Janne_H 6 Posted February 17, 2011 Hej Har lite svårt att läsa av rätt position när det kommer till minuterna. Tex 58°38,81’ N, 017°01,73’ E Hur får jag fram ,81 och ,73? På sjökortet ser jag bara att det är på ,80 men hur vet jag att der är exakt 81 och 73? Varje timma är uppdelad i tio smårutor då det är lätt att komma fram till tex 10,20 men hur vet man att det är just 21 eller 22? Hoppas ni försåt vad jag menar... Share this post Link to post Share on other sites
Eilean 3 Posted February 17, 2011 Du får helt enkelt uppskatta. Den sista siffran (hundradels minut) motsvarar 18 meter i praktiken - en noggrannhet som överstiger sjökortens. En uppskattning duger gott. Share this post Link to post Share on other sites
toaen 510 Posted February 17, 2011 Det är ju precis som Gunnar säger. I mitt sjökortsprogram får jag tom 3 siffror, fast i verkligheten duger det ju med en. Det som jag tyckte va skojigt för min del var att den positionen du angav ligger strax norr om Kungshamn, fast det Kungshamn som ligger söder Oxelösund Tommy Andersson Kungshamn - på västkusten Senast ändrad av toaen | 17 februari 2011 | 18:54 Share this post Link to post Share on other sites
Janne_H 6 Posted February 17, 2011 Ok, sitter och läser på inför förarbeviset och sitter och studerar via ett datorprogram. I delproven frågar den om positioner för vissa fyrar och jag har alltid ferl på den sista siffran då det är omöjligt att gissa sig till den sista siffran. Frustrerande... Trodde att det fanns ett sätt att räkna ut den på någotr sätt? Dumt att den frågar efter den sista siffran då det inte går att utläsa. Share this post Link to post Share on other sites
toaen 510 Posted February 17, 2011 Det är dumt när det hänger upp sig på pettitesser och ovesäntligheter. Om det rätta svaret är 0,80 eller 0,81 har ju i praktiken ingen betydelse. Men man får ju göra en uppskattning. Så gjorde jag förr när man skulle lägga in wayponits i GPS;en. Är det mitt emellan streckarna blir det 0,85 är det lite närmare 0,80 så kanske det blir 0,82. Fast krångla till saker och ting kunde man nog förr också. När jag läste skepparexamen 1970 (det fanns inte förarbevis då) läste jag för en lots från Smögen. Lotsen Pelle Larsson var en praktisk man och pedagog. Han lärde oss hur navigation fungerar med refferes till verkliga livet. Alla i gruppen klarade sig vid förhöret. Jag gjorde lumpen på Såtenäs och en kille där läste också skepparexamen men för en pensionerad kapten i flottan. För killen ifråga var det mesta helt obegripligt och hälften av gruppen blev kuggad. Det gäller att inte krångla till livet - det är krångligt nog ändå. tommy Share this post Link to post Share on other sites
Klasagasa 0 Posted February 18, 2011 Det är rätt väsentligt att konstatera om det är sekunder eller decimaler. Sekunder och minuter går upp till 60 och decimaler går upp till 100. Grader, minuter, sekunder eller Grader, minuter, decimaler Share this post Link to post Share on other sites