Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thomas-1

Seglares värsta beteenden

Rekommendera Poster

Det har hänt lite för många gånger att jag har fått gå barbord vid möte i sund för att motorgående segelbåt har valt att lägga sig så att möte på rätt sida inte kan ske. Motorbåtsförare är bättre där enl min åsikt men de har istället allt för ofta dålig koll på sina egna vågor. Ibland undrar man om de ens tänker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart att man skall envisas med att hålla till på fel sida av trånga farleder samt att i samma trånga farleder 2-3 som skall börja köra om varandra vilket inte är klart förens på ca 1 nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det läget, om jag inte kan väja längre styrbord, stoppar jag helt enkelt upp farten. Hittills har ingen motorseglare med berått mod kört rakt in i mig som ligger still, utan istället i sista stund fått kasta sig styrbord.

Inte f-n börjar jag flaxa runt hela havet för att någon inte orkar hålla sin sida. Men det beror ju på vad jag framför för tillfället. Med 30 knop motorbåt har man ju större möjligheter att ha överseende än med -5 knop bogsbåtsekipage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har gjorts någon undersöknig som säger att 70 procent av alla bilister anser att de kör bättre än de flesta, När det gäller båtfolk gissar jag att motsvarande siffra är 95 %.

Men ska man var ärlig så tror jag nog motorbåtsförare i allmänhet riskerar att ställa till mer förtret för andra än seglare genom att vi drar svall.

Men så här års är det strörsta problemet  gubbar på långfärdsskillor som inte fattar att på sjön gäller att upphinnande väjer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid midsommar förra säsongen, en av dom mest trafikerade dagarna så kommer det en sunkig jä-la katamaran seglandes mot vaxholm (95% åker åt andra hållet) och tar upp hela Stegesund. Alla båtar fick stanna upp och det var nära att det blev en riktigt obehagli situation. Bäst dcok var att idioten fick sig ett antal rejäla skopor skäll från såväl seglare som motorbåtsförare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vad har det för betydelse för saken att katamaranen var sunkig? Och att den var jävla? Förmodligen inte bredare än många motorbåtar jag har sett plöja genom där. Det går att mötas två 4 metersbåtar där.

Däremot vet jag naturligtvis inte vad katamaranen gjorde. Kan ha funnits fog för utskällning.

Min uppfattning är att många av dem som skäller i en sån situation gör det pga rädsla och okunskap hur man löser den situationen som uppstått plötsligt.Kanske för lite erfarenhet samt förbannade att de fick sina planer störda. Det där sista måste man tåla, samma i biltrafiken.

Flera andra har belyst det där med nedsatt manöverförmåga för segel i trånga passage. Ett problem är att om det nu är trångt, säg 25 meter, och det slingrar sig, så kan jag ha mina segel uppe och starta motorn. Men då blir det ett hallå att jag skall väja som en motorbåt. Fast jag kan ju inte det, trots att motorn är igång. Men vinden framifrån och slingrande led, kan bommen slå våldsamt sida till sida om jag inte hårdskotar. Å äre skotat så kan båten skjuta fart det minsta man avviker från att ha vinden rätt i nosen och sticker åt fell håll. Att ta ned seglen långt före passagen är heller inte lätt hur som helst.

 

Men tänk om det i den situation står en eller två motorbåtar eller seglare för den delen som förstår detta, vänta ½ minut så är hela saken över. Just detta har jag varit med om i just Stegesund på väg ut resp in mot Vaxholm. Inga knutna nävar. Har varit själv i motsatt situation också och jag höjde inte näven utan vinkade att jag förstod situationen och tog det lugnt. Men jag har också varit med om att jag fick lov att snabb ta ner seglen och gira undan för motor för stora enorma motorbåtar helt enkelt prejade undan allt i deras väg. Med segelbåt har man mindre marginal mot stenarna utanför prickarna! Det kan t.om. hända att svallet kastar upp en mot undervattensstenen där.

Är man sedan ensam ombord är det inte det lättaste att fixa allt det där. Det finns ett visst fog att man alltså ibland har kvar seglen och stöttar med motorn för att snabbt passera genom ett trång ställe, då menar jag trångt. Men amtidigt med sådan vind att jag behöver egentligen bara gå lite högre i vind, därför stöttat med motorn.

