Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
edvin333

Vattenburet värmare kopplad till motorn

Rekommendera Poster

Hej,

 

Försöker hitta information om hur man kopplar in ett vattenburet system till motorn för att kunna utnyttja motorns värme och även kunna förvärma motorn.

Kopplar man vattenslingan mellan in och utgående kylvatten på sötvatten sidan ?

Hur mycket värme effekt kan man räkna med en 23 HK motor ?

Om det är riktigt kallt ut och både värmare och motorn går samtidigt riskerar man inte att motorn blir för varm ?

Finns det några naktdelar med ett sånt system.  ?

 

Båten skall genom Nordvästpassagen så både värme och  motorns driftsäkerhet är otroligt viktiga.

Titta gärna in på bloggen http://belzebub2.com för mer info om projektet !


 

Senast ändrad av edvin333 | 28 januari 2011 | 16:17



Senast ändrad av edvin333 | 28 januari 2011 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inkopplingen kan variera mellen olika motormärken. På VP kopplas värmaren in mellan vattenpumpen, eget uttag på pumpen och motorns värmeväxlare. Även på värmeväxlaren finns ett eget uttag. Båda uttagen är pluggade i original. Det är bara att skruva ur pluggen och skruva dit en slangnippel i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en MD11C med värmeväxlare för glykolvattnet. När glykolvattnet är som varmast, dvs passerat hela motorn går det in i värmeväxlaren. Den slangen som går till värmeväxlaren förlängde jag och ledde in till varmvattenberedaren och gångvärmaren. När motorn går i marschfart värmer den lilla15 liters varmvattenberedaren på c:a 45 minuter. Har vi gångvärmaren på tar det kanske lite längre tid.

Ett bra sätt att värma båten om man ändå ska köra motor. Det blir ingen skillnad i bränsleförbrukning. Överskottsvärmen måste ju ändå bort och hamnar normalt hos fiskarna.

;Man får väl ut ungefär 25 % av motorns effekt (17 kW). Det är avsevärt med värme även om man bara kör på 1/4 effekt för att spara diesel så blir det några kW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en viss fara med att göra på detta sättet. Om det är lång väg till vv-beredaren finns det risk att det blir för dålig kylning beroende på strömningsförlust i slangen. Fördelen med systemet är att motorn blir fortare varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker sätta två T-rör på slangen mellan motorn och värmeväxlaren mellan dessa kopplar jag in en värmelsinga som innehåller en extra cirkulationspump. Då kan jag manövrera värmen genom att reglera elmatningen till cirkulationspumpen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra varning för de med stora motorer!

Jag funderade också i de banorna men tänkte att glykolvattnet som kommer från varmvattenberedaren iallafall är lite svalare och i viss mån kompenserar strömningsförlusterna.

Det är ju ingen stor motor heller och kylningen är nog överdimensionerad på den lilla MDII:an. Det har aldrig varit några problem. Gångvärmaren är kopplad parallellt med VV-beredaren. Med den kan man kyla lite extra när den fläkten blåser varmluft, t.ex om sjövattenintaget blir igensatt av musslor på hösten. Hjälper alltid något. 

Lätt att dra några slangar till gångvärme i andra delar av båten också. Faktiskt lättare än med varmluftslangar som kräver helt andra dimensioner och tar mycket större plats. Handukstork på toan skulle väl vara en lite lyx.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med samma sak. Har satt in ett vattenburet värmesystem bestående av en vattenslinga med EL och dieselvärmare..vidare så har jag satt en värmeväxlare på systemet som jag avser att koppla in på motorkylslingan som just nu bara går till VV-beredaren. Bara inkoppling och testning som återstår. Kan återkomma med resultat senare! :)

Det jag sedan vill kunna göra är att även kunna värma varmvattnet med dieselvärmaren utan att värma upp motorn i onödan. Jag har en lösning och det är att sätta in en cirk.motor och  T-ventil mellan motorn och vv-beredaren vilket skulle innebära att man bryter kylarflödet från motorn när man skall värma VV.beredaren med dieselvärmaren. Detta leder till huvudfrågan om motorns kylsystem är konstruerat så vattnet MÅSTE passera VV-beredaren för att kylningen ska funka? Jag tycker det skulle verkar lite osmart att VV-beredaren skulle kunna få motorn att överhetta, men man vill ju vara säker..  Vill ju inte riskera motorn för man glömt att ställa om VV-kranen..

