sjömilen har dock i svenska språket en ganska sväfvande betydelse enär den ofta användes i st. f. det på sjön allmänt antagna längdmåttet af en medel-meridianminut (=1852 m.), af hvilka 4 anses utgöra 1 geogr. Mil. Medel-meridianminuten kallas af de flesta andra nationer sjömil och i Sverige äfven nautisk (l. nautikal-) mil. Jfr Mil och Nautisk mil.

Externa länkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nautisk_mil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...