Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Xenon

Sjöscouter i Sverige ?

Rekommendera Poster

Gäst Xenon

Eftersom jag är mest intresserad av natur-nära segling (insjö) och kustnära så känns de flesta föreningar ganska fel... som mest handlar om båtplats. För min del är det ju trailer som gäller. Har sjöscouterna någon bra verksamhet i Sverige? ...är det bar abarn och tonåringar med där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har dom det! Kolla på www.scout.se klicka på Kårindex. Där kan du sedan söka kår, per kommen, landskap osv. Du kan även välja att bara visa sjöscoutkårer. Det är folk i alla åldrar med, hur fördelningen är är olika i olika kårer. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Götebörgaren

Vad gör sjöscouter mest nuförtiden. Seglar dom optimist och dricker öl, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öl!? Det var det fräckaste! Scoutrörelsen bygger på kristna idéer! Skämt åsido, jag vet inte så mycket om sjöscouterna men jag vet att Simrishamns scoutkår (landscouter) har en en väldigt cool båt. Jag har själv haft det stora nöjet att segla med/på den. http://www.sarpen.nu/ //J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Jo, det där med öl och optimist var väl kanske lite fräckt. Men att Scouting bygger på kristna idéer har du allt fått om bakfoten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

scouter är ett gäng trädkramare. det är vad jag gjorde när jag var scout iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Xenon

:-D Då måste man segla träbåtar alltså så man har något att krama på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående sjöscouter och sjöscoutverksamhet så rekommenderar jag www.scout.se index sjöscoutkårer eller kanske denna länk :http://www.holmsundsjo.scout.ac/ Annars ,nu i isläggningstider så kanske man skulle testa issegling,träning inför sommaren och vintenöje ?

post-5810-1394234314,8978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst LArs j

Alkohol är tabu i scouterna ( i Sverige) Kristna värderingar gäller i högsta grad! Däremot varierar graden av religiositet. /Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Alkohol är tabu i Sverige, ja, men att kristna värderingar gäller är beroende på förbund. Svenska Scoutförbundet, som är störst i Sverige, är helt religöst oberoende! Vad som gäller för andra förbund är lite varierande. Jag vet inte om detta är rätt ställe att diskutera detta, men jag måste ju rätta till missförstånd o.dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars j

Jag tror du blandar ihop begreppen. Att ha kristna värderingar är inte det samma som att vara kristen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Vad menar du då? Det finns ingenting i scouting i dag (svenska scoutförbundet) som har med religion att göra, vare sig det gäller att vara kristen eller kristna värderingar. Det enda är en punkt i scoutlagen där gud finns med, men den håller på att ändras nu, vilket alla förbund i sverige har godkänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars J

Jag menar att den etik och moral vi försöker förmedla till barnen, och som uttrycks i hela scoutlagen, inte bara första punkten, kommer från kristendomen. Sen kommer judiska och muslimska scouter att hävda att deras verksamhet grundar sig på deras värderingar, men det är ju egentligen samma sak. (F.ö. är ändringen av första scoutlagen, inte godkänd ännu internationellt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Nä, men i sverige är den godkänd. Men jag får väl ge mig, tyckte bara från början att det lät som att det är kristet allt med scouting, men det är fruktansvärt viktigt att hålla isär det lite grann, för även dom som vill ta avstånd från kyrkan helt och hållet är ju välkomna i scouterna, och man får inte skrämma bort dom genom att få det att låta som att det scouterna håller på med är något religöst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars J

Håller med om att man inte skall skäma bort någon, man kan ju välja den kår som passar ens egen tro eller otro ;) Även inom KFUK-KFUM, (som jag tillhör) finns alla varianter, från bibelläsning varje möte, till ingenting alls. Jag hittade en länkt på om scoutlagen: http://www.ssf.scout.se/o.o.i.s/577 Tydligen måste Sverige ha tillstånd från världsorganisationerna innan vi får genomföra ändringen. Scouternas variant på EU!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rasmus

Får man lägga sig i? Mot slutet verkar ni kommit överens, och håller med er båda. Vi har alltid haft vissa arrangemang (st.georg) i kyrkan, mest för att det är en bra lokal att vara många i, och lite högtidligt. Inget annat. Men sist så hade vi en ny ledare som vägrade vara med på detta, då han inte ville gå i kyrkan. Det fick oss att fundera på om vi skulle ha arrangemang där i fortsättningen, då vi faktiskt måste respektera alla. Men å andra sidan så måste ju dom som vill ta avstånd även respektera dom som är lite mera religösa. Svårt det där. Den nya punkten i lagen är nog ganska bra, tror jag. Tyckte inte om bytet först, men nu har jag nog ändrat mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars J

Respekten bör var ömsesidig tycker jag, killen kan väl var med i kyrkan, men slippa delta i ceremonierna om han nu vill det. Den nya formuleringen är OK, men skillnaden är så liten att jag tycker man kunde avstått. Eller tagit i rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rasmus

Ja ceremonierna var ju då st. Georg, inget som hade med kyrkan att göra, där var vi bara för att det är en bra lokal att vara i. Så nog kunde han varit med, haldlar som sagt om ömsesidig respekt. Och visst är skillnaden mellan nya och gamla punkten liten, jag tyckte också att man lika gärna kunde avstå, men efter att smält det lite så tycker jag att det är ganska bra. Man fick liksom bort gud, vilket gör att även dom som tar helt avstånd från allt detta inte kan klaga. Inte för att jag vet hur många som tar lagen på jättestort allvar, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...