Motor: VP TMD22 (78hk)

EDIT:

Excel319: Missade ditt inlägg. Om båda är pluggade som orginal på VP måste det väl vara helt ofarligt att strypa flödet? Har du nån dokumentation som styrker detta?

.



Senast ändrad av Kustskepparen | 28 januari 2011 | 23:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorer är konstruerade för att klara sig med original kylsystem.

Om man kompletterar kylsystemet med varmvattenuttag kommer kylsystemets kapacitet att öka, beroende på längd och diameter på t.ex. slangar och värmeförbrukning. Kylsystemets effekt kommer därför inte att försämras utan tvärt om förbättras. Det kan däremot hända att avkylningen av kylsystemet, t.ex. genom gångvärme, radiatorer, varmvattenberedare osv., blir så stor att motorn inte uppnår optimal driftstemperatur.

Om man vill dra nytta av motorns överskottsvärme får man jämnaste driftstemperaturen för motorn får man om man ansluter varmvattenuttaget enbart till värmeväxlare. Därefter ansluter man samtliga övriga värmeproducenter till uttagskretsen på värmeväxlaren.

Lämplig värmeväxlare hittar man i t.ex. Eberspächers eller Aldes sortiment. Alde har för övrigt många produkter som passar bra i båtvärlden.

(Nej, jag har inga ägarintressen i vare sig Eberspächer eller Alde...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en grej jag kom på.

Jag har en st gångvärmare parallellkopplad med VV-beredaren. Det innebär att hetvattnet kan ta vägen genom beredaren och gångvärmaren. Av nån anledning jag inte förstår blev det inte mycket värme i gångvärmaren. Jag pressade då ihop slangen till VV-beredaren med en svetstång och ett par träbitar och när slangen var ganska tillplattad blev det varmt från gångvärmaren. Mer vatten gick ju då genom gångvärmaren. 

Vattnet i beredaren blir ändå snabbt upphettat och svetstången ersattes av två träbitar med en justerskruv så önskat flöde kan väljas. Har inte behövt ändra det sedan rätt inställning uppnåtts. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om de som tycker man ska koppla mot en värmeväxlare.

Då tar du bort ett ev riskmoment - dvs att det blir stopp i ledningen till gångvärmen och VV ber?

( moderna motorer löser detta genom att man endast kan dra ur delar av kylvattenflödet, då kan det aldrig bli stopp. )

Jag satt själv och ritade på sådan lösning till min båt. Shunt för växling till vattenburen värme i båten, en krets för VV - beredare och en för gångvärmen... Blir snart lite komplext för en amatör om jag också ska få in en dieslvärmare, en 230V värmare samt en eller två cirkulationspumpar.

Efter att ha sökt på nätet så visar det sig att det fanns en färdig lösning. En kille har gjort en kompakt lösning ( först till husvagnar och husbilar tydligen ) där allt är färdigbyggt på en platta!

Köpte den lösningen själv. Dyr men ändå mycket mer driftsäkert än att jag skulle uppfinna själv? FIck leverans så sent på säsongen så jag har bara testkört men verkar leverera vad man lovar.

