Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Nier

Bättre marchfart-bygga om skrovet?

Rekommendera Poster

Jag har en halvplanande 28-fotare (Nidelv 28) med en TMD41, 150 HK.
Jag är jättenöjd med båten och kan inte tänka mig att byta till något annat.

Det enda jag inte är nöjd med är marchfarten.  Är det någon som har en idé på hur man kan fortfarande köra snålt fast få en bättre machfart? Gärna 20-23 knop.

Själv är jag inne på att bygga om skrovet. Man såg ju i PB en kille som hade gjort det.
Men då bör man nog prata med en konstruktör.

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst behålla samma motor.  Nuvarande är ju 22 år och har gått 1200 timmar.

Jag kontaktade Nidelv som säger att en D3-220 skulle kunna få upp den i 20,5 knop i maxhastighet.  Jag antar att förbrukningen kommer att öka en hel del också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem,en deoplacementbåt går ju ungefär lika fort som sin vattenlinjelängd så det är bara att förlänga skrovet till lämplig längd. I ditt fall skulle det innebära en vattenlinjelängd på 20-23 meter och dessutom förmodligen lägre bränsleförbrukning då ett deplacementskrov glider lättare genom vattnet. Lycka till med att få båtplats på båtklubben. Men tänk vilka härliga innerutrymmen och stuvfack det skulle ge.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundregeln att deplacementbåtar har en skrovhastighet i knop som numeriskt motsvarar skrovlängden i meter fungerar endast som en tumregel på mindre båtar. För att nå en skrovhastighet på 20 knop skulle båten behöva vara sådär ungefär 200 fot, alltså över 60 meter, i vattenlinjen...

För de som vill fördjupa sig i fenomenet skrovhastighet så finns formeln:

v = 1.34 x kvadratroten ur vattenlinjens längd i fot

Den formeln ger svaret i knop.

Googlar man hittar man kalkylprogram och tabeller som räknar ut det hela.

Att bygga om botten på en halvplanande båt så att den går att köra i fullt plan är marigt. Att bygga om botten från mitten av båten akterut medför att man får mera flytkraft i aktern,något som påverkar båtens viloläge i förhållande till vattenlinjen. Båten kommer alltså att se ut som en raggarbil från åttiotalet, häcken i vädret och fören nedtryckt.

Jag kommer att hata mig själv för att ha skrivit ett så besserweissrigt svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du trimma din befintliga till 275-300hk om du skall behålla den då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste åxå artikeln i PB och han gjorde ju en rätt radikal ombyggnad, med bortkapning av kölen och byte av det fjösiga segelbåtsdrevet till en riktig rak axel, samt att han väl gick upp rätt bra i motorstyrka.... Men vad har du för fart idag? För den har väl rak axel redan, eller? 150hk i en 28 fots bobåt är ju ingen raket direkt...

Om man spolar allt lustigkurresnack och kollar båtens nuvarande prestanda och har lite bilder på hur skrovet ser ut, så kan man väl göra en uppskattning av vad som är tekniskt möjligt inom olika ekonomiska ramar.... Nidelven är väl inte nån ren deplacementare, utan en halvplanande konstruktion? möjligt är att man skulle kunna åka bra mycket snålare med en större motor, som orkar få upp den i plan, men då pratar man nog som sagt närmare 300HK om du ska marscha 24-25 knop....



Senast ändrad av dag55 | 04 februari 2011 | 17:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tror jag att det blir enklast och billigast att byta till en större motor, ny eller begagnad.

Med tanke på att din befintliga motor är 22 år så är väl ett motorbyte något som kommer inom en inte för avlägsen framtid.

Att anlita en båtkonstruktör och ett varv för att modifiera skrovet drar nog en hel del kostnader som kanske inte höjer båtens värde på samma sätt som en ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på en D4-260 men den väger ju 120 mer samt att Nidelv ansåg den för tung.
Mycket pengar också.  Men det kanske är det enda rätta.

Bara bygga på skrovet från mitten och bakåt blir ju som om den har Hi-jackers. Jag är rädd att det krävs omfattande omyggnad.  Det blir för mycket.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte hur mycket du åker, men egen erfarenhet säger att marschfart och genomsnittsfart är något helt olika. En stor del av tiden på sjön ägnar man åt att köra in och ut ur hamnar och områden med fartbegränsning osv., samt den tid som behövs för att lägga till och ifrån. Det vore intressant att räkna på vad en något ökad marschfart ger för besparing i minuter under en säsong, och vad dessa minuter kostar. Jag skulle också tippa på att antalet minuter du lägger ner på att bygga om båten/byta motor, vida överstiger de minuter du sen sparar när du väl är på sjön.

Jag har för egen del försökt mig på den här typen av uppskattningar när det gäller hur mycket tid man spenderar i båten på land respektive på sjön. Det är inte för inte som träbåtsägarna i klubben vid upptagningen på hösten brukar konstatera att det är då som den riktiga båtsäsongen börjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt ...men om det hade funkat att få upp din 28fotare i 23knops marshfart med en 150hp . så hade någon redan gjord det !  Utvecklingen går som sagt framåt ....

(  :-= ..finns det 28fotsbåtar som går så fort som  23knop i marshfart med en 150hp???)

 På något vis borde du fatta att allt är inte möjligt , olika båtar med olika motorer har sina egna förutsättningar !  Vem skulle inte bli glad av att på minsta möjliga hp åka fortare än man förväntar !?!?!    Som nu någon föreslog innan .... mer HP ..mer fart , så är det !

post-11345-1394236607,448_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipperskeppare.  Väl skrivet, hur mycket ger det totalt sett.  Man måste ju väga vad vad besväret är mot att ta sig fram snabbare. 
Nidelv 28:an såldes med TAMD 41(200 HK) och det gav 2-3 knop mer men den blev också törstigare. Men samtidigt är det bra när man kan dra på över ett stort vatten eller när man vill komma hem snabbare.

Jocke-Searay: Jo, jag har fattat att det behövs mer kraft med det här skrovet.

Men det var därför jag ville få lite ideér från forumet, finns det något man kan göra förutom det?
Det finns ju moderna skrov som är väldigt lättdrivna. 

Mej veterligen har ingen byggt om en Nidelv 28 förut.

Coronet 27 är ju också halvplanande men går riktigt bra med en stor motor.

//Niklas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som fick mig att börja fundera på olika skrov var både ombyggnaden i PB samt även Tresfjord 39-annonseringen som säger att deras skrov är lättdrivet, ger lite svall och är mycket snålare än konkurenterna.

//Niklas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...