Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jippe

Hur stor motor kan jag har?

Rekommendera Poster

Hej alla,

Det är såhär att jag har köpt en Finnark 490 och hittar ingen alls information om denna båt. Har ägt den i 2år nu men skulle vilja ha en nyare motor. Idag sitter det en 50HK på den som är 2-taktare.

Hur får jag reda på hur mycket tyngd jag kan ha där bak så att säga? Om jag köper ny motor kanske jag bara kan ha max 30hk då den väger så pass mycket?

Tacksam för all hjälp! Kolla bild på båten.

//Mvh Jippe

post-10005243-1394236604,2684_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger din båt idag och vad väger din nuvarande motor? Det säljs numera fortfarande moderna 2-taktare som är lika bensinsnåla som 4-taktare. Dessa är direktinsprutade istället för förgasare. Evinrude E-Tec kallas den ena och sen har även Mercury motsvarande 2-taktare. Små lätta och mycket effektiva.

När du vet vad din nuvarande motor väger är det lätt att bara jämföra så du hittar en annan 50-60 hästare som du kan ersätta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, lite svårt och väga motorn! Kan ju inte direkt lägga den på vågen på toan. :)

Har idag en Evinrude 50hk -80tal. Vet inte alls vad den väger då jag aldrig haft den av. Båten väger ca: 500kg.(utan motor). Så har absolut ingen aning.

:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan inte tänka mig att en modern direktinsprutad 2-taktare skulle väga mer idag så köper du en motsvarande 50 hästare av tex Evinrude E-tec eller Mercury 2-taktare så löser det sig. Fråga återförsäljaren om han kan uppskatta vikten på din nuvarande innan du köper men troligen inga problem.



Senast ändrad av Rolle85 | 26 januari 2011 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner en som har en likadan båt och på den satt det en skuren motor på 75hp 2T behöver knappast säga var det var för sort som hade skurit.... :-)

Han har idag en 50hp 4T och jag kan tänka mig hur den båten uppför sig med 75Hp där bak och jag skulle inte vilja åka med om det går lite sjö. Men båten håller för det!! fast båten är byggd för kort rigg och du kanske får höja aktern lite för en nyare båtmotor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är oftast en myt att direktinsprutade tvåtaktare är lätta. En 50 hästars Evinrude E-TEC väger lika mycket som en 50 hästars 4-taktad Yamaha, 110 kg. Den gamle förgasarmotorn du har är dock betydligt lättare, runt 90 kg. Mercurys minsta DI tvåtaktare är på 75 hk o lätt är den knappast med sina 170 kg, tror t o m det är så illa att den är tyngst i sin effektklass inkl alla 4-taktare.

Tror inte de extra 20 kg från en modernare motor skulle innebära nåt större problem för den båten. Däremot om det stämmer att du har kort rigg, dvs 15 tums akterspegel, då får du svårt att hitta en modern motor o den enda vettiga lösningen är nog att bygga om akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm där ser man. Är det bränsleinsprutningen som väger så mycket?

Min 60hk 2-takt med förgasarmotor väger 110kg enligt manual. Verkar rätt neutralt med dagens motorer.



Senast ändrad av Rolle85 | 28 januari 2011 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det strävan att göra dom tystare o snålare som gör dom tyngre o det började inte med DI-tekniken. Den första A versionen av Yamahas förgasarmatade 2-taktade 150 hästare väger 178 kg, Den sista kallad F som oxå är förgasarmatad väger 192 kg. När motorn sedan fick direktinsprutning o kallades HPDI hoppade vikten upp till 216 kg. Dessa tre motorer delar i princip samma 2,6 liters V6 motorblock. Den fyrtaktade Yamaha F150 väger samma som HPDI-varianten, 216 kg.  Ska man ha en lätt motor ska man alltså satsa på en gammal förgasarmatad 2-taktare men tyvärr får man törst, buller o rök på köpet. Vill man bli av med det blir motorn tyngre oavsett om man väljer 2T DI eller 4T.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor du har nu väger runt 85kg, en fyrtaktare 40-60hk väger mellan 90 och 110kg.

Även om du väljer den tyngsta så tror jag inte att det blir några som helst problem.

Skulle båten ändå kännas baktung kan man alltid fördela vikten lite.

Flytta fram ex.vis batteri,tank eller dragg.

Rekommenderar dig absolut att skaffa en 4-takt, tyst, snål,miljövänlig och råstark. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta blev ett betydligt större projekt än vad jag väntat mig.

Blir jag tvungen till höja eller förstärka akterspeglen för en nyare 50HK 4-taktare? Nån som har en bra länk på hur man göra detta isåfall?

Har varit iväg och kollat lite på Honda,Suzuki och även Yamahas 4-taktare mellan 30-50HK. En grej jag är jävligt nervös över det är om kort/lång rigg.

Han jag köpte båten av sa att de satt en äldre Johnsson 30HK på med lång rigg innan men han bytte till den jag har idag (Evinrude 50HK kort rigg) och sa det känndes bättre. Hur ska jag kunna lita på detta? Finns där nånting jag kan göra för kunna mäta om jag ska ha kort/lång rigg på min båt?

 

Många frågor och hoppas nån har lust och skriva ner lite svar om hur jag ska gå till väga.

 

//Mvh Jippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät på din motor vilket mått du har mellan motorfästet och antikavitationsplattan, se bild.

Har du ca 51 cm (20tum) är det lång rigg på motorn har du ca 38cm (15tum) är det kort.

Om du fäller ner motorn så skall Antikav. plattan vara i linje med eller något över kölen.

Alltså båtens lägsta punkt.

Troligtvis skall du ha kort rigg på båten och det är aldrig lyckat med långriggad motor på en sådan båt.

Antingen får du leta efter en kortriggad motor eller helt enkelt bygga om akterspegeln  genom att höja den 5 tum.

Inte ett jättejobb finns en del trådar här på MG som behandlar det.

I princip kan du ta en kraftig rostfri plåt som bockas till så den passar över båtens motorfäste och bultas oredntligt med genomgående bult som tätas med sikaflex för att förhindra vattenläckage.

Kontrollera att du inte har en fuktskada i akterspegeln inna du gör en sådan här operation.

Oftast sitter en inplastad Plywoodskiva i aktern som kan vara rötskadad då får den bytas först.    

post-30056-1394236605,5762_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack ska du ha! :)

Ska ner och mäta!

//mvh Jippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jippe

 

På min Finnark, likadan som dín, sitter det en 4-t 50 hk årsmodell 99,

Och där har man höjt fästet för att motorn inte skall ligga
ALLT för nära vattenytan.

Hör av dig om du behöver hjälp med bilder, för att se hur det ser ut
ifall det blir en 4 taktare.

//Iggy

cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt väger inte 500kg (utan motor) skulle tro hälften ca 250 kg, om slänger på en större 4-takt blir

sjöegenskaperna inte roliga, varför inte behålla den du har så länge den funkar, om inte

köp en tohatsu -2takt med insprutning väger inte så mycket och har riktigt bra grejer till

vettiga priser.

mvh



Senast ändrad av nimbus230 | 04 februari 2011 | 14:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

250 kg? Jasså, har hört den väger 500kg med motor.

Vill ej ha denna motor jag har idag då jag vill ha en mer tillitelse till nyare motor.

 

Mvh

Jippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...