Tillverkaren verkar ha tänkt alla dessa tankar redan. Finns att läsa själv på   www.bilmarintrim.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seriekoplat värmeslingan. 3 gångvärme från div. bilar 2 Vvattenberedare. Kör utan värmeväxlare. En pryl till som kan krångla. Allt har fungerat utan problem i mer än 25 år.

post-571-1394236605,2238_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att kapaciteten ökar under förutsättning att man inte bygger in så stort strömningsmotstånd att vattencirkulationen störs. Görs detta minskar kapaciteten i stället och det var det jag varnade för. Kopplar man parallellt men motorns ordinarie kylsystem så kan det bli så att motorn får svårt att komma upp i värme, beroende på hur stor last som kopplas på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är förmodligen blind men jag hittar ingen värmekälla förutom motorn i Ditt system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte blind. Jag har än så länge bara motorn som värme källa och den räcker till även på vintern. Överväger att koppla in min Reflexkamin i systemet. En varmvatten beredare körs ibland på 230 volt och värmer då samtidigt upp motorn bakvägen.

På IVECOs 350 hkr motor fick kylsystemet byggas om, för att komma upp i rätt arbetstemp. Motorn är konstruerad för det varm Medelhavet och trivdes inte i den kalla Nord.

http://lasselundell.se/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt med på Ditt resonemang om det är så att man seriekopplar sitt uttag med motorn ordinarie kylning. I sådana fall bör man ha koll på följderna av såväl montering som förslitning för att minska risken att motorn får liten kylning och därför går för varm.

I de fall man parallellkopplar sitt uttag med motorns ordinarie kylning uppstår istället risken att motorn får för stor kylning och därför går för kall.

I fallet gällande MD11:an kan man koppla in den extra slingan via T-stycken.

Den värme som motorn ändå producerar under gång är ju helt enkelt smaskens att använda till något annat än att elda för fiskarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid när man gör en förändring i ett system ska man testa efteråt om ändringen medför några nackdelar.

I detta fall kollar man noga temperaturen. Värre är det inte. Misstror man sin termometer kan man skaffa en extra att sätta på lämpligt ställe, t.ex intill motorblocket där verklig temperatur kan avläsas.

Så mycket värre än så tycker jag inte man ska uppförstora vad vi pratar om.

Kolla alltså temperaturen efter rörkörökandet. Är den för hög så ändra och kör hem på sakta fart. Det är stor skillnad på värmeproduktionen på full fart eller tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cool  Jag kör så att tempen är mellan linne och bomull.

post-571-1394236605,543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då uppstår frågan om VAR du mäter bomulls / linne-temperaturen?

Fritt i luften i motorrummet. Inne i kylvattenslingan. Avgastemperaturen. Oljetråget  osv osv

 

Bara nyfiken

( ska montera en digital stektermometer själv tänkte jag... men VAR ska givaren sitta? )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren till tvättmaskinstermometern sitter på motorblocket.

I avgasslangen, nära motorn, har jag satt en larmgivare som ger en slutning om tempen blir över 92 grader. Då får jag en tidig varning om överhettning eller igensatt sjövatteninta etc..

Biltemas 61580 Termostatgivare för kylfläkt.

 

post-571-1394236605,6422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar ! en värmeväxlare låter ju inte helt dumt även om det måste uppstå vissa förluster.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ni ska segla genom Nordvästpassagen har jag ett tips för att få mer go värme ombord utan att förbruka mer diesel.

När man snålkör för att optimera dieselåtgång, dvs mest mil för pengarna går motorn på låg effekt och tillverkar mindre varmvatten. Det skulle i det läge vara bra att kunna utesluta kylningen i värmeväxlaren helt eller delvis. På så vis skulle endast avgaserna leda ut värme ur båten.

Tyvärr har avgasslang nackdelen att den måste kylas inuti för att inte förgås av hettan. Annars kunde ett avgasrör kylas av glykolvattnet och ta upp även den värmen.

Med optimeringen skulle man få ännu bättre nytta av bränslet. Kanske samma eller bättre effektivitet än en dieselvärmare där ju avgaserna går ut väldigt heta. Med kalla avgaser ur dieselmotorn blir det inga nämnvärda värmeförluster och all mekanisk energi går till framfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj, det låter knepigt, är det verkligen någon man vill göra mot sin 30 år gamla motorn som man är helt beroende av :) fast jag gillar iden att ta tillvara värmen i avgaserna men rent praktiskt, hur menar du att man skulle kyla avgasslangen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte lura in er på konstigheter då ni säkert har annat att dona med inför er resa i polartrakterna.

