Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johnlindahl

Hjälp med att köpa plastsnipa!

Rekommendera Poster

Jag har sneglat kärleksfullt på alla dessa fantastiskt vackra träsnipor där ute, men dessvärre fått inse att den sortens tid en sådan kräver tyvärr inte finns för min del. Plastsnipor kändes som en ren styggelse och så långt från det klassiska man kan komma. Nu har jag dock sett ett och annat exemplar som trots allt ser helt ut med de rätta formerna, och det betydligt enklare underhållet går inte att bortse från. Jag har kort sagt insett att en snipa är det rätta för mig som lämnat 38-knopsdagarna bakom mig och den öppna båten inte är lika funkis med två småbarn som skall sova lunch osv.

Snart kommer vårens båtbytande dra igång och Blocket mm kommer översköljas av snipor som kan vara svåra att välja mellan för en nyborjare på området så jag hoppas kunna få hjälp med föjlande undringar (till att börja med).

Vilka modeller kan ni rekommendera/avråda från?

-Jag har en förkärlek för de rätta formerna.(Bred om röva och klassisk utformning på överbyggnad)
-Klinkat skrov är ett stort plus.
-Gärna i vitt och inte de olika 70-talsfärgerna.
-22-24 fot ungefär
-Det kommer antagligen inte campas i båten så värmare/toa/rymliga kojer är inte så viktigt.
-Gasolkök och bordsmöjligheter i sittbrunnen är alltid trevligt. (Eller är bord oftast eftermonterat?)

Jag gillar Monark 690 (lite för dyr på 80-90k) och KB 22 (lite ovanlig). Mycket snygga i mina ögon. Har även tittat på Myra 21 som är tilltalande billig och helt klart en kandidat enbart på priset 25-30k, men t.ex skrovformen är lite väl motorbåt så den ser ju inte lika klassisk ut även om den gör jobbet lika bra. Man vill ju gärna ha en vacker båt också.
De olika prioriteringarna ovan är självklart beroende på priset.


Vilka motorer är bra/bättre/mindre bra?

-Driftsäkerhet är självklart viktigast.
-Några modeller som är lättare att få reparerat/få tag på reservdelar till?
-Vilka är de klassiska slitvargarna och vilka är problembarnen?
-Hydrauliskt backslag är viktigt eller? Hur svårt är fet att uppgradera? Ungefär kostnad?
-Vilka underhåll är värda att betala lite för när man köper begagnat? Är bytt avgaslimpa något av egentligt värde eller vilka är underhållen som är bra att ha gjorda på en äldre motor?

Jag kommer säkert på fler detaljjfrågor framöver, men vi kan ju börja med det här.

Ös på med så mycket fakta och åsikter ni kan. Allt är uppskattat.

Även tips om andra forum och sidor på nätet för att lära mig mer om plastsnipor och motorer är mycket välkommet.



Senast ändrad av johnlindahl | 19 januari 2011 | 15:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag som gammal snip åkare har min åsikt helt  klar för mig.

Snyggaste 70-tals snipan i sin storleksklass är helt klart JODA tur 24, otroligt snygga linjer. dock ligger den då ännu dyrare prismässigt.Sen tycker jag att du inte ska köpa mindre båt än 23fot.

Själv så åkte jag i en finsk tillverkad SEA-MAX II 23 fot, en halvplanande snipa med hyffsat snyggt skrov men en överbyggnad som har mer att önska utseendemässigt.

/andreas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Myran så kanske du ska också ska titta på  Myra/möring/nordfjord 22, Storasyster som är  lite ovanligare än 21 an  - lite längre och lite bredare. Se min sida www.myraboats.tk

Marex och Joda 24 är ju också två vackra tvillingssystrar.

http://www.rodarummet.net/myra/foldersida/foldrar.html



Senast ändrad av Marrexxx | 20 januari 2011 | 20:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har inte riktigt klart för mig vilken prisibild du vill ha, men en Monark 690 (80-90'), verkar ju vara för ny.
Tror ändå att det är en av de bästa affärer du kan göra i den prisklassen.
Motorer i en sån är oftas en Volvo Penta.
Har du tur så är motorn utbytt.

