Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Micke9000

Pekskärm till bärbar dator

Rekommendera Poster

Hejsan,

Tänkte se om någon känner till en bra pekskärm som jag kan koppla till min Asus EEE bärbara.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog så att om skärmen ska gå att läsa i solljus så blir den orimligt dyr, ofta i nivå med plotter av motsvarande storlek. För jag gissar att det är till navigeringen du ska ha den? Annars finns det en massa billiga skärmar som nog funkar bra under däck/i skugga.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marcus:
Jag har letat efter små skärmar som jag kan koppla min HDS plotter till skärmen via video kabel men jag har inte hittat några i storlek 6-10.

Har du tipps på vart man kan hitta så tar jag hjärtligt emot de.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På Dustin.se så finns det pekskärmar i 8 tum och 12 tum. Deras 8 tums skärm för 1395 kr verkar ju ha bra upplösning och ljusstyrka. Hur dom fungerar i båten vet jag inte men jag har en bärbar PC med Fugawi och den är placerad under förarplatsen. Som bildskärm har jag en vanlig 15 tums plattskärm ( jag har monterat in en 220volts omvandlare för detta ) Det är helt och hållet överlägset en PC-skärm, i alla fall alla jag sett. Det blev en helt otrolig skillnad.Nu är det aldrig några problem med att kunna se och använda skärmen oavsett väder och solsken eller betraktningsvinkel heller för den delen.. Om man inte ska skriva in namn på nån ny rutt eller så, så behöver man bara musen framme efter att man startat PC:n  Vi har tak över förarplatsen så det kan inte regna in eller stänka vatten i skärmen. Den modifiering jag gjort med skärmen är att jag har byggt om foten så den kommer så lågt som möjligt och även gjort foten större till ytan så den står helt stadigt även om båten kränger till ordentligt, något som händer då och då.

Men detta är ju iochförsig ingen pekskärm, man måste ju peka med musen istället men datorn behöver man inte ha framme samtidigt. dock skulle det vara roligt att prova med en typ 8-10 tums skärm av samma kvalite som den jag har och se om storleken räcker till, även om det inte är en tutchskärm.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en padda istället, antingen en ipad eller en android. Då får du allt i ett och slipper lägga kraft och pengar på att koppla ihop olika prylar.  Dessutom är Navionics för ipad nästan gratis i jämförelse med vad man betalar för samma sjökort till en plotter (hela västeuropa utom Danmnark för ca 300 sek). Men vänta till sjösättningen med inköpet, det händer mycket på den här fronten nu.

Om du trots detta vill ha en separat skärm så säljs de på www.sdlsystem.se eller www.cartft.com .

En nackdel med pekskärmar, iallfall den traditionella typen av fristående pc-monitorer, är att de har sämre ljusstyrka än en vanlig skärm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Jag har redan en Ipad med Navionics Samt appen för AIS trafik men jag får inte upp all data som jag får i min lotter så som Autopilot, Ekolod, Rutter mm.

Så jag letar även efter en extern liten skärm som kan vara som skärm nere i båten och visar exakt samma som på plottern.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en plotter som jag använder för navigering.

Pekskärmen jag syftade på var främts för att ha datorn tillgänglig från styrplatsen, datorn skulle då vara skyddad i ruffen från vatten och dylikt.

8-10 skärm kanske skulle vara något att prova.

Ska kika lite mera på det.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...