Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
joja

Snipa vilka farter

Rekommendera Poster

Har köpt en träbåt, Vänersnipa byggd 1960, 60 hk Perkins diesel, 8,5 x 3,0.

Köptes på land.

Säljaren uppgav toppfart 12 kn, Marschfart 9 kn. Stämmer inte alls. Gör med nöd o näppe och nästan aktern under vattnet 8 kn, behaglig fart 5,5 - 6,0 kn.

Har jag blivit lurad

post-8492-1394236596,0847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En icke planande båt dom en snipa kan man räkna med att gör ca vl*2/Pi i fart då vågen som bildas framför och efter bromsar. Så jag tror nog att ca 8kn är max du kommer få ut tyvär.

 

Men det ser ju ut at vara en fin båt iallafall så lurad tycker jag inte du är. Det är färden som är målet.

 

mvh

 

M



Senast ändrad av makke_the_muss | 19 januari 2011 | 17:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färden är målet men inte till vilken tid som helst och mitt första mål var högre fart. Din formel står där vattenlinjen* 2/3,14, blir ju isåfall 8*2/3,14=5,09 kn

Stämmer detta är det då marschfarten eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det beror ju på hur man ser det.

 

Det  beror lite på skrovformen men - en bit så är det maxfarten. Tänk på att vattenlinjen blir lite längre än om du mäter på marken från för till akter. Om den lutar lite eller sjunker ned en bit eller är väldigt bullig.

 

mvh

 

Makke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att sätta på bärplan för att förlänga vattenlinjen lite grann, kan kanske ge 1-2 knop mer till en hyfsad kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om säljaren sagt 12 knop, så visst har du blivit lurad om du trodde på det han sa och inte förtod/såg att det är en deplacementsbåt.

Ett annat sätt att uttrycka makke_the_muss´ s formel är; roten ur vattenlinjens längd gånger en konstant som ligger runt 2,5, lite beroende på båtens konstruktion.

Dvs teoretisk maxhastighet för din båt torde ligga på runt 7 knop. Sen spelar det ingen roll hur stor motor du sätter i. Båten bara gräver ner sig i aktern, precis som du skriver. Däremot är ju en stark motor bra när det bär emot (eller du skall bogsera nån tex)

Själv är jag ju seglare och har dessutom seglat havsfidra i många år och när man talar om att det skall gå fort kommer ju alltid tanken; trivs du inte på sjön eller skall du långt?

Går man sträckan Kungshamn (min hemmahamn) till Kristiansand i Norge 110 distansminuter så är tidskillnaden mellan 12 och 7 knop 6,5 timmar. När jag seglade havsfidran tog det i regel 35 timmar.

Skall du gå till Lysekils norra hamn, 7 distansminuter, är tidskillnaden bara ca 25 minuter.

Men det ser ut att va en härlig båt.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trivs du inte på sjön Årets hittills härligaste kommentar, nu har man ett svar när folk frågar om man inte skulle vilja ha en båt som går fortareyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,  Dagens första breda leende.

Perfekt replik eftersom jag nästan aldrig går fortare än 7-8 knop. (Fast det känns bra att kunna om man behöver.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrattade när jag läste kommentaren trivs du inte på sjön, eller ska du långt . Jag utgår från Åhus som vinterhamn, går 2 ggr om året till Karlshamn där jag har båtplats, ca 26 M. Tidigare har jag med en Princess 32 1976 ( marschfart 20 kn ) som jag på grund av makans totala ointresse sålde 2002 . Med den har jag gått runt i Blekinge sjärgård, En tur till Öland. Har sedan på grund av sjukdom inte kunnat skaffa båt igen förrän nu. Orsaken var att jag höll på att bli tokig av att inte komma ut i skärgården, men jag är ingen seglare och vill vid långturer ha lite fart att ta till. Min nuvarande ekonomi gjorde att jag valde en billig träsnipa som säljaren på en skriftlig fråga, skriftligen svarade ja den gör 12 kn, marschfart 9 kn. Godtrogen och tydligen för övrigt okunnig trodde jag honom.

