Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Yonaz

Bästa bilen att traila en 64DC ? - Har två att välja mellan

Rekommendera Poster

Hallå

Har nu köpt en Yamarin 64DC med Fogelsta BUV 1502 (tot ca 15000 kg) och funderar på vilken av mina bilar som lämpar sig bästa att dra med... 

Den ena är en Rav4, manuell AWD bensinare på 158 hk och den andra är en BMW 320D Touring, automat diesel med 177 hk.

Till saken hör att jag har en ganska knepig och brant backe hemmavid som dessutom är en grusväg. Rampen jag brukar använda (tidigare med en lätt styrpulpet) för sjösättning/upptagning är ganska brant.

Vad tror ni, är det Rav4 som gäller trots den klenare motorn..??

En annan fråga, är det att rekommendera en obromsad båttrailer istället för BUV om jag ska köra ca 5 km eller spelar det ingen större roll.. (med tanke på prisskillnaden)?



Senast ändrad av Yonaz | 21 februari 2011 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej,

om du ska köra race till båt nedsättnings stället så Bmw'n annars är det nog Rav4 som gäller

Fråga 2: jag tycker bromsad är bäst!

Mvh: Eric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vagnen väger 15 ton så skulle jag valt något annat att dra med cheeky

Skämt åsido så hade jag valt Rav4 för jag misstänker att den har grövre däcksmönster. Har du en brant backe så skjuter en obromsad vagn på rätt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var snabba ryck! Grattis till köpet! Kommer ihåg din tråd om F150 vs 150 HPDI på 64 för några dagar sedan. Blev det splitt nytt eller hittade du nån beggad? Jag anar att du menar 1500 kg o inte 15 ton ; )  men jag tror att du fär räkna med mer. Båten väger 1100 kg tom o sen har du ju soppa, batteri motor mm o kärran väger 300 kg. Jag räknar med att mitt ekipage, har oxå en BUV1502, väger runt 1800 kg. Har aldrig dragit upp den med personbil, har dragit den med en King Cab o en Grand Vitara o båda har ju lågväxel. Men jag vet att flera drar sin 64a med vanlig personbil så det går nog säkert. I ditt fall hade jag valt BMWn. Lågvarvsstark diesel o automatlåda tror jag mer på då RAV4 saknar lågväxel. Du får ju vikten på drivhjulen med BMWn så att den inte är AWD kanske inte gör så mycket o det är inget problem att få rejält kultryck med en 64a på en BUV1502..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade helt klart satsat på RAV4 för att dra upp på rampen. 4-hjulsdrift är aldrig fel även om det oftast funkar med 2-hjulsdrift på rena ramper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklarade ju inte varför jag föredrar BMWn. På en brant ramp med tung båt o en bil med lågvarvsklen bensinare och manuell låda utan lågväxel kommer du få ha högt varv på motorn o slira väldigt mycket på kopplingen med risk för stort slitage på den eller t o m bränna den. Är RAV4 en tjänstebil så ta den men om den är din egen så tror jag mer på diesel o automat även om den saknar AWD. Men det är bara mina 2 ören av myntet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm som jag misstänkte blev det inte ett helt självklart val.

Man vill ju gärna välja rätt bil första gången så man inte står där i backen eller på rampen fullastad med byxorna nere.

Men det verkar vara en övervikt för Raven och ja det är tjänstebil (och den enda som får dra upp till 2000 kg, BMW'n = 1500 kg) så det får nog bli jungfrutest med Raven... :s

En annan sak, tror ni det finns en risk i att åka, mycket sakta, nerför en relativt brant kurvig backe (grusväg) med obromsat släp o totvikt på 1800 kg med en bil som Raven..?

Jarb, jo det blev splitternytt, kändes säkrast så och så får man det man vill ha :)  Du har ju också en 64DC och BUV 1502 - tycker du det fungerar bra eller hade du önskat fjädring eller lite mjukare sidorullar som TK trailer..? Har ca 1 km till rampen men kommer behöva köra ca 5 km för service... Jag är inte jättesugen att köpa vagn för 40 lökar men en tia till hade jag kunnat lägga om det verkligen känns befogat.

Får man fråga vilket försäkringbolag du valt?

En annan sak, nu när jag har en 64-kompis, hur är 64:an att köra med kapellet uppe - inga problem någongång eller bör man inte köra snabbare än XX knop...?