 

Hur många av motorbåtsfolket som läser detta förstod det här? Att jag kan gå högre i vind, vad betyder det? Något som jag gissar endast de som seglat men kör motorbåt förstår.

Jag har skrivit om det tidigare, det skulle behövas ett sätt att meddela andra att jag stöttar med motorn för tillfället en kort stund JUST för att underlätta för alla. Att hissa en kon, glöm det.

Vem kommer på ett smart sätt att meddela detta. Glöm tutor, ingen gillar dem och misstolkas för att här kommer jag. Jag menar,även ni som har förarexamen, kommer ni ihåg vad .. två korta betyder om jag tutar?

Slutligen så tror jag att mycket av detta är storstadsproblem där hänsynslösheten florerar i många andra sammanhang också. Egot råder. Skall sedan halva Stockholm ut genom Stegesund och först hunnit reta upp sig på Vaxholm så klart det blir situationer. Då blir det oftast djungelns lag som råder. Ve den båt, katamaran eller ej, som bokstavligt talat är kärring mot strömen då.

Åh visst ja, om det finns något jag retar mig på? Jo när en typ 50 fotare segelbåt kärar mig på 2 meters håll och luffar och tar all min vind. De väjer ju på rätt sida och stoppar upp mig. Finns det plats så gå om i lä i såfall eller håll långt ut. Om inget av det kan göras så släpp skoten, fast då rammar de väl mins mast så nära som de håller. Men när jag tänker efter, gör inget av det ni som brukar jävlas på det viset. Ni har ju inte förstånd och kunskap. Bättre jag blir arg och skriver av min ilska på en marin sajt. De få  gånger detta har hänt har det varit unga grabbar ombord, med förmodligen noll koll, lånat båten av farsan. Skall impa på dumma blondinerna på fördäck solandes .

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från en yrkessjöfarare (inte jag, kommer ej ihåg hans postion).

Innan GPS tiden höll man sej betydligt bättre till styrbordsidan av farleden. Nu åker båtar oftast i mitten eller lite hur som helst. Förmodligen följer många farledslinjen på plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som seglar än del men äger motorbåt tycker det är väldigt spännande att läsa från båda sidor.  Det blir lättare att inse hur seglarna tar sej fram i trånga farleder om man kan allt med att lova, falla, kryssvinklar osv. Det hade ju varit en väldigt god idé om alla någon gång testade på den båttyp man inte kör i vanliga fall för att inse skillnaden mellan framfarter, väjningsregler och maövreringsförmåga.

När man seglar är det oehört tråkigt med motorbåtar som sick-sackar mellan alla seglare och gör vågor från olika håll så man ligger och guppar åt alla håll och mister all fart, har man tur kan man ju surfa lite på vågorna utan att behöva släppa vinden men de gångerna är lätträknade.

Halvplanande båtar eller båtar som kan plana men som har förare som gillar att spendera alla sina pengar på soppa och dessutom göra svall i hela skärgården och förstöra båtar vid bryggor osv. Detta drabbar ju både segel- och motorbåtar och man börjar undra om de hittat sina båtar i flingpaketet...

När man kör motorbåt tycker jag att det är jobbigt med många segelbåtar på rad som man ska ta sej förbi lite snällt, jag brukar sakta ner för att undvika svall men ibland tappar man gnistan när det ligger en hel farled som man ska glida förbi och sick-sacka. Sen segelbåtar som går med både segel och motor men som stänger av motorn så fort det kommer en motorbåt bara för att slippa vara väjningsskyldig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommer ni ihåg vad .. två korta betyder om jag tutar?