Andra båttyper (modell snipa) mellan 22-24 knop kan vara,
Saga 24
Virbo
Polar 22
Hanto 22
Hanto 24
Nidelv 24
Adec 700
Bella (flera modeller)
FM snipan
Gullholmensnipa
Herwa 23
KB snipa
Skilsö 23
Viksund 22

Mvh
Laand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Gullholmensnipan var ju riktigt fin, men så har den ju rätt stamtavla också.

Prisnivån jag siktar på är ju max 50k eftersom det handlar om att vi uppgraderar badbåt.

Så länge byggkvaliteten finns där och det inte är problem med plastens så får den ha lite patina och vara solblekt/gulnad. Och lite trä att göra riktigt fint skadar ju inte.

Så vad säger ni om motorer då? Plastskalen är ju vad dom är, men finns det några motorer som utmärker sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla. Jag river upp denna gamla tråden då jag är i samma sitts som trådskaparen var för ca 1 år sedan.

Vad blev det föe snipa?

Jag har oxå tänkt lägga 50-60 k på en plastsnipa. Blir min första egna båt, men är van vid båt pga. min far alltid haft båt.

Blir det mycket mecka om man köper en snipa för 55 k? Dom flesta är ju från sena 70 talet. Jag har inget imot att fixa med båten lite då och då, men jag vill inte bli oljig om händerna varje gång man tar en tur. Är dom gamla dislarna pålitliga?

Är det något man ska tänka på när man köper en sådan här båt?

Det blir lite difusa frågor kanske, men jag måste börja någonstans. Ska själlvklart oxå blanda in far min vid detta båtköp. Men jag börjar här.

Är detta ett bra objekt: http://www.blocket.se/uppsala/Snipa_Viking_21_39243028.htm?ca=10&w=2

Båten jag ska köpa får inte vara längre än 7 meter.

Skulle bli väldigt tacksam för lite info eller en knuff i rätt riktning.

 

 /Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sån här ska det vara med borttagna scandäck. Bred över sittbrunn efter det så man kan ha dansbana där. Heltak för det är ju ingen med vettet i behåll som solar mitt på dagen samt att båten blir torr och behaglig vid dåligt väder.

post-19228-1394237031,667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gillat polar22, ogillat FM-snipan och har nu en skäreleja som jag älskar.

FM snipan uppfattade jag som bristfällig i skrovet med väldigt tunn plast på sina håll och löjligt kraftig på andra ställen, den jävla bensinmotorn höll på att driva mig till vansinne.

Polar 22 var en trevlig dagtursbåt som passade både fiske och finåkning, pålitlig md2 som gjorde jobbet varje gång. Praktisk i inredning men det varierar mycket från båt till båt. Lite liten för min smak och ingen riktig ruff.

Skärelejan är underbar. Säker i vilket busväder som helst, möjlighet att sova över med familjen om kvällen blir sen. Praktisk inredning. tamp i propeller lucka som möjliggöt prop-rengöring en gång i månaden. Finns me olika motoralternativ. Passar lika bra till makrill som hummerfiske, spö går oxå bra. Gör ett par knop mer än ovanstående vilket jag gillar när dagarna blir kortare fram på hösten.

En begagnad motor är alltid grisen i säcken men ju äldre den är ju närmare döden har den kommit. Gammal och sjövattenkyld = motorbyte. Eftermonterade färskvattenkylningar är monterade förra veckan... om inte motsatsen kan bevisas. Googla din tilltänkta motor ordentligt för att lära dig om dess egenheter eller svagheter (MD21 vill att du efterdrar topplocket en gång per år t.ex., VP200x seriens tidiga exemplar käkar splines mellan backslag och motor) Är man medveten om motorns egenheter och kan underhålla den rätt så lever den definitivt längre.

 

Lycka till med snipan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Ska söka runt lite på nätet och kolla bilder. Ja det med motorn får man väl vara extra noga med. Finns det erfarenheter här om något märke/modell man ska undvika. Jag vill ha disel tror jag, men det är det väl i dom flesta snipor?

Finns inte supermycket på blocket i min prisklass. Men jag får inte båtplats fören nästa sommar, så man kanske kan göra något klipp i höst.

Tack igen.

 

 /Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...