Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Volvo_Penta

Färg på gelcoat Saltö 31

Rekommendera Poster

Jag har av olika omständigheter fått en båt till på halsen, en Saltö 31 -83. Färgen kan man kanske kalla gräddvit eller nå't liknande. Är det någon som har färgnummer på en sådan makapär så att jag kan köpa rätt gelcoatspackel? Jag behöver nämligen fixa några små skavanker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! En syrra till mina som också är 1983! Kul!

Alltså, varvet i Oxelösund verkar i första hand jobbat med själva båtarna.
http://www.oxeloklubben.se/about_history.php
Övriga småsaker som tillverkningsnummer och annan dokumentation verkar hamnat utanför prioritetslistan.

Så dels misstänker jag att det inte finns så mycket data om det, dels har solen jobbat på skrovet under snart 30 år och justerat färgen åtskilligt. Kolla skillnaden där kapellet skyddat jämfört med solbelysta partier.

Så är du noga så får du köpa lite olika färgnyanser och prova dig fram till exakt rätt på det ställe som ska lagas.  Jag är lite mer pragmatisk och lagar med den vita spackel och epoxy som finns färdig. Tycker inte det gör så mycket på en gammal Dam. :-P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

För vad det nu kan vara värt: Var spekulant på en Saltö 31a en gång, mannen som sålde hade eu varit ordförande (tror jag) i någon sorts numera avsomnad klubb för Saltö 31-ägare. Hursomhelst, han berättade att han hade följt upp det där med nyanserna en gång, och bl a haft kontakt med folk som arbetat på varvet. Det verkade som om de blandade till färgerna lite på måfå till varje båt, tyvärr. Detta gällde ffa de gula och gröna nyanserna. Det kan ju hända att de vita nyanserna var mer standardiserade runt -83. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !  På min äldre saltö 31:a gjorde jag så att jag använde ett färgprov det finns på samma sätt som när du vill handla vanlig målarfärg.

Kolla hos din marinbutik de borde ha det hemma.

Väldigt trevlig båt Saltö 31:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...