 



Senast ändrad av Yonaz | 21 februari 2011 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en tjänstebil kommer ju saken i ett annat läge, självklart ska du inte slita på din egen bil : ) Får vi bara hoppas att kopplingen pallar så du inte blir stående på halva rampen. 1800 kg o en brant ramp är som sagt ingen barnlek utan lågväxel.

Jag drar min en dryg mil och det går väldigt bra tycker jag. På den korta sträckan gör det inte så stor skillnad. Det som sätter stopp för att köra fort med en BUV1502 är mer bristen på fjädring än bristen på bromsar tycker jag. Det kan studsa duktigt om man träffar en hålighet. Det hade såklart varit kul med bromsad kärra men inte för att köra till o från vinterförvaring utan för att kunna dra iväg till nån annan skärgård. Sen har jag inget E-kort så där faller oxå bromsat för min del.

För ett tag sen frågade nån hur vagnen ska justeras för en 64a o där la jag upp mina mått, kan ju va bra o kolla så det inte står helt åt pipan. Jag gillar faktiskt de hårda rullarna men en annan sak som inte är helt bra är kölrullarna. De är ganska platta med bara en höjning i sidorna o pga av 64ans djupa V så hamnar båten lätt med slagsida på kärran om den inte är i perfekt balans när man vevar upp den. Jag har letat efter rullar som har en profil som är vassare o lättare centrerar båten men inte hittat några.

Du har väl hittat Marty's tråd Äntligen beställd som har över 200 inlägg om 64an? Väldigt mycket bra i den men tyvärr har den somnat in lite senaste året. Vi är ju annars ganska många med 64or som skriver här. Tror instruktionsboken säger max 30 knop med kapellet uppe. Har bara kört med det ett par gånger. Båten immar igen otroligt lätt med kapellet uppe så man får köra upp huvudet ovanför i alla fall så jag brukar vänta med att köra tills det slutat regna. Normalt har jag bara hamnkapell som är smidare att sätta upp o ta ner. Höga kapellet använder jag nästan bara vid övernattningar.

Jag har Svenska Sjö, klart billigast då jag vägrar sätta startspärr på min. Har du det kan nån annan firma ev va billigare. Tror min är billigast i Länsförsäkringar om jag hade haft samtliga premiereducerande stöldskydd. Vad blev det för motor? Svenska Sjö skickar ju premien i himlen över 45 knop men med en F150 klarar man ju det. Valde du till trimplan förresten? 64an är hopplös utan o det tillbehör jag rekommenderar högst på en 64a.

Trevligt med ytterligare en 64-ägare o byta erfarenheter med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju försöka finna en annan lite flackare ramp. Är egentligen mer orolig för grusvägen med backen...

Tack för tipsen om BUVen.

Tyvärr har jag inte läst Marty's tråd. Har varit mest fokuserad på rubriker med Yamarin eller 64/6420 i rubriken när jag gjort sökningar... Ska läsa den efter detta inlägg :)

Har just kollat Svensk Sjö o Länsf och de diffar ju en del... blir ganska komplicerat att försöka beräkna bästa priset med de olika premiekostnaderna och självrisker - ungefär som att räkna ut bästa/billigaste mobilabonnemanget ;)

Tog F150. Inget trimplan. Har läst tidigare att 64DC inte har något jättebehov av trimplan (till skillnad mot tex Askeladden 645) men nu blir jag lite orolig... hopplös utan låter inte så vidare bra... Vad kostar det ungefär? Kanske finns tid att komplettera...

Ja det känns mycket bra att många här har en 64DC - dess värre lär nog utbytandet av erfarnheter bli tämligen enkelspårigt för en bra tid framöver ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog lite hur o var man kör men i min värld är den verkligen hopplös utan trimplan. Pga av den går så högt i vattnet o har så mycket V så krävs det väldigt lite sidvind eller snelast för att hon ska få slagsida i planingsfart. Då möter du ju inte sjön med V:et längre o de fina sjöegenskaperna är borta. Jag vill inte kommendera runt passagerarna bara för att båten ska gå bra o jag tyckte verkligen hon var hopplös innan jag monterade trimplanen. Jag gick oxå på det där att den klarar sej utan när jag beställde min men satte dit det under vintern. Det var som annan båt på våren, speciellt i busväder.

