Gå till innehåll
tisdag 09 juni 2026
giotas

Hur många ampere kan jag räkna med...

Rekommendera Poster

Nu är det så att jag står i valet och kvalet om jag skall montera några solceller redan i år eller vänta. Har redan lagt ut lite mkt pengar på allt... jag har 8x75amp förbrukningsbank och en tystor ipc 40amp laddare, då jag även har ( det satt i båten när jag köpte den i höstas) ett dyyyrt mastervolt elverk i båten så funderar jag om det eg inte skulle räcka med att starta elverket några timmar på dagen när man ändå skall ut på en promenad eller äta lunchen på nån hälla... men hur många ampere kan jag räkna med att laddaren orkar/klarar av att trycka in /h i min bank?

Tacksam för svar!

Skulle även vilja veta om nån vet nått mer om tystor laddaren? är den bra?

Mvh/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lägger dig i en naturhamn, startar elverket och sedan går ut på en promenad finns det en stor risk att någon sänkt din båt när du kommer tillbaka...

Laddaren på 40 A trycker förmodligen in något mindre än så.
30 A kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag vet inte riktigt vad du ligger i för naturhamnar, sen så tror jag nog oxå att det är en viss skillnad på södra sverige och här uppe i norrbotten, naturhamn åker jag till när jag INTE vill träffa folk, då är jag 9dagar av 10 ensam... ingen som kan gnälla över mitt tystgående elverk...så frågan var åter igen hur många amp den kunde trycka in... och orkar denmed 30amp/h så är det inte så många timmar jag behöver gno med mitt elverk för att klara mig ytterligare ett par dagar vid min fina naturhamn...

I min värld stör en båtstereo på ganska moderat volym nog mer än elverket, har dessutom avgasseparatorså inget kylvatten som porlar...

Mvh/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min båt i Stockholms skärgård, och de gånger jag legat själv vid en ö kan jag räkna på ena handens fingrar, så visst spelar sådant in. Och i naturhamnar lägger man sig ju för lugn och ro, så om nägon lägger sig och kör ett aggregat i några timmar skulle man ju bli sur. Och beroende på vad som spelas på stereon föredrar jag nog det ljudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joo jag förstår... men nu har inte vi det problemet här uppe... visst finns det naturhamnar där det kan ligga båtar nån gång..men det är nog nästan lika enkelt att hitta en öde vik där man kan ligga själv, sippa på en öl och lyssna på det mysiga mullrandet från ett dieselelverkwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag lite sur för jag skrev ett långt och informativt svar som nu är helt borta. Nåväl, jag försöker igen ;-)

En viktig faktor för att beräkna hur mycket laddning batterier kan ta emot är hur urladdade de är. Skulle jag gissa så skulle din batteribank vid 50% kvar i banken kunna ta emot full laddning från en 40A laddare under ca 20 minuter. Sen avtar laddningen och efter en timme kanske banken tar emot 5 A. För att ladda helt fullt krävs det säkerligen laddning i två dygn. Här kommer då en av fördelarna med solpaneler. De laddar på det där sista utan att du behöver köra elverk eller ligga på landström.

Den andra stora fördelen sägs det (förutom att energin är gratis) är att panelerna gör batterierna upptagna av att laddas och därmed förhindrar självurladdningen, sulfatering och åldrande. 

Vad gäller din laddare kan jag gissa att den är av samma ålder som båten. Jag hade en Tystor-laddare i min Niimbus 29C som jag ganska omgående tog bort. Jag´ misstänkte att laddaren gasade batterierna för mycket och de batterier som satt i båten när jag köpte den var helt slut trots att de bara var två år gamla. Så det blev såväl ny laddare som nya batterier.

Det har hänt en hel del på laddarfronten de senare åren så jag skulle föreslå att du istället för nya paneler köper en ny batteriladdare så inte Tystorn (om den är lika gammal som min) förstör din fina batteribank. Jag kollade på CTEKs hemsida och lärde mig en hel del. Sen behöver man ju inte köpa just det märket men det gjorde jag då jag har mycket god erfarenhet av dem.

För din del kanske du ska kolla på deras nya serie som du i ett senare läge kan koppla in panelerna på och utnyttja deras inbyggda regulator och deras laddschema?

Det viktigaste när man tittar på laddare är att de är ny-kontruerade (relativt), har tempsensor och naturligtvis att de är anpassade till storleken på batteribank.

Lycka till och hoppas att detta varit till hjälp för dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joo nog har du varit till hjälp, jag hade faktiskt ingen aning om att batteriernas mottaglihet för laddning avtog så fort och så mkt, jag visste att den minskade men trodde det var mkt mindre... Hmm nu blev jag nog mer inne på solceller än tidigare...

Joo det har säkerligen hänt en hel del på laddarfronten, dock trodde jag att tystorn som jag har(enligt kvitto som jag fick med båten inköpt 2009) var en rätt bra laddare, den har ju även tempsensor. Du köper ju 2 ctek för vad den kostar....!!

Hmmm måste nog utreda det mera...

Ja ja, nu är det bara gräva djupare i plånboken och leta upp några slantar så det räcker till ca 100w panel och en maxpower... det kostar och vara me=)

Tack för all info!

En annan fråga till er som verkar vara bevandrade i elektricitetens komplicerade värld.... jag har i ett badrum som jag gjort monterat in ledspottar (singel powerleds) på 1,2w styck.. fantastiskt fint ljus i en liten mkt smäcker armatur som är både riktbar och IP65 klassad... den är av så kallad konstantströms modell(vad fan nu detta betyder) och ska ha 350milliampere via en converter... hur gör jag för att driva den i båten?? eller är det inte möjligt.. den ska iaf ha 12volt så mkt vet jag!

någon som vet???

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste på lite om dessa laddare och de verkar absolut vara moderna nog. Antar du har modellen som heter IPC 1240 eller motsvarande och då kan du förmodligen sova lugnt.

Då är du tillbaka till frågan om du ska investera i solpaneler nu eller vänta. Visst är det kul att vara båtägare?

Mitt råd OM du satsar på solpaneler är att du tar så stora som du har plats med. Jag har valt den tunna varianten och placerat på rufftaket. Inte optimal vinkel men alltid på plats och laddar.

Jag har också funderat på att ha en lös panel som jag kan koppla in vid behov och rikta mot solen för att använda vid större laddbehov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Crister!

Joo det är ipc 1240.. jo jag jag tror nog det är en bra laddare..

ja du köpa nu eller vänta... inte lätt, har lite dåligt med alt till montering, kan förstås montera flexibla paneler på fördäck men det känns inte så kul... visst kan man ha en lös panel som man dockar in när man kommit dit man ska.. men det känns som att jag har nog med prylar som plockas fram o tebax och slås av och på.... jag har ingen targabåge på min båt utan en rostfri radarmast typ...

Kommer dock troligen att göra/köpa en targa i plast till nästa vinter, då tror jag jag monterar ett par solceller...

Så får det bli, väntar med dessa.. man kan inte fixa allt på engång, har varken tid och sen så måste man ju ha råd med nått annat än havregrynsgröt att äta=)))

joo det är NÄSTAN alltid kul att vara båtägare!!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...