Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
grogg

Vilken motor 6-10 hk max 35 kg. tycker ni om?

Rekommendera Poster

Hej,

har sålt min mercury 4hk fyrtakt pga. att barnen vill ha lite roligare med gummibåten.

Var på mässan och höll på att köpa mig en selva 9,9 piranha, men en bekant avrådde mig med motiveringen att selva är skit.  Synd om det är så, för den låga vikten på 31kg gör den förövrigt perfekt till min 270 långa jolle. Yamahagrundade selvas funkar ju, men vilka modeller är det?

Mercuryn var jag ej helt nöjd med. Jag tar tacksamt emot tips,erfarenheter och åsikter om vilka motorer som är bra eller mindre bra, samt ställen med tilltalande prisersmiley ..

mvh//Rickard 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Selva 9.9 Piranha misstänker jag är en egen produktion eftersom Yamaha inte har en 1 cylindrig 9.9hästare-det är därför som den väger så lite.Jag tror inte på den motorn.Över 6hk skall det vara 2cylindrar för att få vridmoment,mindre vibrationer och tystare gång.Jag har dålig erfarenhet av Silvas egna produktioner,2 båt kompisar har haft deras 2 taktare och de krånglade och gick dåligt hela tiden.Tyvärr blir det tungt om man skall få prestanda på jollen med 4 taktare.Kolla annonser om mot all förmodan kan hitta en fräsch begagnad 2 taktare.

Tohatsu hade en 9.8hk 2 taktare med 2 cyl som väger ca 27 kg-en kanon motor.kan för övrigt rekommendera deras deras 9.8 4 taktare som också är en fin motor,vikt 37 kg.De är billigare än andra märken.Yamaha hade en fin 8 hästare 2 takt som var populär,vikt 27 kg.Det finns nog chans att hitta en fräsch begagnad.Mina och kompisens barn åkte som 10 åringar vattenskidor!!!! efter en sådan motor på en 2.70m lång gummijolle.

Mvh Optimisten

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informativt svar,

ja, det verkar ju som att det är tvåtakt som gäller om man vill ha låg vikt . Ialla fall krona per häst..

35kg är max och jag får väl jaga på begagnatmarknaden.

mvh//Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury har Tohatsu motorer upp till 40 hk i Sverige. i vissa länder använder Mercury även upp till 90 hk från Tohatsu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog dom flesta stora märkena idag gör bra motorer, men jag tror att yamahas 2-taktare från 90 och 00 är oslagbara i kvalité när det gäller 2-takt...

det jag med egen erfarnhet iaf kan säga är att köp INTE en Hidea, värre dynga hittar du inte nånstans, och att dom som säljer och importerar dom dessutom är otrevliga nonchalanta och okunninga gör inte saken bättre, en riktigt kalkon!

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det kommer inte att bli något uddamärke på motor. Yamaha, tohatsu eller suzuki är väl det som det lutar åt.

Spontanköpte faktiskt en sådan här på mässan http://www.kinamarin.se/rib/yl.php..när jag var där idag. Alumineumskrov och lättare än min quicksilver..kommer att bli hur kul som helst, för barnen då naturligtvis..



Senast ändrad av grogg | 13 februari 2011 | 14:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...