Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jan-Eric

Motorventilation

Rekommendera Poster

Hej på Er

Detta är mitt första inlägg på forumet, har med iver läst otroligt bra diskutioner och fått många bra uppslag.

Jag har en fråga gällande motorventilations gälarna på sidan av min Windy 24, mina är riktade framåt vilket fick mig att undra. Jag gav mig ut på webben och kollade bilder vilket inte gjorde mig klokare, en del bilder var dom riktade framåt och endel bakåt.

Bifogar en bild (inte min båt) vad jag tror är rätt, vad säger ni?

/Janne

post-10017369-1394236595,3777_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger hej och välkommen, först och främst!

Bilden har jag snott ur en sorts intern manual för båtbesiktare, som verkar ha många kloka synpunkter på det mesta. Ventilations-gallren kanske är bakåt respektive framåtriktade - efter förväntad fartvindriktning - på varje enskild båt (Inte konstigt om man isf ser omväxlande framåt/bakåt-riktade galler)?

Insuget borde skopa in den akterströmmande luften, och utblåset släppa ut akterriktat? Fartvinden borde väl då om något hjälpa fläktsystemet, inte motverka.

Fig 6 på sidan 6 i sajten borde då visa ett tvärsnitt av en båt på väg mot betraktaren, gissar jag? ... http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf

Mvh Thomas

post-10006646-1394236595,5612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon, då kanske det inte var så konstigt när allt kommer omkring. Så nu kan jag sluta fundera på detta.

Tack igen Thomas-1

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insuget borde skopa in den akterströmmande luften, och utblåset släppa ut akterriktat? Fartvinden borde väl då om något hjälpa fläktsystemet, inte motverka

 

Det stora problemet med motorrumsventilation är nog att få in tillräckligt med luft till motorn-inte lär det bli så speciellt mycket utblås ifrån motorrummet- annat än det som kommer ut från motorn-

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är flera faktorer som spelar in när man ventilerar motorrummet.

Motorn ska ha luft utan att behöva utföra nåt större sugarbete. Ett litet undertryck är accepterat utan märkbar effektförlust.

Båtens innerutrymmen ska inte lukta avgaser. Luft ska inte tryckas in i motorrummet i sådan grad att undertrycket försvinner.

Framförallt ska motorrummet hållas så svalt som möjligt. Det är största anledningen till motorrumsventilation.

För att inte båten ska lukta motor bör man alltså ha ett svagt undertryck i motorrummet. Har man ett mycket tätt motorrum kan man ha större luftinsläpp. Ju större utsugsfläkt desto större luftinsläpp utan att båtens innerutrymmen luktar motor. Resultatet med den starkare fläkten i kombination med större luftintag blir ett svalare motorrum.

Motorns effekt påverkas inte nämnvärt av ett svagt undertryck. Det är också lätt att testa. Sätt för luftintagen tillfälligt, t.ex med ett pappersark vid körning och se om båten minskar i fart.

För att få en hum om hur stora luftintag som behövs för själva förbränningsluften kan man titta på luftburkarnas area. Små svala motorer klarar sig utan utsugsfläktar. De kyler sig själva med sin förbränningsluft.

Ett tips. Låt en termometer mäta temeraturen i motorrummet och sätt en utsugsfläkt om temperaturen är hög.  En gräns anses vara 50 grader. Kolla gärna vid körning med att slå ifrån fläkten om motorn ger sämre effekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet påpekande bara, skissen visar ett motorrum för bensinmotor, vid dieselmotor ska inkommande luft vara lågt och eventuell utsug som har till uppgift att sänka tempen i motorrummet ska vara plaserad högt upp i rummet.

 

Bilden kom inte med av någon anledning.

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 19 januari 2011 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, en liten fråga till er som kan detta, hur märker man att motorn inte får tillräckligt med luft, en diesel, är det genom att man inte kommer upp i toppvarv? eller att man inte har kraft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det här var mycket intressant.

Forgus31 skrev : Kolla gärna vid körning med att slå ifrån fläkten om motorn ger sämre effekt.

