Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Yonaz

Mercruiser 1,7 Diesel på en Ryds 20DC eller Uttern C66?

Rekommendera Poster

Hej

Någon som vet hur en 1,7 DTI på 120 hk fungerar tillsammans med en Ryds 20DC eller Uttern C66 ??

Jag är inte ute efter något fartmonster men blir det inte lite väl slött och ansträngande..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det kan vara ett ganska bra motoralternativ på en sådan båt. Har åkt en hel del Ryds 23 Wa med samma motor och den fick gå ganska hårt för att hålla 20-23 knop med full last, en mindre båt borde gå finfint.

Se upp bara med att wastegateventilen inte kärvat/rostat fast (typfel på modellen) med motorras som följd. Se denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=306745

Men annars är det en fin liten motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sån motor på min Örnvik 630PH, det lär inte vara några som helst problem med kraften, momentet kommer tidigt på en Diesel. Den nackdel som jag ser är att den bullrar mycket mer än en utombordare, (vidare om man har båten i sent på säsongen (- grader) så måste man ha lite värme på för att inte frysa sönder motorn, men det gäller ju alla moderna inombordare med värmeväxling av vattnet). Wastegaten är ett känt problem som nämnts ovan, men jag tror det beror mycket på hur motorrummet är utformat (vissa båtar får in mycket vattendimma beroende på var luftintagen sitter och sen var båten körs. I min båt är det snustorrt i motorrummet.



Senast ändrad av mattiasj | 15 februari 2011 | 21:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en D68i med denna motor En mycket trevlig båt, stor och rymlig trevlig badbrygga och väldigt driftsnål 1l/distans. 120 Hk till trots går den lätt upp i plan med 5 personer i båten Toppar 28 knop marscher 18-20 knop. Mycket trevlig båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...