Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Snoilsky

Båttoa Båttoalett Toalett

Rekommendera Poster

Jag har läst igenom alla trådar ang. båttoa men tycker ändå att det är svårt att välja. Jag är leds på att de läcker och vill därför höra vad ni har för erfarenheter. De jag väljer mellan är en manuell på hjertmans för ca 2000:- (Jabsco eller vad den heter) och en elektrisk från Erlandssons brygga (ordinarie 2600 men jag har blivit lovad 1800:-). Har ni erfarenheter av dessa toaletter eller andra för max 2500:-? Orkar inte beställa utomland utan köper hellst från Sverige.

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag köpte nyligen två nya elektriska toaletter från Båtaccenten i Stockholm (bataccenten.se) till bra pris trots att jag fick dem skickade till mig, och med god personlig service efteråt också. Jag valde elktriska eftersom de har avfallskvarn och jag då minskar risken att något fastnar. Vi har använt eltoaletter tidigare också fast vi låter endast det som kommer från kroppen gå genom toaletten. Papper lägger vi ett sanitetskärl bredvid. Har fungerat utmärkt.

Lycka till med ditt val.

MVH, Rolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack

Spolar biltemas toalett mycket vatten? Lite orolig över septitank på 50L.

Biltemas eltoa är mycket lik bryggans toalett. Kan ev vara samma produkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte båt med Biltemas eltoa. Den funkade bra till den sista färden förra säsongen då den inte ville vara med längre. Försöker nu få tag på en installations beskrivning, typ sprängskiss, för att kunna felsöka.

 

Är helt kass på de elektriska, men har hört att det inte ska vara så svårt när det är 12 Volt. 

Jag trycker på spolknappen men absolut inget händer, det är knäpptyst.

Tar gärna emot lite tips på ev. orsak till problemet, men också gärna tips på någon reparatör eller nåt.  :) Bor i södra Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den troligen bästa toaletten är Blake LaVac den är också snål på vatten. Men den kostar mer än en eltoa och eltoan är praktisk för gäster mm. Det jag hört är att tanken inte blir full lika snabbt. Det är ju en sak som blir viktig nästa år. Därför funderar jag på en eltoa. Om det blir så att man behöver större tank eller en tank till så är det bra om innehålet är finmalet. Sen är ju det där med ljudet, en del säger att deras låter väldigt mycket och en del tycker inte alls de är högljudda. Kul att höra erfarenheter. Att de är beroende av el bekymrar inte mig, blir jag strömlös så är det andra saker som kommer att vara betydligt värre som att få styra för hand, vara utan internet osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en manuell toa efter att ha läst alla (i alla fall många) trådar om toor.

 

Varför?

Funkar alltid, även utan el.

Låter inte så mycket, man stör inte alla ombord och i grannbåtarna.

Drar i snitt mindre vatten än en el-toa om man anstränger sig.

 

Det finns naturligtvis fördelar med el-toa också.

Enkelt att använda för den oinvigde.

Smalare slangar = smidigare montage och billigare.

Mindre volym slang mellan toa och tank att spola ur.

Lättare att få med papper (mm) utan stopp om man vill det.

 

Ja, så minns jag mitt val.

Jag valde en Jabsco twis´n lock.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte till från Jabsco manuell till Jabsco eltoa, eftersom jag tröttnat på problem med o-ringar, kärvande pump, läckage vid pumpstången, mm mm. Mycket nöjd med resultatet. Vattenåtgången blev snarast lägre. Ja, ja det finns gott om vatten i Östersjön, men tänkte mer på septitanksvolymen :). Låter mer, men inte störande, åtminstone för oss.. Om man skäms över att grannarna hör när man har sk... bör man kanske fundera på saken. Annars bästa och mest funktionsdugliga båttoa jag haft - och det har varit åtskilliga. Ytterligare en fördel var att fastsättningsskruvarnas placering från gamla Jabson passade den nya. Bara att skruva dit, alltså.

Mvh/Sea Maiac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...