Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Vilka båtforum är bra och vilka är mindre bra...och varför?

Rekommendera Poster

Hej!

Som relativt ny på olika båtforum har jag då och då stött på inlägg där man skriver att det är låg kvalitet på forumet och att man därför inte går in på forumet mer eller i alla fall inte skriver inlägg i dem.

Frågan är...

Vilka forum är bra eller bäst just nu?
Varför är de bäst? (Snabba svar, trevliga inlägg, bra svar, bra ton även på kritiska svar, mm, mm)

Vilka forum är mindre bra just nu?
Varför?

Väntar med spänning på svar!
Mackey

PS
Hoppas inte frågan är (eller blir) för utmanande. Tänk om Maringuiden sågas av alla, men då skulle ju ingen läsa eller kommentera detta inlägg.  smiley
Personligen tycker jag Maringuiden är helt ok, men har bara tittat in flyktigt i andra forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättesvår fråga som naturligtvis bottnar i personligt tycke och inte minst varierar över tid. På vintern är ju de flesta båtforum av naturliga skäl lite långsamma. Men för att nämna något...

http://klotterplanket-upa.se/forum7/ Är nog det forum där jag känt mig mest hemma, dock lindrigt båtrelaterat och tyvärr helt omodererat och har därför blivit tillhåll för en eller ett par (båtlösa) individer med extrema politiska åsikter och moraliska värderingar. Själv slutade jag skriva där i november någongång. Nytillkomna får räkna med ett kyligt bemötande.

http://www.sailguide.biz/forum2/viewforum.php?f=5&sid=3a8061a0195365b517beb1e3e7b273d0 Är seriöst menad och strikt seglingsrelaterat. Dessvärre modererat av den absolut flitigaste skribenten vilket ibland ger trådarna en väldigt vinklad karaktär. Avikande åsikter raderas.

http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?PHPSESSID=cfc6ba1d31daf57b2cfcba6753d4c408&action=forum Ger ett trevligt intryck. Men tyvärr alltför oöverskådligt med sina myriader av forumsavdelningar. Jag orkar helt enkelt inte hänga med på vad som händer.

http://forum.hamnen.se/ Fendern, ja vad ska man säga, tynande tillvaro. Har beskrivits som frireligiöst vilket jag tycker är träffande. Svordomar raderas. Men ett och annat guldkorn.

Det är väl dom jag hängt mest på iaf,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande att höra vad folk har att säga i denna fråga ;) man kan ju säga att detta är det enda forumet med någon typ av aktivitet, iallafall vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De forum som är bra är de som ger dig just det du vill läsa. Det som känns bra och rätt för mig kanske är helt fel för dig och vice versa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I forumväg så är det först och främst. 

www.trabatsakuten.nu Som verkligen börjar ta form igen efter att varit omoderetrat oc tralligt under sommaren men med nya krafter bakom rodret börjat bli som vanligt igen.

 

www.maringuiden.se Varierande kvallitet man får sollra lite mer men med mängden inlägg så finns det en del smått och gott.

 

www.fendern.se Långsamt men seriöst intryck Tror inte det är mer sällan än här det kommer upp något man finner verkligen intressant men det finns dålogt med mellaninlägg bara något per dygn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du detta är exempel på bra eller mindre bra forum?
Vad tycker du är mindre bra eller bra på dessa forum?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagt så har fendern inte så många inlägg och de som verkar aktiva seglar flerskrov. Det finns en skribent på fendern som är klart läsvärd, Carman som med bilder visar hur han bygger till och renoverar.

 

/Micke W

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen får vi ju inte glömma sveriges bästa båtsida efter trabatsakuten  utan forum men dock med komentarer så det kanske går in litegranna under kategorin. www.blur.se där det finns mycket av det motsatta föregående forum. Kolfiber, farr30 ,tävlingar och gadgets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla själv, kostar inget. Förmodligen de mest aktiva forumen idag.

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina favoriter!

Vilket som är bäst vet jag inte men de kompletterar varandra bra.

Båda forumen har ett mycket bättre upplägg än Maringuiden tex.

Det finns otroliga renoveringstrådar.

Huvudinriktningen är snabba båtar men det finns några enstaka snipor och seglare. 



Senast ändrad av All_to_slow | 23 januari 2011 | 08:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nydligen skapat ett forum/comunity som vi nu söker eldsjälar till att hjälpa oss få igång aktivitet osv, men även att ni kan vara med och skapa en mötesplats där ni känner att ni är delaktiga.

Så på den noten måste jag ju då rekomendera http://livingonthesea.ning.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batplassen.no

Den bästa just nu!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa är bra!

 

MG är bra men med annat upplägg.

 

I lite samma stil som dom o citatet finns nu

www.cybermarine.se/forum

 

Har startat en egen tråd på det men så såg jag att det fanns denna att fylla på i.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror inte det mycket på en själv. Där man känner sig hemma och där diskutionerna förs på en nivå som pass just dig själv är ett bra forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ja herregud; ännu en kärring i långbyxor har nu rapporterat detta inlägg. För vaddå? Get a life, den som känner sig träffad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låser min gamla tråd så slipper alla att reta sig på varandra.

Mackey

PS

Ser inget fel i att använda långbyxor, men är lite konservativ så jag använder inte kjol eller klänning. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...