 

Skulle kunnat googlat men...chansar=jag girar babord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer med vad jag kommer ihåg. :-)

Fem tut eller flera betyder jag är osäker på din avsikt vilket är bokens diplomatspråk för vad i helvete håller du på med blindstyre!.
(Har faktiskt hört den signalen från stor båt i leden från Landsort upp mot Södertälje. Nej, inte på mig, jag stod på land och såg inte vad som hände. :-)



Senast ändrad av Anders_St | 25 januari 2011 | 16:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde förtydligat mig lite: 90% av de segelbåtar som jag mött har haft sina segel nere och gått för motor.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer! Genom Stegesund har jag mött ett hittehjon som kryssade! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, just bra signalering i ett tidigt stadium kan nog många gånger ta loven av irritations-moment. Vet man varför en båt gör en manöver tillräckligt tidigt, så blir man knappast överraskad eller ens förbannad. Men problemet är ju förstås att situationerna växlar snabbt och att signaler typ hissade koner tar tid att få till. (Och sen ändå knappast blir begripna.)

För fritidsbåtar är nog det effektivaste att visa sig - ansikte mot ansikte - och signalera med händerna?
Klart otrevligt t.ex. med snabba kollisionskurs-motorbåtar där ingen syns till, man börjar ju undra om den kanske går för autopilot eller om föraren kanske just fått en stroke eller nåt. Borde kanske finnas fler tecken än det vanliga hejhej?
Tänker mig exempelvis en rullande handleds-rörelse för okej, kör på du. Vi accepterar svallet utan gnäll.
Motsats då kanske en vågrät handflate-rörelse upp/ner, betydande vi käkar just uppbullad middag, kan du vänligen försöka minimera ditt svall. Såna saker.

De stora fartygen använder vhf för att komma överens vid tex oregelmässiga möten, saker som - kan vi mötas gröntgrönt? - hörs där. Går an för dem, men knappast i fritidsbåtar med snabbare förlopp.
Här runt göteborg signalerar man ofta sin avsikt i mötessituationer genom att gira lite överdrivet, invänta svars-motgir (betyder jag har sett o accepterat hur mötet skall gå till), sen girar man sakta tillbaka och kan mötas rätt nära utan problem. (Segelbåtar men även motorbåtar gör så, vad jag begripit.)
Vet inte om detta är nån sorts lokal kutym, tycker mig ha sett att danska o tyska båtar inte riktigt är med på galoppen alla gånger?? Men det funkar bra att ha hela båten som pekare, särskilt ifall man ser att kontrahenten faktiskt tittar på en (inte bara råkar gira pga gloende på gps, eller liknande).
Vad tror ni, är detta en utbredd kutym fritidsbåtar emellan eller bara lokalt?


Ögonkontakt och gester det väl effektivaste sättet dagtid att snabbt begripa varandras avsikter, så att irriterande överraskningar/rentav olyckor undviks !?
Har funderat på nattkommunikation via laserprojicerad rullande text på seglet - finns ju t.ex. väckarklockor med takprojektion. Ha ha, håll med om att det hade varit coolt med ett Thank you for your cooperation in this manouver i rullande röd text på seglet ... :)
/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man kan irritera sig på sin motpart vare sig det är segelbåtar eller motorbåtar är som vissa varit inne på fullt naturligt och jag är en som irriterar mig både en och två gånger per sommar dock så skulle jag vilja ta fram en kategori till, utöver motorbåtar och segelbåtar:

 

De som inte bryr sig! Det spelar ingen roll om de sitter vid en rorkult med massa lakan över sig eller bakom ratten vid en allt för bränsleslukande farkost. Är det lakan över huvudet så är de som barnvagnsförare. De bara går på och skiter i vilket. Framför de en motorbåt kan man ge sig på att de ligger och slickar fartbegränsningen och drar upp elaka svall eller kör för fort, för nära.

 

Det är vid dessa tillfällen man skulle vilja ha en haubits på fördäck.

 

//gockemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har också upplevt samma sak gällande ''högertrafik'' i farled mm.

Så fort segelbåtsägaren sadlar om till motorbåt så glömmer dom bort att det är högerfrafik som gäller . kan inte fatta att det kan vara så svårt att hålla till höger i en farled med en motoriserad segelbåt !  Att det sen är en måste ett köra om en annan segelbåt som går för motor är tydligen en regel man måste tillämpa :-) ... 

Kul ämne måste jag säga :-)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gånger jag blivit mest upprörd har det faktiskt varit en segelbåt inblandad.

Alla gånger har de haft segel uppe och trott(antar jag) att Jag seglar så alla ska väja för mig.