Vad jag hade i tankarna är inne på för att ta ut lite mer värme är ett dubbelt avgasrör med glykolvattenkylning. Man låter avgaserna gå i ett inre syrafast rör som är omslutet av ett lite grövre rör . I mellanrummet mellan dessa två rör låter man glykolvattnet strömma. Avgaserna värmer då glykolvattnet och avger sin värme i båten från gångvärmare. Hur stor del av avgasvärmen som man kan ta upp har jag ingen aning om. Troligen inte så mycket så det är värt att genomföra i praktiken.

Men i samband med annat renoveringsarbete kunde tanken utvecklas vidare och omsättas i praktiken måhända. En burk med ett kylelement strax efter avgasröret kunde lättare ta hand om värmen från avgaserna. Men att få den driftsäker är en annan femma. Sätts kanske också igen av dieselrök och blir ett problem ytterligare. Snyggt vore ju att slippa den vattenkylda avgasslangen som ju inte är nån höjdarkonstruktion precis. Att släppa ut saltvatten så nära motorns kolvar är lite vågat men så är det ju på de flesta båtar. Men en och annan motor har nog fått sig en kallsup.

En kylburk eller avgasvärmeväxlare skulle kunna göras med ett antal tunna rör där avgaserna överför värmen till glykolvattnet. Efter den kunde kanske en vanlig avgasslang användas under förutsättning att värmeväxlaren är tillräckligt effektiv så avgaserna inte är varmare än vad slangen tål.

Kan någon med erfarenhet från värmeväxlare säga hur liten en sån burk skulle kunna göras till en 17 kW diesel?

Som exempel är ju en Martecvärmeväxlare inte skrymmande och den kyler nog mer än vad avgaserna producerar.

Så för eran resa, glöm mina tokiga idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har funderat i liknande banor och råkar ha några radiatorer över från vattenkylda PC-projekt. Tanken är att koppla in kylvattnet från båtens sötvattenkylda dieselmotor till slangar som går till radiatorerna (t ex placerade vid fotnivå under bordet i ruffen). En 12V vattenpump (Swiftech MCP655) ska användas för att cirkulera vattnet då motorn inte är igång (på natten) och några PC-fläktar ska sitta på radiatorerna för att blåsa igenom luft. 

Uttag av vatten från motorn tänkte jag sätta vid temperatursensorn (mha Hjertmans 7996 t ex) och återflödet ska gå till expansionstanken på något sätt... Värmeväxlare tänkte jag inte ha. Möjligen några kranar nära motorn så man kan stänga av systemet snabbt vid ev läckage.

Tacksam för synpunkter och konstruktiv kritik! ;-)

P.S. Båten har sedan tidigare en Wallas 2400 fotogendriven luftvärmare med pump-problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite diskutioner på båtmässan har jag kommit fram till att värmaren skall sitta på samma slinga som sötvattenkylningen den är kopplad till en värmeväxlare som värmer upp en slinga med radiatorer och fläktelement och på den slingan sitter en separat cirukilations pump. Återkommer med en ritning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om det här ?

Vad är vinsten med att dra dubbelslangsystem i stället för att låta allting sitta på en loop ? Förrutom att sista radiatorn får kallare vatten än den första. Pga. platsbrist gör jag ogärna en lösning med massor av skrymmande t stycken .



Senast ändrad av edvin333 | 15 februari 2011 | 00:30

post-26559-1394236613,9489_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara fördelar - som att du kan reglera värmen individuellt på varje passivt element. Eller låta dina fläktradiatorer ensamma blåsa luft för att värma luftmassan i båten snabbast möjligt. Osv...

Nackdel är att man får dra en ledning till... men om du ringer den leverantör jag tipsade om högre upp i denna tråd så kan han svara på ALLA sådana här frågor upplever jag... mycket duktig kille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...