Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nisse-pelle

Trådlösa högtalare ombord

Rekommendera Poster

Ja, nu sitter man här i båten och skall börja vår-arbetet. Jag upptäcker efter några år i båten att jag saknar en fast monterad stereo/radio. Väder och vind får jag via dator och vhf. Kanske är det skönast att vara utan en stereo på sjön, men ibland kanske det kan vara bra att ha.

När man börjar att titta sig runt i båten fattar jag inte hur i h...e man skall dra alla ledningar till högtalare i ruff och doughouse. Var jag än letar så tar det stopp någonstans.

Då tänkte jag, TRÅDLÖSA högtalare finns ju hemma till 220 volt, någon som vet om det finns till båtens 12 volt system?  Ström till högtalarna är ju ganska lätt att hitta ombord.Ge mig tips om någon vet. 

Idag är det solsken !  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla ifall det finns någon firma som kan installera en stereo snyggt och diskret åt dig, det blir bättre på alla sätt, kostar några kronor men det är det värt!

Bra att du ser dina begränsningar och låter bli, det är många som borde lära av dig wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om det finns till 220V kan du väl bara köpa en converter/transformator och omvandla 12V till 220V. Därefter kan du köpa vilket musiksystem som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara få påminna om högtalares förhållandevis stora energibehov, de pumpar ju luft i sina membran för att låta mycket&bra.

Redan mobiltelefoner med sin inbyggda energikälla (laddbara batterier) har misstänkliggjorts pga strålningsrisk etc, men de sänder (visserligen nära hjärnan, jo jag vet, men ändå) bara ut energi (av batterispar-skäl) som den mottagande basstationen endast nätt o jämt kan uppfatta, och sen förstärka mha av sin egna nätanslutna energikälla.

Hela idén att trådlöst sända energi via elektromagnetisk strålning av ynke-skälet att sladddragningen är besvärligt gränsar - enligt min mening - klart till idioti. Varför ens riskera el-allergi - om det nu existerar - för nåt så löjligt banalt skäl? För det är enorma energiförluster förknippade med trådlös överföring, även med smala riktantenner, så vitt jag begriper.

Hela flugan med trådlös energiöverföring påminner tyvärr starkt om tidigare misstag, då i fråga om röntgenstrålning, där varje skohandlare med självaktning hade en röntgenapparat för att - hej o hå - avgöra om tårna var för inklämda. Tillhör dessbättre historiens skräckkabinett, men nu lanseras alltså trådlös energiöverföring på samma aningslösa och myndighets-eftersläpande vis. 

Till dig som ev funderar på ett trådlöst högtalar-system, varför ens riskera nåt när hederliga sladdar ju fungerar omvittnat utmärkt hittills??
Här en diger sajt om eventuella magnetfälts-risker, men den slipper man ju dessbättre att läsa om man drar helt vanliga sladdar ...
http://www.bemi.se/

Hur krångligt kan det va att spika upp lite sladd - det är ju ett engångsjobb som sen består??

/ Thomas

Edit: länkfunktion



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 januari 2011 | 15:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... måste förtydliga mig lite angående trådlös energiöverföring. Det är stor skillnad styrkemässigt på signal-överföring (radio,tv, mobtelefon etc) och verklig energiöverföring till tex belysning. Det senare är något som tydligen verka komma, och där är strålningsnivåerna antagligen riktigt stora?

En högtalare med en egen energikälla, t.ex ett laddbart batteri, tar ju bara emot en svag signal
(den är ju för all del inte riktigt sladdlös, behöver ju laddning).

Retade nog alltså upp mig i onödan på just sladdlösa högtalare, tänkte mig genuin energiöverföring trådlöst. (Men kan ändå tycka att hederlig sladdragning och blybatteri-försörjning verkar klart enklare och mer praktiskt, samt har minimalt med strålning för den delen.)

Skadar nog inte att vara litestrål-skeptisk och undvika klart onödiga sändare, för el-allergi tycks ju vara en realitet vad det verkar.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trådlåst via blåtand kanske? så kan du streama från både din mobil och Ipad!

 

Creative D100 599sek går på ström alt batteri.

Creative D200 999sek på ström och lite mera tryck.

Creative ZiiSound 2999sek så får du klogomål från dina båt grannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt problemet med en vanlig 12-volts bilstereo.Vare sig du har plåt, trä eller glasfiber kan det väl knappast vara något problem att dra kabel och borra hål genon skotten.

Med eller utan konverter bör du i alla fall inte välja  högtalarutrustning för hembruk, eftersom  en bil-stereo som har högtalarelement som behandlats för att klara den betydligt fuktigare miljön i en bil. (sedan finns det ju iofs. speciell båtstereo, men frågan är om det är värt de extra slantana)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...