Väjningsreglerna glömde de´ hemma antar jag.

3 gånger har jag faktiskt fåt väja (feg kanske) för att undvika kollision.


En gång båten som går till Huvudskär.

Seglade förbi Dalarö söderut där han skulle in.

Jag var enda båten som var där (seglade på halvind),då började fanstyget TUTA.

Vi hade sett varandra ganska länge och han hade bara kunat slå av lite i god tid så hade allt löst sig och jag hade varit ur vägen  MEN...

Jag hade min mor med på båten så jag la mig där .no



Senast ändrad av sunerotting | 25 januari 2011 | 18:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman,

Jag håller med dig om att man ofta har lite för bråttom och inte väntar in så att en båt med mindre manövreringsförmåga kan få gå fri i en trång passage. Men faktum är att just i Stegesund så är det ofta kö in och då kan det vara svårt att ligga still och vänta. Jag kan dessutom tycka att det visar gott sjömansskap att om man vet att man inte kan manövrera på lämpligt sätt så kanske man bör överväga att gå annan väg. Jag har svårt att se att man kan tillämpa vanliga regler i ett så trångt sund. Jag har själv varit nära att landa på stenarna när jag varit tvungen att hålla undan för båtar där. Sen tycker jag att det är konstigt att så många seglare tror att motorbåtsägare inte kan segla, Själv har jag haft 4 olika segelbåtar och ett antal motorbåtar. Jag tror att dom flesta vet både vad luffa är eller vad du menar med att gå högre i vind.

 

Mvh Jonas



Senast ändrad av jonke_66 | 25 januari 2011 | 22:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är just nu själv seglare, men har egen motor- och segelbåtsvana sedan barnsben.

Ett ofog seglare ganska ofta (eller i alla fall för ofta) ägnar sig åt är att inte hålla undan för nyttotrafik. Det verkar som om många tycker att nyttotrafiken är motorbåtar som ska väja för segelbåtar. I många fall är det nog också så att man inte uppmärksammar att en större båt (ett fartyg) närmar sig innan det är för sent att segla ur vägen och segla ur vägen tar tid. Alldeles för lång tid! Detta gäller förresten även för motorbåtar, men de är ofta något snabbare att ta sig ur vägen när de väl hört de fem signalerna.

Att vara tydlig i god tid är något som för många år sedan tillämpades av alla på sjön även i Stockholms skärgård. Precis som Thomas skriver visade man alltid tidigt sin avsikt genom att göra en kraftig gir (oftast åt SB då det råder högertrafik på sjön) för att visa sin avsikt och giren bekräftades av den mötande båten. Mycket praktisk, men bortglömt.

En annan sak som verkar vara bortglömd är att man ska korsa någons färdväg akter om och med god marginal. Även här visar man tydligt och i god tid sin avsikt genom att tidigt gira och lägga sig på en kur som med god marginal går akter om båten vars färdväg man korsar. Detta gäller kanske främst motorbåtar då det finns en massa andra regler för segelbåtar, båt i lovart väjer för båt i lä exempelvis. Man kan alltid vara tydlig även när man seglar. Det är ju inte kappsegling jämt.

Något som förvånar mig är att de flesta inte verkar ha semester när de är ute på sjön, de har minst lika brådis som de har på Essingeleden på väg till jobbet en regnig torsdagsmorgon i november. Tänk efter, hur många sekunder av ditt livet förlorar du genom att gira i god tid och tydligt visa din avsikt och hur många sekunder förlorar du på att hålla 50 m ifrån någon istället för fem meter?

Ser fram mot en lugn och skön båtsäsong med flera semestrande båtälskare.

Mackey  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående högertrafik på sjön så är min upplevelse att det inte spelar någon om det är en segelbåt eller en motorbåt.. Det finns lika många av varje kategori som inte vet vad höger regel är eller vad sjövett är. 

Gällande att ha bråttom på sjön så kan det ju vara så att det verkar som att man har bråttom i en motorbåt i jämförelse med en segelbåt.. Som ett exempel så går min båt allra bästi farter över 30 knop. Visst går det att köra saktare, men då slingrar sig båten å blir jobbig att köra.