Jag vill tacka alla som bidragit med både allvar och skämt!! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten reflektion om hastigheter och avstånd. Ska man långa sträckor borde hastigheten vara viktig.

I praktiken är tvärtom.

Ingen drar iväg runt jorden i 40 knop.

Ska man från Bullandö Marina till Sandhamn kan man inte alls tänka sig 5-6 knop. Där behövs det höga hastigheter annars blir man ju tokig. Ett praktexempel på att inte trivas på sjön. 

Björn Borg otrivdes till den milda grad att han skaffade sig dunderburken med 70 knops fart. Då klarade han den korta sträckan utan att otrivas. Det skämtades om att när han startade motorn på Bullandö kunde man höra det i Sandham.

När vi seglar längre sträckor tycker vi det är helt OK med 5 knop. Det tar ändå bara 2 dygn från Bergen till Shetland. Med 10 knop skulle det bli ett dygn och då tappade man ju en trevlig övernattning i båten med nattvakt, stjärnhimmel och mareld. Kanske man heller inte hann med att få några makrillar och fina foton. Några boksidor färre lästa. En lunch mindre i båten.En förlorad middag i solnedgången.

Varför jäkta!



Senast ändrad av forgus31 | 20 januari 2011 | 15:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade under hela 1990-talet en havsfidra.

En liten knubbig koster som blev berömd när Åke Mattson segalde havsfidran Goodwin II, i en av de första ensamkappsglingarna över attlanten. 1968 års OSTAR. Åke blev diskvalificerad för att han tog emot en säck med vatten från ett flygplan, när hans vattentank sprungit läck. Åke kunde dock berätta om sina eskapader på ett tilltalande sätt. thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.html

Att Bertil Enbom, med sin havsfidra Fione, kom i mål som 13;e båt tidsmässigt, men som 2;a båt i handikappseglingen, är det inte många som kommer ihåg. Bertils seglade tid var 40 dygn 14 timmar och 13 minuter. Dvs ungefär samma tid som Chichester hade i den första seglingen, fast då med en mer än dubbelt så lång båt.

Seglar man en sån långsam båt och dessutom dålig kryssbåt, gäller det ju ha lite självironi och humor. Det är få gånger andra seglare med snabba båtar lite ironskt har undrat hur man kan ha en sån långsam seglare. Det är vid dessa tillfällen som jag har gjort mig strursk med en motfråga, Trivs du inte på sjön? När du är i hamn och måste sätta igång att skrubba däcket, har jag många härliga seglingstimmar kvar.

Bifogade bilden är den hamn - friareal - som jag brukade gå till i norge när jag seglade från hemmahamnen till Kristiansand. Det var ganska skönt att  krypa ner i ruffen efter ca 35 timmar med en medelhastighet på 3 knop - och då hade det ändå pinat på väldigt bra. Ofta kunde medelhastigheten va betydligt lägre. wink

Det händer ibland att båtklubbarna har träffar där man tex resonerar om avlägna färdmål. En vanlig taktik är ju att om man skall segla lite längre bort på semester, ta långa dagsetapper till att börja med. Farvattnen i närområdet brukar man ju känna till och det är ju ite så intresant i ett sånt sammanhang. Vid ett ån tillfälle i båtklubben i Hummebostrand, var det en av seglarna som tyckte att om det gick under fyra knop för segel - då skulle man gå för motor.

Jag kunde inte låta bli att häva upp min röst och säga, om jag skall gå med motor när det går saktare än fyra knop för segel - då hade jag aldrig fått segla

 

tommy

post-945-1394236596,3168_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid risk att en gammal hastighetsmätare som visat 11,5 knop (avrundas uppåt till 12 ?) blir till 8 knop med GPS:en. Ungefär som bilens hastighetsmätare är en glädjemätare, fast kanske inte 50%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla farter som har uppgivits vid denna affär har i efterhand visat sig vara uppskattade. Båten saknade knopmätare Kunde inte med GPSén  har säljaren uppgivit, i mail.

Jag har dålig hörsel så alla frågor o svar finns på sparade mail, perfekta bevis.

Den ene inblandade säljare uppgav i ett tidigt mail att han hade stor erfarenhet av båtar och värderingar????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...