Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
shoei

Måla om glasfiberbåt, behövs grundfärg?

Rekommendera Poster

Jag ska måla om hela båten nu till våren. Både durken och utsidan. Jag har varit inne på international och läst om alla färger och köpt de flesta lackfärgerna (2-komponent). På deras hemsida står det bara att man behöver grundfärg om befintlig gelcoat är i dåligt skick. Min båt är från ca -85 men jag tycker färgen ser bra ut. Jag ska slipa hela båten och spackla ojämnheter.

Fråga är om jag behöver grundfärg när jag ändå sliper hela båten? Är det bättre med grundfärg eller spelar det ingen roll? Jag har köpt så mycket dyr färg nu så jag vill att det ska bli bra.

Hur hade ni gjort?

post-10015709-1394236610,3291_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en till fråga. Jag hade tänkt våtslipa bottenfärgen och måla på med ny. Men frågan är om man ska ta bort bottenfärgen helt (läste någonstans att man kan måla på något lösningsmedel) när man ändå målar om hela båten? Och även måla om undersidan av båten i vanlig 2-komp gelcoat som jag ska ha på sidan av båten. Och därefter måla på bottenfärg?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde samma som du för några år sen.

Bottenfärgen skall du naturligtvis ta ner till gelcoaten och matta ner alla ytor du skall måla. Följ fabrikantens anvisningar.

Jag la på ett par lager Gelshield, som är en epoxygrundfärg över hela båten. En riktig epoxybehandling skall ha 7 lager om jag inte mins fel, men det var egentligen bara för att få en bra grundfärg.

Sen skall du inte måla 2-komponentsfärg under vattenlinjen utan bara bottenfärg direkt på grundfärgen,

Vad du menar med; Och även måla om undersidan av båten i vanlig 2-komp gelcoat som jag ska ha på sidan av båten.förstår jag inte - annars förstår jag mycket när det gäller båtar, wink

tommy

post-945-1394236610,8552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, tack för svaret!

Det jag menade med det sista som du inte förstod var ifall jag även skulle måla undersidan av båten (det som är målat med bottenfärg nu) i samma färg som jag målar utsidan av båten med. Men du svarade ju på den frågan också.

Då åker jag och köper en till burk med gelcoat då, det borde räcka (har 2 stora burkar då).

Hur får jag bort bottenfärgen på enklast sätt? Har du något tips på bra medel?

En sista fråga, jag har köpt minirollers (bra kvalité) men jag har läst om man ska efterstyrka med en pensel. Jag trodde man målade med roller för att slippa penseldrag och då känns det främmande för mig att man ska dra med pensel efter rollning....? :T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade/rollade du din förresten? Funderade ett tag på om man skulle köpa en kompressor och lackspruta. Det lär ju bli bättre? Jag har å andra sidan aldrig lackat med lackspruta. Och båten är ju ändå från -85 så man får kanske inte överdriva för mkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför du pratar om gelcoat.


Gelcoat är polyseterplast med färgpigment i. Den används när man bygger båtar i form för att få en blank yta i den kulör man vill ha den färdig båten. Man vaxar formen, strycker på släppmedel och målar formen invändigt med gelcoat. Därefter laminerar man upp skrov och däck. När båten knäckts ur formarna har man en blank yta i den färgen som båten skall ha.

Skall man måla utan på polyesterlaminat målar man med topecoat. Dvs gelcoat med vax iblandad, Blandar man inte i vax slutar aldrig gelcoaten att klibba. Sen har Biltema rört till begreppen genom att kalla sin tvåkomponentsfärg för topecoat.

Du skall inte ha vare sig gelcoat eller topecoat

Du skall ha en grundfärg

En tvåkomponentsfärg ovan vattenlinjen och en bottenfärg under.

Att ta bort bottenfärg är ett slitgöra. Brukar köra bort så mycket det går med högtryckstvätten när jag har tagit upp. Sen är det båtskrapa som gäller och resterande med slipmaskin och 40-papper. Ett riktigt andningsskydd anbefalls. och en viss försiktighet med skrapans hörn. Det är därför jag har smärglat min trekanskrapas vassa hörn runda och även en svag rundning på hela skrapan.

Min bohusjulle är en plastavgutning av en gammal bohusjulle. Jag målade den enbart med pensel. Tyckte nästan att det var en fördel om det syntes att den var penselmålad. Det är ju en kopia av en träbåt.

Både min och din båt är ju av ringa värde. Det finns ingen anledning att lägga för mycket krut på nån av dem. Däremot skall man ju ändå göra arbetet så nogrant som möjligt. Speciellt underarbetet.

Hade du inte redan köpt färg skulle du köpt den Holländska färgen som man lägger på med skumgummiroller och som blir som om den var sprutad när den härdar. Färgen liksom sträcker sig. www.de-ijssel-coatings.se/

Jag har målat flera båtar med internationals tvåkomponentsfärg och den duger gott.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag skillnaden. Läckfärgerna jag har är internationals vanliga 2-komp-färger så de kallas väl topcoat då.

Jag skrev fel i sista inlägget, menade gelshield (grundfärg).

Ok, men du använder inte något medel på bottenfärgen? Läste att man kunde måla på något som löste upp den och sedan dra med en skrapa.

Jag köpte en mask från 3M. Duger det med partikelfilter när man slipar glasfiber? Eller bör man ha gasfilter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...