Om alla hade haft sjövett och framfört sina farkoster på ett vettigt sätt, visat hänsyn - gäller ALLA så hade dessa diskussioner varit helt onödiga. 

Jag har en idé! 
OM ALLA SOM LÄSER DENNA TRÅD FÖRSÖKER ANVÄNDA SUNT FÖRNUFT OCH SJÖVETT, VISAR HÄNSYN TILL ANDRA KANSKE DET BLIR LITE BÄTTRE TILL SOMMAREN... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Richard (och alla andra), jag menade inte alls att det är fel att köra fort.
Det är jättekul! devil
Jag har en far som tävlat i båtracing i många år så jag tycker jag vet vad jag talar om, även om det är länge sedan han höll på med det nu.

Problemet jag är ute efter är inte att många kör fort utan att många verkar försöker vinna en sekund eller två genom att hålla en exakt rak kurs, även om detta innebär att man stryker straxt föröver en segelbåt (med en besättning som undrar om föraren sett dem) eller ett par meter tätt bredvid en liten öppen snurrbåt som därmed kränger kraftigt och ibland riskerar att kantra. Eller så måste man bara köra om, oavsett hur mycket båtar det är, oavsett hur trångt det är och oberoende av hur lite tid man förlorar på att inte köra om just då och just där i denna trånga passage med många båtar.

Stressade seglare finns det också gott om. Varför har man en segelbåt om man mest verkar använda den med motor. Passa på att ta ledigt på semestern! Bestäm inte vart du ska och när du ska vara framme. Gör såhär istället; När du tycker du seglat klart för dagen så lägg till på någon av det 30 000 öar som finns i Stockholms skärgård, de räcker åt alla och blir över. Om det finns någon pärla som du absolut måste besökas innan alla platser tar slut så segla dit nästa förmiddag istället, då finns det gott om platser lediga.

För att återknyta till trådens titel kanske det är så att jag tycker att seglarens värsta beteende är att han/hon är så stressad (på semestern ! ! dessutom) att han/hon inte lever efter naturens förutsättningar.

Ta det lugnt på semestern, men kör gärna snabba motorbåtar fort där det är lämpligt!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Förtydligande ang Stegesund-Vaxholm.

Jo grabbar å tjejer, de få gånger jag har seglat genom där har det inte varit rusningstid

Seglar för det mesta ut genom Södertälje från Mälaren där jag har hemmahamn. Det har hänt att jag kommit norrifrån och skall genom Hammarbyslussen. Är det då söndagkväll=rusning så seglar jag runt så jag slipper Stegesund. Å det händer att jag även då går för motor, tar ner seglen norr om passagen.

En helt annan sak. Vid ett tillfälle kom jag seglandes mot Stegesund, norrifrån. En segelbåt som precis kommit ut därefrån, gjorde en överhalning i svall och en av de 5 överförfriskade grabbarna badade. Innan de andra hann ens tänka, ännu mindre göra något åt saken har jag tagit ner seglen, glidit upp jämte grabben, fällt ner min badstege och fiskat upp honom. Startade motorn och gled upp långsides med segelbåten så badgästen kunde kliva över. Beslog seglen och fortsatte för motor, DÅ kom snutbåten ut från sundet.

(Känner du igen dig du som badade så skriv en rad här!)

Jag tror vi skulle kunna ha en egen tråd om alla incidenter som händer där. En intervju med sura stuga ägare just där skulle var också intressant.

Som jag ser av alla inlägg här är det kommunikationen som brister, man vet inte om andras avsikter. Men det finns en vilja att läsa mellan raderna att man önskar att det skall flyta bra.

Skall vi tumma på det att vi som skriver här försöker sprida den goda andan i sommar.

Hälsningar,

Kalman

PS

Den fina röda segelbåten finns inte kvar. Jag seglar Fingal. Om skepapren liknar bilden här bredvid så är det troligtvis jag.