Vadå? Min fläkt är alltid frånslagen vid körning. Fläkten används primärt för att ventilera motorummet mot eventuella bensin ångor före start. Därför finns fläkt på alla bensininombordare som standard men är option/tillval för Diesel.

Nu säger inte jag att detta är absolut sanning, men är så jag uppfattat det alltid från diskussioner och även instruktionsböcker. Har en Aquador 23 HT själv med Bensin. Tydliga instruktioner om att motorrummet skall ventileras innan start, samt att fläkt är tillval för Diesel.

Om det var nödvändigt för att förse motorn med luft samt hålla tempen nere, så skulle det även vara standard på Diesel motorn, eller?

Ser fram emot en kreativ diskussion i ämnet

Mvh

Micke

 

 

 



Senast ändrad av Tempest | 19 januari 2011 | 12:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsfläkt är ett säkerhetskrav på en bensinare. Dvs att ventilera ut ångorna innan start.

Fläkten kan också vara bra för en svalare miljö för motorn. Även en bensinare kan må bättre att jobba i ett svalt utrymme. T.ex är generatorn tacksam för det.

Du som har en motorrumsfläkt som stängs av när motorn brummar igång kan då prova att sätta igång fläkten. Jag tror inte ni märker nån effektförlust men lätt att avgöra på knopmätarn t.ex. 

Finns det möjligen nån nackdel att ha fläkten igång under drift på en bensinare? Varför skulle en diesel bli så mycket varmare så den i större grad behöver fläktas sval? Dieseln är ju lite effektivare än en bensinare så det borde vara tvärtom eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara lite olika hur dieslar respektive bensinare reagerar på klen luft-tillförsel, men just momentet att komma upp i planing tycks vara känsligast?
Fullgas plus stort propeller-vridmotstånd är kanske det läge då bristande ventilation märks som allra tydligast??

/ Thomas

post-10006646-1394236595,9886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... vid närmare eftertanke så gäller ev planings-svårigheter enligt bildklippet ovan alla faktorerna lufttryck, lufttemp (läs syreinnehåll?*) och avgasmottryck. Just bristande ventilation märks nog främst vid fullvarv då ju motorn slukar som mest luft, så toppfarten är nog ändå bästa indikatorn för just överdrivet undertryck i motorrummet. Att ta bort nån lucka till motorrummet och avläsa knopmätarn borde ge besked?

Angående bensinare och fläkt för explosiv gas, så är förgasarna ofta känsliga för hög temp. Dvs när motorn går kyls de av det stora luftgenomflödet, men när motorn stoppas sprids värmen i metallen.
Motorn blir då lätt svårstartad, antingen för att bensinblandningen blir för fet pga stor munstycks-avdunstning eller i svårare fall tvärtom, sk ånglås i bensinledningen (noll bensin=mager blandning).

Äldre färskvatten-konverterade motorer med mycket beläggning i kylkanalerna drabbas nog värst. Trots att vattentempen är helt normal kan metall-tempen vara förhöjd pga denna inre isolerande ylletröja. Efter timtals av körning är exempelvis mitt bastanta svänghjul på stånkan så hett att det inte går att hålla varaktigt i, över 60 grader.
Då kan ventilations-fläkten vara bra till att kyla förgasaren för att snabbt kunna starta motorn igen, har jag märkt.
*) Vet iofs att termodynamiskt är motoreffekten ytterst beroende på skillnaden mellan in- och ut-temperatur, men syreinnehållet är nog ändå viktigast?

/ Thomas

Edit: förtydligande



Senast ändrad av Thomas-1 | 19 januari 2011 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Motorrumsfläkten bör väl vara av, den är väl till för att suga ut bensinångorna innan start! Har man den igång under gång så blir undertrycket större i motorutrymmet, har testat och det märks en liten skillnad på varvtalet, inte mycket med ändåck, kan tänka mig att bensinförbrukningen ökar oxå.

Mvh.P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieselmotor.

I vår båt sitter motorn under en huv som tätar helt mot durken. Under motorn finns hur stora genomsläpp som helst och motorn tar all luft från båtens innerutrymmen. Jag tycker inte det blir så varmt under kåpan men kanske runt 50 grader. Den klarar att kyla sig med luften den använder till förbränningen. Hade motorn varit dubbelt så stor hade även luften blivit dubbla mängden så självkylningen borde ha varit i paritet.

