Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Tompamannen

Garmins nya kort 2011?

Rekommendera Poster

Läste i nån båttidning att Garmins sjökort G2 Vision skulle komma i en ny utgåva 2011 med avsevärt förbättrad nogrannhet då dom har tecknat avtal med sjöfartsverket om sjökortsdata. Hittar ingen info om detta på Garmins hemsida, är det nån som har koll?

Köpte själv en Garmin 526S förra året och blev lite besviken när plottern visade att båten alltsom oftast stod 20-30m upp på land vid strandhugg på öar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir skönt med lite bättre tillförlitlighet. Tidigare kände jag mig bara säker när jag gick i områden där Hydrogrphicas kort täckte in på plottern.

Sjöfartsverket tar även de hjälp av  Hydrogrphica framöver.

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/delar-av-2011-ars-sjokort-ar-uppdaterade-med-sjomat-ningar-fran-hydrographica 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har koll på om Navionics oxå kommer börja använda S57 data i sina kort? Här i Blekinge är dagens Navionics kort hopplöst dåliga. Man kör på land, på fel sida prickar, förtöjer mitt på en fjärd osv. Lite bättre precision hade varit mycket trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att om man ser på sundet mellan Villine och Gillinge med Google Maps, spar området som en bild, och sen använder Office Picture Manager för att framhäva kontrsterna så ser man den omnämnda 1.8-stenen tydligt.

post-7172-1394236626,2945_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har idag 2010 års kort över Sthlm/Mälaren och det är betydligt bättre än 2008 som jag hade tidigare. Jag var inne för att köpa nya 2011 men då lite mer täckande så att även Gotska Sandön ingår. Nya kortet fanns inte till försäljning än men säljaren sa att de har ändrat hur mycket av kusten resp. kort visar. Här är några förändringar

http://www.dagensbatliv.se/upload/bnrimg/document/32872-Garmin tackomr 2011 syd.PNG 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...