Jag har hydrauliska Bennett. Det är de som monteras som standard på de större Yamarinerna, 64 är största modell utan standardmonterade trimplan. Andra alternativ är ju t ex elektriska Lenco. En sats Bennett kostar ca 4 500 kr utan indikering, ett par tusen till med. Monteringen är enkel men det tar lite tid o därför gissar jag att en eftermontering kan bli dyr om du inte vill montera själv. Vid ett nyköp är det ju en förhandlingssak..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptagning på rampen - definitivt en automatlåda. Diesel är perfekt till sådant!

Och om du sedan vill ha RAV´ en uppför backen så byter du bara bil när båten är uppe från rampen.

Nerför är lite mer knep. Jag hade en väldigt brant backe och en väldigt tung båt ( jag kan inte skriva här hur tung men om jag antyder att jag sedan bytte ut en bil till en Land Rover så... )
Min trailer var inte bromsad. Så min fru åkte ner för backen före mig och ställde sig långt därnere för att spärra vägen, ringer mig. Då kan jag åka på låg växel nerför utan att behöva oroa mig för att bromsa ett släp vid möte... det funkade hur bra som helst. Lycka till med nya båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb, jag ska kolla vad det kostar med förmonterat trimplan. Tycker det är lite märkligt att jag inte läst någon annanstans att 64/6420 bör ha trimplan... har bara läst hur fantastiskt båten går i vattnet  - med vågor eller ej - och det från folk som inte har uppgett att de har trimplan...

Funkis, du verkar tvärsäker på valet av bil - har du egna erfarenhet att dra med bakhjulsdrivna dieslar..?

Kan ju vara lite småslemmigt på den nedre delen av rampen om havsvattnet har slagit upp men oavsett det så är man ju orolig för att med enbart bakhjulsdrift få slir på däcken... men kanske trycket på bakhjulen blir så pass stort att slir minimeras till ett icke befintligt problem (om rampen är hyfsat ren)...

I nerförsbacken så skulle man ju kunna köra med en bil bakom där man kopplar en expanderbar draglina som säkerhetslina, bara utifall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Yonaz,

Frågan om bilval är väl redan besvarad men jag delger dig mina erfarenheter iallafall. Jag hämtade min 64:a vid en grusramp där vagnen stod ganska brant. Vid det tillfället hade jag en vanlig V70 bensinare med någon av de klenare motorerna och det var ganska tufft men det gick, jag ville ju gärna ha båten med mig ;-) Då hade jag en bromsad vagn eftersom jag skulle åka en längre sträcka. Numer har jag en BUV 1502 och jag drar ekipaget upp och ner i sjön med en A4 diesel Quattro vilket går som en dans. Blir orättvis jämförelse i mitt fall mellan framhjulsdriven bensinare och 4-hjulsdriven diesel men jag skulle föredra dieselns vrid om förhållandet var det omvända.

Att köpa en bromsad vagn för att dra upp- och ner i sjön samt till service inom rimligt avstånd känns som ett alternativ bara om du har onödigt mycket pengar. Jag har närmare 2 mil till service och det är inga problem med BUV 1502. Som Jarb påpekar är det ev vägskador etc som är största problemet i övrigt går det hur bra som helst.

Jag har inga trimplan på min båt och visst hade jag gärna haft ett par men jag lider inte, (inte mycket iallafall), av att vara utan dem. Du lär få en ännu trevligare båt med trimplan monterade så finns det några spänn kvar på båtkontot är det nog en bra investering.

I min okunskap så har jag nog kört ganska fort med kapellet uppe och jag har inte märkt några som helst problem med detta än så länge iallafall, men jag kanske får tänka om...? (Jag åker ofta med kapellet uppe och tar inga speciella hänsyn till farten pga av det).

Hälsar

Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Bo

Alltid trevligt att få ta del av andras erfarenheter och synpunkter! Ska kolla vad det kostar att få trimplan förmonterat...

Tror jag kommer göra så här åtminstone första gången för respektive moment:

Vid sjösättning: använder BMW'n, skönt med automat när man ska jucka till vagnen i rätt läge. Ha Raven i standbyläge. Alternativt låta lyfta båten så slipper man mecket öht.

Vid upptagning: använder BMW'n eventuellt med Raven ihopkopplad framför som säkerhetslina. Alternativt låta lyfta upp båten på trailen.