Vissa hävdar med bestämdhet att motorn måste ha fläkt för att det ska bli lagom temp. i motorrummet, Har någon märkt att det är för hett i motorrummet kan han/hon montera lite fläktkylning med utsug. Man kan då samtidigt och öka tilluft genom att borra eller såga upp en öppning. Gör man öppningen mot innerutrymmet kan en plåt med gångjärn i överkanten hänga och med egen tyngd täta när motorn är avstängd. Detta för att lukten inte ska märkas i båtens inre. När motorn suger öppnas luckan och släpper in luft automatiskt. (heter det tangentbordskonstruktion när man hittar på det vid datorn? Jag satt inte vid ett skrivbord).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul sak att tala om.

Är det inte så att motorn i sig suger i sig sin slagvolym delat med 2(om det är fyrtaktare) gånger antalet varv man just håller på motorn, alltså en motor på 5 liter som går på 3000rpm förbrukar 5/2x3000=4500 liter luft varje minut? De motorrumsfläktar jag kommit i kontakt med har ingen jätteeffekt så den luften motorn suger i sig blir en ansenlig mängd som sannolikt kyler tillräckligt. Dessuton tror jag att bränslet är en effektiv kylare, i extremtrimmade motorer tex dragracing använder man mängden bränsle för att få ned motortempen. Nu var det ju inte en sådan motor det var frågan om men bränslet hjälper till. Min slutsats är att en fläkt varken gör till eller från men det kan vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju tyckas som att själva motorn är en sorts obeveklig luftpump, där slagvolym etc tvångstyr flödet. Så är det väl också, men varvtalet - och därmed pumpförmågan - kan knappast sägas vara ytterst styrande. För varvtalet vid given belastning/varvtal verkar i varje ögonblick vara beroende av många faktorer.  

Som jag lyckats begripa saken i nuläget:
Motorutrymmets relativa lufttryck sätter en sorts ram runt vad motorn kan suga i sig. Till detta kan man addera olika dynamiska effekter, trimmetoder som bygger på att tryckvågor i insugningsrör studsar vid vissa varvtal etc. Man eftersträvar då överladdning, dvs högre fyllnadsgrad av cylindern än kompförhållande givet normaltryck etc antyder. Turbo och även laddluftkylare (intercoolers) åstadkommer också överladdning via mer eller mindre dyra tillsatsapparater. Motorutrymmets tryck (alltid relativt omgivningen), och temp (läs luftdensitet/syreinnehåll) blir väl en sorts utgångspunkt för vad alla dessa knep kan åstadkomma, tänker jag mig provisoriskt.

Håller helt med om bränslets kylande effekt, t.ex. bensin-förgasare ger ifrån sig små sprej-droppar som på sin väg in i cylindern förgasas. Kräver mycket energi som ger betydande kyleffekt, jämför hur kallt det känns att kliva ur duschen. Mager bränsleblandning ger därför lätt överhettningsproblem.

Inte helt lättbegripligt detta med motorers effektivitet, men om det hade varit det så skulle väl alla motorer för länge sedan vara likadana - maxoptimerade efter respektive bränsleslag?
Men som sagt, det är ett kul ämne att fundera kring. (Märkligt vad en enkel fråga om ventilationsgaller kan resultera i ... :)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 21 januari 2011 | 17:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det slog mig en tanke. Nån hade tyckt sig märka en effektminskning när motorrumsfläkten slogs på.

Kan man tänka sig att nån istället försöker öka effekten med en kraftig tilluftsfläkt? Motorrumsturbo?

Själv tror jag inte att det blir nån skillnad men varför inte prova. Ett sätt att få hum om vilka tryck som påverkar effekten är att kolla maxfart vid högt eller lågt barometertryck. Blir det nån märkbar skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt knep är att öppna motorrumsluckan under gång och se vad som händer med varvräknaren. Ökar den ngt, så fick motorn tidigare för lite luft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...