 

(Edit stavfel)



Senast ändrad av Kalman | 26 januari 2011 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Ser att det är många seglare som anser att vara sig dom eller båten klarar svall. Det förklara ju varför seglen är uppe i bleke och tvärt om. Segelbåtar måste vara dåligt byggda eftersom dom inte klarar 30-40 cm vågor och besättningen bör nog gå en kurs att vara på sjön i lite mer än svag bris devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, snarare en kurs i att vara på sjön i lite mindre än god bris, i så fall.  ;)

I svag vind finns inget tryck i seglen som stabiliserar rullningarna , samtidigt börjar gärna segel/bom vifta hit o dit i rullningarna. Brukar försöka avhålla mig från segling sådana dagar, man kan ju tex puttra ut en bit och kasta ankar för att bada istället. Sådana dagar brukar ju också ni motorbåtare trivas och bli extra många.

Minst svallkänsligt är det då segelbåten lutar ganska kraftigt bort ifrån er passagesida, svallen märks knappt och det högt exponerade fribordet skyddar mot skvätt. Tänk bara på avståndet, bl.a. för att krysslag kan vara akut aktuellt, annars är det bara att fräsa på för normalstora fritids-motorbåtar - iaf vad mig anbelangar.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt flest motorbåtsägare än seglare som tagit upp problemen med svallvågor från motorbåtar i den här tråden. Du kanske har läst inlägg i andra forum eller trådar... smiley

666D3 som är motorbåtsägare skriver;
Det har hänt lite för många gånger att jag har fått gå barbord vid möte i sund för att motorgående segelbåt har valt att lägga sig så att möte på rätt sida inte kan ske. Motorbåtsförare är bättre där enl min åsikt men de har istället allt för ofta dålig koll på sina egna vågor. Ibland undrar man om de ens tänker.

Kalman som är seglare skriver;
Men jag har också varit med om att jag fick lov att snabb ta ner seglen och gira undan för motor för stora enorma motorbåtar helt enkelt prejade undan allt i deras väg. Med segelbåt har man mindre marginal mot stenarna utanför prickarna! Det kan t.om. hända att svallet kastar upp en mot undervattensstenen där.

Book-ohlsson som är motorbåtsägare skriver;
När man seglar är det oehört tråkigt med motorbåtar som sick-sackar mellan alla seglare och gör vågor från olika håll så man ligger och guppar åt alla håll och mister all fart, har man tur kan man ju surfa lite på vågorna utan att behöva släppa vinden men de gångerna är lätträknade.

gockemannen som är motorbåtsägare skriver;
Framför de en motorbåt kan man ge sig på att de ligger och slickar fartbegränsningen och drar upp elaka svall eller kör för fort, för nära. Det är vid dessa tillfällen man skulle vilja ha en haubits på fördäck.

Jag själv som just nu är segelbåtsägare skriver;
Problemet jag är ute efter är inte att många kör fort utan att många verkar försöker vinna en sekund eller två genom att hålla en exakt rak kurs, även om detta innebär att man stryker straxt föröver en segelbåt (med en besättning som undrar om föraren sett dem) eller ett par meter tätt bredvid en liten öppen snurrbåt som därmed kränger kraftigt och ibland riskerar att kantra.

Kalamn som är segelbåtsägare skriver;
En helt annan sak. Vid ett tillfälle kom jag seglandes mot Stegesund, norrifrån. En segelbåt som precis kommit ut därefrån, gjorde en överhalning i svall och en av de 5 överförfriskade grabbarna badade. Innan de andra hann ens tänka, ännu mindre göra något åt saken har jag tagit ner seglen, glidit upp jämte grabben, fällt ner min badstege och fiskat upp honom.

Det verkar ju som de flesta trots allt har ganska bra koll tycker jag, så jag ser med tillförsikt fram emot en sommar med massor av hänsynstagande båtägare av alla sorter.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som du, sea-ray_230, säger är att seglarna talar som om deras båtar inte klarar av svall. Har man inte köpt en riktigt risig hög till båt så klarar de naturligtvis mer än så men som jag skrev i tidigare inlägg tappar man fart i en segelbåt av svall. Är det redan svag vind och man gör någon knop får man börja om från noll och försöka få lite fart varje gång någon gjort svall som ibland kunde undvikits eller åtminstone minskats. Och precis som någon skrev slår bommen och seglen fladdrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt länge och funderade över frågeställningen. Min erfarenhet som motorbåtsåkare är att det går 10 idiotiska motorbåtar på varje segelbåt men jag kan ha fel på en eller två..