Köra uppför backen: använder Raven med BMW'n placerad framför en bit upp för eventuell hjälpdrag.

Köra nerför backen: använda Raven med BMW'n placerad bakom med draglina kopplat till släpet.

Känns väl ganska bulletproof va..? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... nu har du nog det mesta planerat.

Utom det där nerför... SÅ tungt är inte ditt släp.
Jag hade mycket tyngre och la i ettan och bromsade försiktigt där det var brantast.

Bara du slipper bromsa så löser det sig nog, en lina bakåt är bara extra knöligt tror jag: Säkerställ att du inte får möte istället så kan du köra ner lugnt och fint...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ajaj Kommendör, får bli så som du föreslår. Jag har ju ingen erfarenhet av att dra släp i den här kalibern med en såpass dyrbar last...

Tack ALLA för all input - fantastiskt att man kan få så mycket goda råd från människor man inte känner yes smiley

*

Håller redan på att fundera på min nästa newbie-fråga ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det ju som det blir BMWn o jag tror ju oxå du gör rätt i det. En diesel är oftast uppåt dubbelt så stark på lågvarv jämfört med en motsvarande bensinare. Dessutom ingen koppling att slira på för det är där RAVens begränsning ligger. Trots lågväxel på Grand Vitaran som oxå är en bensin/manuell så får jag ha lite varv för att komma upp. Med King Cabben som har diesel åker den upp på tomgång. Är rampen sopad o av asfalt har du inget behov av AWD när båten ska upp, greppet räcker. Dessutom är väl RAVen mest framhjulsdriven o kraften kommer till bakhjulen först när framhjulen slirar?

Ett bra trick om man drar upp en tung båt med manuell låda o inte gör det så ofta är att klossa bilens bakhjul o fästa dom med snöre i bilen så man inte kör över dom sen. Med klossar slipper man momentet med att släppa bromsen o man kan helt koncentrera sej på gas o koppling utan att behöva oroa sej för att åka baklänges.

Om du kollar i trådarna för 63 och 59 så kommer du hitta många som förordar trimplan på dom oxå. Yamarinerna är helt enkelt lite vingliga. Nu vet jag inte var du kör men jag har lite kontakt med en 64-ägare i Mälaren som köpte en ny i fjol utan trimplan men han monterar nu i vinter, tyckte oxå den va hopplös utan. Jag tror att har man börjat sakna dom är det kört, vet inte hur många gånger jag tänkte Nu lutar båtjäveln igen första säsongen. Efter den fick trimplan tror jag inte jag varit ute nån enda gång utan att ha använt dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det lustiga är att jag har för mig att jag läst att dieselmotorer är som klenast vid just starten (0-10 km/h) och att det är en av anledningarna att dieslar inte har existerat i sportbilar (förutom på senare tid). Att dieslar sen är grymma på låga varv i hastigheter som 20-120 km/h spelar ju mindre roll vid en båtramp...

Någon som kan konfirmera/dementera/utveckla?

Ja Raven är framhjulsdriven och bakhjulen sätter igång vid behov. Har dock mitt-diffspärr...

Angående geografiska läget så är det v-kusten som gäller yescool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya elektroniska common-rail dieslar har jag ingen erfarenhet av men gamla dieslar med regulator brukar va björnstarka även på tomgång. Min bensindrivna Grand Vitaran har riktigt dålig kraft på tomgång men runt 1 500- 2 000 börjar den bli stark. Med king Cabbens dieselmotor har jag inte ens behövt gasa, man bara släpper kopllingen så kryper den upp så sakta. Nu har du ju automat på BMWn så den fixar ju sliret åt dej.

Så du kan spärra mittdiffen RAVen? Trodde inte de hade såna terräng finesser, nackdelen med att åka med spärrad mittdiff är ju att det svänger så dåligt o blir väldans stora påfrestningar på transmissionen om fästet är för bra, typ asfalt.

På västkusten tycker jag absolut du ska ha trimplan från början, jag tror nog du blir besviken utan. De fina sjöegenskaperna försvinner ju som sagt så fort du får lite slagsida.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Först och främst: grattis till nya båten:)

När det gäller trimplan så håller jag inte med att det är något man tvunget behöver, jag har inte det och är ändå toknöjd med sjöegenskaperna. Men jag har å andra sidan inte testat någon 64 med trimplan heller, hade kanske ändrat åsikt om jag gjort det.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...