Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Comfort4

val av båt

Rekommendera Poster

Hej på er

Jag skulle vilja ha lite tips på sgelbåtar runt 35 fot,Skriv gärna lite om hur de är och kvaliten på dem.hur de seglar osv.priset bör inte ligga över 1,5miljoner nytt som begagnat är av intresse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall du använda båten till?

Skall du kappsegla eller cruisingsegla?

Fundera över dina behov så kommer du hitta något som passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavarian är mycket båt för pengen måste man säga.

Vågar man köpa ny båt? Kan tänka mig att Nordés köp av kvalitetsbåt stämmer några till eftertanke. Är det risk att ruinera sig på köp av ny båt är det kanske säkrare köpa en begagnad besiktigad båt där felen kommer fram och kan tas i beräkningen vid prutningen och att kalkylera fram kostnad för åtgärd. Fixar man småfelen själv och får hjälp med svårare fel har man chans att göra ett säkrare köp ur hushållsekonomisk synvinkel.

Den nya båten har ett värde som snabbt kan sjunka. Som i Nordéfallet är den istort sett bara en pengaförstörare. Flera miljoner kostar köpet om inte Nordé får rätt i Hovrätten.

Tills målet är avgjort lägger det lite hämsko på båtköp i Sverige. Kanske säkrare att köpa i nåt annat land? Eller beg. båt som gått ett par år där reklamationerna är avklarade och besiktningsresultaten på bordet som underlag för ett rättvist bud.

Att köpa nytt kan t.v. vara att köpa grisen i säcken. Konsumenträtten är för svag för dyrare varor. Den är avpassad för kläder, skor och elektronik. Rättsskyddet i försäkringen klarar inte av kostnaderna för en tvist.

Jag skulle avvakta dom i Nordéköpet och kolla in begagnat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det beror ju väldigt mycket på smak, var och hur du ska segla.

Om jag letade båt med dom förutsättningarna hade den här stått överst på listan, tror jag: X-35 eller: HP1030



Senast ändrad av JonasP | 04 februari 2011 | 03:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Planerna på ny båt tar mer fart , X båten var  fin , jag har några kandidater  som verkar passa oss , skriv gärna lite åsikter om dem. Linjett 33 .Vissa X modeller, Comfortina 35 .scanner 361.         Maxi 1100.  Dessa kandidater verkar trevliga allihop,

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska väl först berätta att jag har en Scanmar 33 till salu (finns annons här och på blocket).

Om oss, som du skriver, är en familj så får jag säga att Scanmar är en mycket bra familjeseglare lätt och bekväm att segla både i farleder och långt ut på Skagerrak / Kattegatt.

Lystal 1.13 talar väl om att det inte är en snabbseglare men hon går att skrämma upp i drygt 9 knop vid god slör, 2m aktersjö för surf och hemlängtan. Gott om plats i salong och hytter med en bra byssa för matlagning och disk. Lik Comfortina, Scanner och Contrast.

Jag seglar henne själv enkelt både i gott och sämre väder då allt utan andra revet är neddraget till sittbrunnen.

Drömbåten för mig när hon är såld är nån X-Yacht, nya Maxi 1100 eller varför inte en rejält stor Hanse (trots att det är emot mina löjliga principer om massproduktion).

Kika här på Mg under marinbörsen

eller här: http://www.blocket.se/goteborg/Scanmar_33__1982_nr_96_32139779.htm?ca=15&w=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska brett spann på båtar, så återigen; om du berättar lite om vad och hur du kommer använda båten så kommer du få fler och bättre tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns inte som spannet är så brett nu . Kanske X modellerna är lite utanför ramen ,men annars tycker jag nog att båtarna har drag av varandra. Scanner  är en nyare båt med lys över 1,20  som är välbyggd och känns gedigen . Samma gäller Comfortina 35 . Även Linjetten verkar trevlig men lite mindre kan kanske tänka mig  något annat svenskbygge också, Scanmar 33 som någon föreslog känns inte något aktuell ,ungefär det jag seglat de senaste 10 åren.Seglar längs väst kusten , lite i Danmark o Norge tänker på sikt utöka seglandet k, kanske Sverige runt  tyskland osv.

Så båten bör segla ok samt vara bekväm att bo i. samtidigt  lätthanterlig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Linjett 35 - fina utrymmen, kvalitets-bygge och bra seglare. Finns exemplar som långseglar också. På blocket just nu http://www.blocket.se/stockholm/Linjett_35_32119505.htm?ca=10&w=3&last=1

Linjett 35 gjordes under ett antal år så det finn nyare fräscha. Tror de byggdes till 2005 ca.

Nya Linjett 34 är en kanonbåt med 1,24 i Lys och fina utrymmen. Tyvärr tar det ett par år i kön innan man kan få en och den hamnar lite utanför ditt ekonomiska utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Lika bra att säga med en gång att jag talar i egen sak. Jag säljer en Mamba 36 som är en mycket trevlig och lättseglad havskappseglare. Googla på den så hittar du en del. Den har två ganska rymliga akterkabiner och en rymlig förpik. U-soffa som man även kan sova i.

När jag letade båt ville jag ha en som var lättseglad ensam = Självslående fock, Försegel på rulle, inga akterstag om man inte vill, snabbrev. Att den dessutom har en bra autopilot och navigator gör den ännu bättre. Jag ville även att den skulle vara hyfstat snabb och rolig att segla inte bara bra att bo i som en del av de nyare båtarna är. Mamban uppfyller alla de kriterierna och är dessutom snygg. Jag skulle inte tacka nej till en Linjett 40 eller en Arcona 400 men det är en annan prisklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, om jag skulle ta och röra om i grytan lite då, genom att föreslå dig att vidga vyerna.

Fundera över alternativet att bryta mönstret och dels 1. titta på annan typ av båt och 2. titta utanför Sverige, där de flesta finns.

Efter över ett års intensivt researcharbete bl.a. med ett antal billiga Englandsresor med Ryanair, för att ta reda på om jag var helt ute och cyklade eller ej (vilket jag dock ganska snart kom på att jag inte var), så köpte jag slutligen min båt i Forida och seglade hem den till Sverige förra sommaren. Det finns mängder av liknande båtar i t.ex. England och väljer man rätt modell så är det bara att segla hem den utan att tänka på CE-märkning, moms eller annat onödigt.

Det jag tänker på är att köpa en begagnad katamaran.

Om du vill kan du läsa mitt inlägg i frågan i Kryssarklubbens tidning På Kryss: http://www.pakryss.se/flerskrovsfordelar/ 

Tips på en intressant båt att titta på skulle kunna vara: http://uk.yachtworld.com/boats/1992/Prout-Event-2300018/Netherlands 

Problemet än så länge, är ju att svenskar i gemen är ganska konservativa (liksom jag själv innan jag fick upp ögonen) när det gäller båtval, varför det inte finns så många begagnade till salu. I England finns det mängder.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...