Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Humlan

Sun Buster R med 30hk

Rekommendera Poster

Jag är lite sugen på en sunbuster till nästa säsong men behöver lite vägledning. Det jag vill ha är en lättskött utflyktsbåt som ska bo på min trailer när den inte används. Den ska kunna plana med fyra pers utan för mycket problem och göra 25-30knop när vi är två i den. Sen vill man ju gärna kunna åka lite vattenskidor och ring efter den. Viktigast är dock att den är lätthanterlig både i vattnet och på land. Är jag inne på rätt spår med en sunbuster? Min EU-trailer får bara lasta 310 kg så urvalet är ju något begränsat. Finns det någon i närheten av helsingborg som har en jag kan få åka en runda med? Vänligen Viktor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Usch, en äldre Sunbuster är absolut inte en båt att rekomendera. Slår som ett troll i sjön. Passar bäst för max 3 pers. Är ju en rätt liten båt. Är det den äldre modellen som också är nitad. Ska du glömma den helt. Det är trekanten i fören som gör den slagig och även botten konstruktionen. Är det nån senare modell runt år 2000 är det en helt annan båt. Köp då hellre en Uttern, Crescent, Örnvik, Silver, eller en Askeladden. Dom har många fina båtar på sin meritlista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en Buster så satsa på en storlek till. Jag har en Buster RS med en 40hk yamaha. Går väldigt bra. Planar lätt men 4 pers. Har inte testat fler men tror de ska funka med 6 också.. Ganska lätt. 240 kg (tror jag) och motorn 80 kg. Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AntonHelmers, du har rätt. En RS vore bättre på alla sätt. Förutom det faktum att min splajs nya trailer bara får ta 310kg. En RS väger (tom) 230kg så med motor, tank, bensin, åror, batteri, kapell etc ligger jag risigt till med både väghållning och farbror blå. Gunnar, Med tanke på att jag mest mys-åker på lugna sommarvatten, tror du att jag kommer att uppleva stötigheten som irriterande? Jag körde jofa stingsport i sommar och visst var det lite skuttigt men inget som pajade min båtsommar. Är sunbuster värre?? Viktor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fiskarn1

Jag har en buster R med 40hk. Sjöegenskaperna passar ju inte mitt året runt fiske. Men som badbåt funkar den bra om storleken passar, en så lätt båt går snabbare att sjösätta och ta upp än vad det tar och lasta och låsa en vanlig båt, lasta båten vid huset, tanka på vägen, åk släpp i den. Sedan slipper man det övriga med att ha en båt vid bryggan. @Humlan Du har Mail!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Humlan, om du ändå köper en båt. Köp då inte grisen i säcken. Sun Buster är inget bra val. Köp hellre en plastbåt. Frågan är hur du tänker använda den. För fiske, bad, eller åka vatten skidor. En båt köper man oftast en gång. Så slipper man krångla med att byta igen. Tänk nu i genom och tänk framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rikard

Hej! Måste försvara Buster Sun lite... (har ju en själv). Är du ute efter en robust båt som tål tuffa tag och behöver lite underhåll är det ett mycket bra val. Åker ett antal turer HELT i onödan bara för att det är så kul att leka med den! Alla får naturligtvis ha sin egen åsikt, men jag har åkt lite olika plastbåtar - och ärligt talat, greppet i sjön är inte alltid så bra då. (antar att du menar båtar i rimligprisklass) Är inne på min andra Buster Sun och det ända negativa jag kan säga om den är att det stänker lite när det går vågor. Men, finns det bättre och mer stryktålig båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dessa tider med moralen i topp ;-) så kan du ju fundera på vad det kostar om någon skulle komma på dig med att lasta några kilo för mycket på trailern. Kanske en öppning för en lite större båt. Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst F

Nöjer du dig med en 30 hästare skall den inte behöva väga mer än 60 kilo (se tex Johnsson), men det är klarta tt det ställer lite snävare ramar för motorval...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rickard, Jag hoppades på att det skulle dyka upp en busterfantast och ta upp försvaret. Tror du att din lilla Sun borde kunna uppfylla mina önskemål? Är 30hk kul nog även om man inte är ensam i båten? Jag kör en liten sportbåt med 40hk nu och har nog fel propp för Humlan planar knappt när man är fyra. Viktor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dessa tider med moralen i topp, kan jag meddela att några kilos överlast kan kosta lappen eller dryga böter, så med tanke på det kanske man skall köpa sig en kraftigare trailer om man vill ha en tyngre båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crew, Det är skönt att höra att det finns likasinnade. Jag har köpt en trailer för lätta båtar och tänker verkligen inte överlasta. Det blir nog en sunbuster R med motorstyrka enligt blå skylten. Då finns det inget att klaga på... Viktor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rikard

Hej igen! Jo det klart man försvarar Buster... - men angående planandet med flera personer i båten och 30 hk: Jag lärde mig i somras att det är VÄLDIGT viktigt att ställa in vinkeln på motorn. Använder lätt fjärde hacket från akterspegeln sett när jag är själv, men med fyra personer går det åt att välja första eller andra. Då planar den utan problem. Jag hade då en gammal 40 hk Yamaha på (två cylindrig), och en modernare 3 cylindrig måste vara i stort sätt lika stark misstänker jag... - slänger själv på en 30 hk tre cylindrig Yamaha till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Humlan. Du har fått många råd angående din fråga, och du får väl väga varje inlägg mot din egen kravspecifikation. Mina barn har just en Sunbuster R med en 30 hk Yamaha, och med två barn mej själv tror jag inte man kommer upp i 25-30 knop. Ska du använda den för vattenskidåkning behövs det mer hästkrafter, framförallt för att få upp en vuxen på skidorna. DÅ behöver du säkert en Buster L eller liknande storlek så du kan hänga på en större motor. Kommer du att använda båten ute vid kusten eller i en insjö? Ute vid Roslagen är båten för liten för att ta sig en tur ut bland det yttersta havsbandet. Där behövs båtar på minst 21 fot och med större vikt. I ett sjösystem som saknar stora dyningar är den säkert perfekt. Båten är väldigt stöttålig , men jag måste bottenmåla den pga av alla havstulpaner, eftersom de även tycks gilla aluminium. Visserligen ligger den i från maj till september. Kommer du att ta upp båten på trailern efter varje användning så behöver du inte tänka på bottenfärgsmålningen. Hoppas inlägget kan vara till någon hjälp för ditt vidkommande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sun Buster R ser tuffast ut tycker jag. Men om den inte planar med 4 pers skulle jag ta en större. Buster R eller RS med en 40 hk. Har själv en RS och den planar lätt med 5-6 pers. Den är godkänd enligt Blåskylten 40hk och 6 personer. Kostar inte så fasligt mycket mer än Sun buster. Såg också att din trailer tog 310kg max. Buster RS väger 230 kg och min yamaha 40hk 3-cyl väger 76 (tror jag). Och det blir 306 kg, så det funkar fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...