Kom då att tänka på en annan sak. Jag och min familj brukar vilja ligga för oss själva och kan lägga mycket tid på att hitta en egen klippa att chansa på. Resorna går till ytterskärgården för att slippa småbåtar med folk som aldrig sett klippa tidigare. Inte allt för sällan kommer då en segelbåt, ser att det ligger en båt vid klippan, och tänker - ligger dom där så kan säkert jag också komma in där. Frugan går upp på däck och ropar - Hur djupt är det bredvid dig!?!?

Skulle jag få för mig att göra samma sak så skulle den första frågan vara om det är ok att ligga vid er klippa.

Märkligt nog händer detta nästan alltid med segelbåtar. Det är nästan som att den första tanken är att efter som du kör motorbåt så har du ändå ingen koll på natur och sjöliv.

Nu ska det också tilläggas att detta aldrig varit ett stort problem när det väl kommer till kritan. Alla har varit väldigt trevliga och det brukar sluta med en Whiskey i sittbrunnen på motorbåten.

Erca 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skrev nedanstående tänkte jag på när jag ligger vid bryggan och ser min och andras båtar gunga betänkligt  då någon passerar i svallfart trots att det är sju knops begränsning och väldigt många båtar vid bryggorna.

 men de har istället allt för ofta dålig koll på sina egna vågor. Ibland undrar man om de ens tänker.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Erca...
Det är verkligen ett idiotiskt segelbåtsbeteende (det är kanske inte båtens fel utan ägarens) att lägga sig precis bredvid någon annan på knappt fendertavstånd. En bra medicin när vi vill ligga ensam brukar vara att höja volymen på radion eller klämma i med en extra skrålig nubbevisa när vi ser någon närma sig och om man ändå får höra den otäcka frågan
Hur djupt är det bredvid er?
sliter vi snabbt av oss ALLA kläder innan vi ställa oss i aktern eller på klippan med klockspel och meloner väl synligt för att hjälpa herr och fru fendertskavare till en trygg och säker nakenhamn för natten.

Men tänk om de är lika dana som vi, eller jag menar, tänk om de som kommer verkligen är nudister. Vad gör man då?
Eller tänk om de ändå lägger till precis bredvid oss. Ska vi då presentera oss som Adam och Eva och fortsätta springa omkring nakna? Varken det ena eller det andra har hänt oss ännu som tur är, men något som har hänt är detta;

Vi var åtta personer som var ute och paddlade havskajak för några år sedan. Vi hade slagit läger och satt och åt längst ut på en vackert belägen klippa som sköt ut i vattnet invid en liten sandstrand. Till vår förskräckelse får vi se en segelbåt komma glidande mot oss. Vi tänkte att de vänder väl när de får se ett halvt scoutläger på klippan, men icke. (Vi han inte strippa, vi satt ju och åt. Nubbevisor hjälpte inte alls.)

Båten gled nästan upp på våra picnic-filtar och förtöjdes snabbt och effektivt med några linor mitt genom vår matplats. Jag surnade till och frågade;
Varför måste ni lägga till mitt i vår lägerplats när det finns över 30 000 andra öar att välja på i Stockholms skärgård?

Jag hade inte väntat mig något särskilt intelligent svar, jag var bara tvungen att spy lite galla över idioterna. Men det kom ett svar, ett svar som var på gränsen till intelligent faktisk;
Vi kappseglar mest med båten och vi vill absolut inte riskera att få några skador på köl och botten. Vi har redan hemma planerat att ligga vid just den här klippan för att vi vet att vi kommer in här utan problem.

Vi (eller mest jag) snackade lite med idioterna (som faktisk var trevligaenlightened) innan vi drog oss undan. Inners inne hoppades jag nog ändå att gnistorna från den lägereld vi senare gjorde skulle bränna hål på deras dyra fina laminatsegel. Fortfarande var jag lite... angry

Det är nog ofta osäkerhet och rädsla som styr fendertskavarnas beteende eller så är fendertskavarna bara mycket mer sociala än de som gör allt för att hitta en öde havsvik att tillbringa ännu en ensam natten i.

