Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
loke67

rengörning av penslar

Rekommendera Poster

Då var det dags att börja lacka en del träinredning efter en massa slipning. Hur brukar ni göra med pennslarna mellan de olika lacklagren. Har nu kostat på mig skapliga pennslar och vill kunna använda dom så länge som möjligt. Vad är att föredra, stoppa i lacknafta eller i plastpåse eller har ni andra bra knep?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag lackar brukar jag ha en avsågad pensel i en burk med lacknafta. Den höga typen av burk som till oliver. Skruvlock håller lacknaftan på plats. Efter ett år har det dock görat ihop sig så efter sista lacklagret för säsongen bör man göra penseln ren. Brukar gå bra med lacknafta och avsluta med tvättmedel och varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan lackningarna brukar jag ställa ner mina penslar i en burk med vatten, ingen syre kommer åt, torkar av dom med lite torkypapper och lackar vidare. När jag är klar tvättar jag dom med nafta, sen med grönsåpa och vatten och dom är helt okej igen, har haft mina penslar i 5-6 år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar borra ett litet hål i penselskaftet så sätter jag en spik igenom hålet så stråna är en bit från botten i burken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju jättemycket på vad du målar med för någonting. Burk med spik för penseln som hänger är ju smart då oavsett så är det ju inte bra om den står på botten.

 

Innehållet i burken varierar dock beroende på vilken fernissa/färg du använder. De flesta fernissor är ju oljebaserade dvs inte så smart att tvätta penseln i lacknafta. Använd då  rå linolja eller för fernissatypen rekomenderat rengöringsmedel. För tvåkomponent eller nyare färger så är absolut lacknafta en bra ide. Men inte vid fernissning så ofta.

 

Men sådant kanske var fundamentalt i frågan nu blev det ett dubbelsvar isåfall.

 

mvh

 

Makke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter tips här på MG (har jag för mig) så när jag lackar med 1 komp lack så hänger penseln i en blandning av rå linolja och balsamterpentin. Funkar jättebra.

/Micke W

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den blandningen kan vara klok för BT har man ju kanske tillgänglig om man får för sig att späda fernissan också. Men den skall man vara försiktig med den är giftigare än vad den luktar. Så handskar eller likanande kan vara klokt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att använda Epifanes Teaklack Superior som enligt tillverkaren  är baserad på en blandning av modifierad linolja, kinesisk träolja, fenol resiner och krita så då är kanske inte Lacknafta första val eller?  som är baserad på en blandning av modifierad linolja, kinesisk träolja, fenol resiner och krita  som är baserad på en blandning av modifierad linolja, kinesisk träolja, fenol resiner och krita  som enligt tillvärkaren består av  .   



Senast ändrad av loke67 | 22 januari 2011 | 22:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denanvänder jag också och då är det inte alls vad du väljer. Då det lätt blir randigt och djävligt med lacknafta. Men Epiphanes har en egen penseltvätt som är bra men dyr. Det fungerar med linolja med eller utan balsam terpentin också. Kom bara ihåg att pensla ur så mycket olja som möjligt innan nästa varv bara. Annars tar det lång tid att få den att torka.

 

Lycka till

 

mvh

 

Makke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då va första lagret målat på ruff dörren samt badbryggan, jädrar så blankt det blev. Pennseln står i linolja hoppas att det ska fungera bra

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare kört med International Original till utvändiga detaljer i båten och är lite besviken på slitstyrkan så har köpt Hempel Dura Gloss för att prova något annat.

 

Tidigare förvarade jag penseln i halvolja (rå linolja/balsamterpentin) med framgång. Original beskrivs dock som alkyd/oljebaserad medan Hempel-lacken beskrivs som en uretanlack. Någon skillnad i den rekommenderade penselvården?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2011-01-22 vid 16:29 skrev Westfjord26:

Mellan lackningarna brukar jag ställa ner mina penslar i en burk med vatten, ingen syre kommer åt, torkar av dom med lite torkypapper och lackar vidare. När jag är klar tvättar jag dom med nafta, sen med grönsåpa och vatten och dom är helt okej igen, har haft mina penslar i 5-6 år.

Bosse bildoktorn berättade samma sak, det kanske finns på Youtube? jag har inte kollat.

Men jag har försökt att tillämpa detta, blandad framgång, brukar ändå sluta med lösningsmedel och sedan tvätt i tvättmaskinspulver (beroende på att jag brukar tvätta penslar i vasken i tvättstugan).

2011-01-22 vid 20:51 skrev lizardking:

Efter tips här på MG (har jag för mig) så när jag lackar med 1 komp lack så hänger penseln i en blandning av rå linolja och balsamterpentin. Funkar jättebra.

/Micke W

 

 

 

Gammalt klassiskt beprövat tillvägagångssätt. Min salige far gjorde alltid så, efter hans frånfälle hade dock linolje/terpentinblandningarna stelnat, så man kunde använda pensel plus denna klump som ett tillhygge mot anfallande huliganer, om man nu träffade på några sådana...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...