Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ciaraud

Nu är det dags för VÅRTECKEN 2011!!

Rekommendera Poster

Fyra meter isbrytare säkert förtöjd i väntan på nya uppdrag! Kunderna bestod av ett gäng svanar som passade på att utnyttja vår nybrutna ränna. Det går fort med isen härnere i söder nu. Sundet var inte ens farbart igår o idag var det bara ett tjugotal meter is vid kanterna.

post-26269-1394236652,1125_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tranorna kom för några dagar sedan.

MC:n är körd för första gången.

Bencyklat till båten. Vårvind blåste mot i 11 m/s.

Gick lättare hemåt. Pedalkraft liten uppslagen wellpappkartong skotad för slör.

Benen som spagetti och endorfinerna känns nästan.

Kunde konstatera att motorn är tät. Hade läckt ut nästan all kylvätska under vintern och misstänkte cirkulationspumpen. Efter koll av den och återmontering, dragit åt alla slangklämmor kyllimpan så är det tätt. Var rädd att den frusit under kalla vintern och orolig för sommaren, motorbyte och jobb och kan pusta ut. Härligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag nyfiken,var själv Deponerad där 71-72 ;) Finns det ingen aktivitet kvar på Märsgarn ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått är även bergrummet tomt numera. Resticted area säger sjökortet om sundet mellan Märsgarn och Vitsgarn men jag fick en bild härom året från Sveriges Pearl Habour. Sjövärnskåren höll väl till på Fejan tidigare men är iaf på Märsgarn nu.

Annat var det -76 när attackdykarna hade sin utbildning där liksom maskeringen och sjömål. Berga och Muskö är väl också tömda på flottans personal. Muskö har varvet kvar och på Berga håller Kustartilleriet till

 

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Horsfjärdskatastrofen 

 



Senast ändrad av 666D3 | 24 mars 2011 | 17:42

post-10011607-1394236655,9842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isen ligger fortfarande i viken. Pumpen är borttagen men den har ersatts av två roddbåtar med snurror. Sjösättningen har påbörjats med 3 större styrpulpetare i vattnet. Med lite tur firas påsk på sjön. smiley

 

 

 

Förra året blev det drygt 1000 distanser trots att båten kom i sjön i slutet av maj. Misstänker att det blir mer i år.  



Senast ändrad av 666D3 | 26 mars 2011 | 13:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forgus31 skrev bla ... Bencyklat till båten. Vårvind blåste mot i 11 m/s.
Gick lättare hemåt. Pedalkraft liten uppslagen wellpappkartong skotad för slör.
Benen som spagetti och endorfinerna känns nästan.


Ha ha, cykling och segling har nog sina likheter. :)
Skillnaden mellan med- eller motvind verkar faktiskt rejält stor i bägge fallen. Kalkulerar därför numera - bara som en sorts grov tumregel - med en faktor tre både vid segling och cykling, alltså ungefär tre gånger så tröttsamt/tidskrävande att ta sig mot vinden som att bara flyta med??
Har t.o.m. gått så långt som att litegrann planera cykelturerna efter vind-väderprognosen, tex att en blåsig motvinds-dag här i blåshålet göteborg försöka använda en - iofs oftast något längre - cykelrutt som går i mer tät vinddämpande skogsmiljö. Detta framför att bara växla ner till ettan och bita i det sura äpplet -  kämpa på/glo i evighet på den avlägsna horisonten.
Blir nog lite mer upplevelse/distraktion på vägen, kort sagt en trevligare cykeltur på det sättet?


Tillbaks till ämnet, vårtecken:
Alla uppåtvända anleten som smått fånigt leende och småfrysande ändå tycks dyrka solens återkomst.
Är ju sån själv, det är helt enkelt gött att gona sig i tidiga vårsolen, på nåt märkligt vänster? :-) 

/ Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under löven ligger dom på lut

och vill uuuuuuuuuut!!laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va f-n!!

Det är några patetiska små gröna blad som väl ska vidhänga någons sorts blomma inom en snar framtid jag försökte få till en bild på. Såg dom på promenade från varvet i dag.

Ni får väl använda er fantasi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Det enda vårtecken jag sett hitills är solen. I natt hade vi  -4 och under dagen har det varit 3 med isande vindar. Just nu är det -2,5. I Nösund, där jag skall hämta min båt någon gång framöver, är fjärden täckt med små isflak. Något vårblomster har jag inte sett en tillstymmelse till och då bor jag ändå i Göteborg. Men å andra sidan så kan det ju vara kyligt till framåt påsk, så man skall kanske inte klaga allt för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tre nya vårtecken är följande..

Motorcyklisterna har vaknat på allvar.. möter dem hela tiden nu.

Var på Oknö (tror jag det heter) utanför Mönsterås i fredags. Där var det öppet vatten, men is längre in mot samhället.

Gräset är torrt och båtägarna i Linköping hade tur.
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5586018&date=&menuids=

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vilket glatt humör jag har fått nu på morgonen.. :-)

Nästan varenda sjö som jag åkt förbi på väg ner genom östergötland och småland har varit helt eller delvis isfri.
Nu är det snart sjösättningsdax! cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vilket glatt humör jag har fått nu på morgonen.. :-)

Nästan varenda sjö som jag åkt förbi på väg ner genom östergötland och småland har varit helt eller delvis isfri.
Nu är det snart sjösättningsdax! cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fågelskådarna börjar åter flockas på Degernässlätten, ett säkert vårtecken.

I hamnen är edt isfritt men längre ut fortfarande besvärligt med packis men det går i alla fall åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett säkert vårtecken kom häromdagen då kajen vid Munkbron i Gamla Stan var full av solande ungdomar med ölkassar. Första gången sedan i höstas.

Stormen idag lär riva upp en hel del av den kvarvarande isen. Hoppas inte för många båtar välter och skadas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Uppsala är isen nu helt svart och långt ute kan man se att det ligger måsar/tärnor och guppar i vattnet. Nu åker vi förbi sjön varje dag både före och efter jobbet och isspanar. Med den här blåsten finns det hopp om att den ska gå inom några dagar. TJOHOOOO!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kom upp till fjällen ikväll. Solen gick ner 19:45. Det är vår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt vårtecken är att båten är sjösatt för en vecka sedan, första seglingen blir i helgen.

post-10012108-1394236671,3347_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Båten i sjön......det är vår de!

 

//Jonas

 

bavaria40.dinstudio.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...