Mackey

Bara några skrivfel rättade...



Senast ändrad av Mackey | 27 januari 2011 | 01:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Inget försvar men kanske en förklaring till gruppbetendet att lägga sig på fender avstånd i en naturvik. Oftast är det just seglare som gör så. Det brukar vara så att man vill ha lä. Sedan har man det där som sticker ner under båten, kallas köl. Den kan slå i botten eller mot stenar, inte kul. Dessutom har naturen ordnat det så vist att rätt som det är så ligger det en stor bumling eller en undervattensflak helt oförmodat alldeles bredvid där man ligger. Men det brukar få plats med 3-4-5 båtar i bredd mellan de där dumheterna som naturen ställt till med. Så om jag ligger där jag ligger och det kommer en segelbåt till så vet de att chansen är stor att man klarar kölen där.

Ett annat problem kan vara at kunna gå i land, resp. ha förtöjningsmöjligheter med sprickor i berget, kilar, eller annat av hållbart värde. Så plötsligt har platserna blivit färre.

Till detta kan läggas att de flesta är ego och frågar inte om de får ligga nära, de äger ju skärgården, allemansrätt. Ju längre bort man kommer från Storstadbornas smultronställen dessto mindre ego ochmera  trevligare bemötanden.

Sedan har vi eremiterna som jag. Kommer jag till en en vik och det ligger båtar där så drar jag mig bort en rejäl bit, inte för att störa utan för att slippa dem. Eller lägger mig på svaj. Alltså är jag ego själv.

Kanske lite off topic. Berättar ändå. Kom en sen kväll, trött och frysen och behövde vila, in i Korshamnsviken, ca 1 NM väster om Franska Stenarna för natten. Nordostvind, det var kryss upp och skulle så bli nästa dag upp till Blidö och sedan uteskärgården. Hamnen var minst sagt knökfull. Den enda platsen var vid den branta klippan i syd, alldeles bredvid inloppet. Ner med seglen, ut med akterankare, glider in mot land, fixar linan runt ett litet träd och tillbaka ombord, Knyter. Spänner akterlinan, fixar seglen. Mat, störtar i säng. Nästa förmiddag, lika knökfullt, det sitter morgonpigga personer med något drickbar i handen. Samma vind som dagen innan . Jag fixar seglen, drar ut mig och upp med ankaret och båten skjuter fart och jag glider ut med nosen åt rätt håll. Det kom inga applåder men jag kunde höra i andom snacket, det var en jäkla typ att segla. Kanske en fundering om att, hur kunde han lägga till sådär och segla ut så där, det gör man inte. Nä, inte de andra kanske.

Läser någon av er detta och känner igen den röda träsegelbåten så kom gärna och berätta er syn på det hela.

Tillbaks till tråden. Vad är det värsta en seglare gör? Tja, inte det där i alla fall.

Får jag bara förtydliga för de motorbåtägare som inte vet. En segelbåt gungar ganska duktigt i just svall, trots kanske att seglen är uppe. De är gjorda för att vara styva när vinden tar tag i dem och de gör fart genom vattnet. Inte när korta vågor ruskar om kölen med dess hävarmsverkan. En våg som är kanske ½ meter, till synes, går kanske 1½ meter ner under vattnet och tar tag i kölen. Sedan har vi bommen som slänger som Fabian vid gungningarna och man kan till o med reva sönder seglet i de smällar som då uppstår. Stilje och svall är seglebåtarnas värsta fiende, inte motorbåtarna i sig. Oftast lönar det sig att korsa svallet lite på snedden ett bra tag efter att en motorbåt passerat. Så nu hoppas jag att ni som inte visste detta tidigare vet om det nu och kanske tänker på seglarna  ur den synvinkeln.

Som sagt, röda segelbåten har jag inte kvar. Men ser ni en Fingal med en kufisk typ vid rodret och som liknar fotot här bredvid är changsen stor att det är jag. Vinka gärna.

Hälsningar,

Kalman

 

(Rättat stavfel....)



Senast ändrad av Kalman | 28 januari 2011 | 16:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...